Gå til innhold

Bunadhistorie - hvem hadde bunader tidligere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg arvet en bunad fra bestemoren min som hun stod konfirmant i på 40-tallet, og er litt nysgjerrig på dette. Har ikke sett at så mange i min krets arvet bunader laget på 1930-40-50-tallet. Ser at det var rett etter at Hulda Garborg hadde gått i bresjen for bunadstradisjonen. Et sted står det at det i en periode også var et radikalt plagg.

Er litt nysgjerrig på hvem bestemoren min var. Jeg har sett at hun gikk tidlig i bukser, for eksempel. Hun var fra en familie der faren var embetsmann på Østlandet (tror det var sorenskriver), og jeg ville tenkt at disse ikke akkurat var radikale eller feminister. Når begynte man å bruke bunad, hvem var de som brukte bunad, og når ble bunaden «allemannseie»?

Anonymkode: ab4b3...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter arvet sin oldemors bunad, den ble "lansert" på 20 tallet i følge historien basert på et forkle fra 1800 tallet.. 

Anonymkode: d1936...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren min var født i 1913 i Hedmark og sto også konfirmant i bunad. Da antagelig i 1927 eller 28. Hun var datter av en gårdbruker. Ikke akkurat noen storgård, men ikke et småbruk heller. Hun var nest eldst av åtte søsken. Eldste jente. 

Anonymkode: 2413e...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bestemoren min var født i 1913 i Hedmark og sto også konfirmant i bunad. Da antagelig i 1927 eller 28. Hun var datter av en gårdbruker. Ikke akkurat noen storgård, men ikke et småbruk heller. Hun var nest eldst av åtte søsken. Eldste jente. 

Anonymkode: 2413e...621

Min bestemor var også fra Hedmark. Kanskje det var mer vanlig på enkelte plasser? 

Anonymkode: ab4b3...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...