Miss Blue Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 Vet vi noe om det? Jeg vasker og tørker av matvarer jeg har kjøpt i butikken osv men hvor lenge overlever covid-19 på f.eks avisa man får i posten, jakken der jeg har brukt albuen til å trykke på ting og åpne dører med, juleplanter jeg kjøper i butikken etc etc Noen som vet? Har det kommet frem informasjon om dette?
Fakta? Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Det er veldig usikkert. Det generelle rådet har vært 1-3 døgn, men i virkeligheten er det alt fra noen timer til ubegrenset. Det avhenger bl.a. av materialer, temperatur, fukt og om det blir utsatt for sollys. De dør fortest på porøse overflater som papir i varm temperatur og sollys. Hvis jakka er laget av polyester med glatt overflate klarer de seg lenger enn på bomull. De klarer seg kort på papir i romtemperatur, men ikke så kort at de dør mens du tar inn avisen. På glatt overflate som metall og plast i mørke og 20 grader kan de klare seg i 2-3 uker. I fryseboksen klarer de seg i ubegrenset tid. Sjansen for at du blir smittet av å lese avisen er nesten ikkeeksisterende. Det skal mye til at det har kommet store nok mengder virus på akkurat den avisen du har fått, og at det smitter av nok på fingrene. Det må en viss mengde til for at du skal bli syk. Du kan la være å lese avisen mens du spiser og vaske hendene etterpå hvis du vil være helt trygg. Så lenge du lar planten stå vil ikke virus på dem være noen fare før de blir ødelagt. Det burde skje ganske fort hvis de står i romtemperatur og sollys. 1
Thyra Skrevet 26. november 2020 #3 Skrevet 26. november 2020 Hva med julegavene man sender til familie og venner, kan det være en smitterisiko? Julekort?
Xstrella Skrevet 27. november 2020 #4 Skrevet 27. november 2020 Thyra skrev (På 26.11.2020 den 18.34): Hva med julegavene man sender til familie og venner, kan det være en smitterisiko? Julekort? Det vil jeg tro.
MissLucy Skrevet 27. november 2020 #5 Skrevet 27. november 2020 Xstrella skrev (3 minutter siden): Det vil jeg tro. det er det vil ingen grunn til å tro?
Xstrella Skrevet 27. november 2020 #6 Skrevet 27. november 2020 MissLucy skrev (6 minutter siden): det er det vil ingen grunn til å tro? Hvis det overlever på papir, plast, glass, tekstiler i flere dager?
MissLucy Skrevet 27. november 2020 #7 Skrevet 27. november 2020 Xstrella skrev (Akkurat nå): Hvis det overlever på papir, plast, glass, tekstiler i flere dager? folk handler jo på nettet hele tiden. Har du hørt om noen som ble smittet av en pakke? Nå ble det jo sagt over her at det ikke lever så lenge på papir, så da er vel julekort like safe som all annen post som er laget av papir?
Xstrella Skrevet 27. november 2020 #8 Skrevet 27. november 2020 MissLucy skrev (14 minutter siden): folk handler jo på nettet hele tiden. Har du hørt om noen som ble smittet av en pakke? Nå ble det jo sagt over her at det ikke lever så lenge på papir, så da er vel julekort like safe som all annen post som er laget av papir? Høres bra ut.
skrue Skrevet 28. november 2020 #9 Skrevet 28. november 2020 10 hours ago, MissLucy said: folk handler jo på nettet hele tiden. Har du hørt om noen som ble smittet av en pakke? Nå ble det jo sagt over her at det ikke lever så lenge på papir, så da er vel julekort like safe som all annen post som er laget av papir? Så har man det faktumet at ca 17% av alle som er bekreftet smittet i november har blitt klassifisert i gruppen man ikke vet hvor smitten kommer fra. Jeg synes man ikke skal bli hysterisk, men heller ikke ignorere muligheten for en slik smittevei. Om det er praktisk å gjennomføre så er greit å la det som kommer inn i boligen ligge litt for seg selv noen dager uansett hva det er.
Anbefalte innlegg