AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 Datteren min på åtte sovner ikke om kveldene.. I går vel ellevetiden skulle jeg gå å legge meg.. da lå hun fortsatt våken... Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få hun til å sovne tidligere? Hun kan ligge med leker på sengen og synge litt osv, etter at jeg har lest en bok og sagt god natt.. ellers så ligger hun bare der. Tips? Anonymkode: a7dc8...bca
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Er hun trøtt på morgenen, vanskelig å få opp av senga? Er hun trøtt og "seig" i løpet av dagen, før sengetid? Jeg tenker at hvis hun er våken og opplagt, at hun ikke trenger mer søvn. Det er vel ikke det vanligste at åtteåringer sover såpass lite, men vi er jo alle forskjellige. Vi har litt det omvendte problemet med vår syvåring, som er dødtrøtt omkring kl 18, men på grunn av søsken og fritidsaktivteter så bikker klokka lett 19, kanskje 20 også. Av og til blir hun umulig å vekke, og blir veldig sliten etter skoleslutt. Det er utrolig kjedelig for henne, da alle fritidsaktivitetene her i området starter tidligst kl 17 og varer 45-60 min. Husker at jeg la meg ganske sent på kveldene fra jeg var omkring 6-7 år fordi jeg leste på senga eller skrev i dagboka. Alt sånt måtte ut fra mitt rom om jeg skulle legge meg til anstendig tid. Min bror måtte tømme rommet for leker av samme grunn. Kan det være hun er distrahert av noe på sitt rom, som kanskje kan legges utilgjengelig ved leggetid? Anonymkode: 3d842...7d6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #3 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Er hun trøtt på morgenen, vanskelig å få opp av senga? Er hun trøtt og "seig" i løpet av dagen, før sengetid? Jeg tenker at hvis hun er våken og opplagt, at hun ikke trenger mer søvn. Det er vel ikke det vanligste at åtteåringer sover såpass lite, men vi er jo alle forskjellige. Vi har litt det omvendte problemet med vår syvåring, som er dødtrøtt omkring kl 18, men på grunn av søsken og fritidsaktivteter så bikker klokka lett 19, kanskje 20 også. Av og til blir hun umulig å vekke, og blir veldig sliten etter skoleslutt. Det er utrolig kjedelig for henne, da alle fritidsaktivitetene her i området starter tidligst kl 17 og varer 45-60 min. Husker at jeg la meg ganske sent på kveldene fra jeg var omkring 6-7 år fordi jeg leste på senga eller skrev i dagboka. Alt sånt måtte ut fra mitt rom om jeg skulle legge meg til anstendig tid. Min bror måtte tømme rommet for leker av samme grunn. Kan det være hun er distrahert av noe på sitt rom, som kanskje kan legges utilgjengelig ved leggetid? Anonymkode: 3d842...7d6 hun er trøtt om morgenen og seig ila. dagen, så søvn trenger hun. Men godt tips å fjerne lekene.. Det er jo bare det at hun har stilt de opp så fint Kommer til å bli ett heidundrandes styr om jeg fjerner de... Anonymkode: a7dc8...bca
Snedig Skrevet 25. november 2020 #4 Skrevet 25. november 2020 Jeg ville ikke fjernet lekene fra rommet. Med forbehold om at lyset er av og hun holder seg i sengen. Å bare skulle ligge i sengen og stirre i taket i timesvis hvis man ikke får sove er oppskriften på å lage et dårlig forhold til soving. jeg ville tatt det opp med henne og spurt om hun føler seg trøtt når hun ligger i sengen. Kanskje har hun noen egne meningen om hva hun synes er søvndyssende, kanskje ligge i sengen å høre på lydbok/musikk hvis det ikke er prøvd. 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #5 Skrevet 25. november 2020 Søvn kan være vanskelig for mange. Min datter har alltid, helt siden hun var spebarn, slitt med å sove i normal tid. Vi prøvde det meste, men nå i voksen alder er det bare å konstatere at hun har forsinket søvnfasesyndrom. DET er normalen for henne. Anonymkode: 20e35...777 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #6 Skrevet 25. november 2020 Kanskje hun bare er sånn? Noen klarer seg fint med lite søvn. Vi stresser med det samme selv egentlig, for det er superviktig at barna får nok søvn. Men snakk med henne? Kanskje dere kan finne litt rolige aktiviteter som fremmer søvn før leggetid? Idag gav jeg henne lunken melk med honning, det hjalp en del. Samtidig var det kun jeg som var der og ikke pappaen, så ting var kanskje litt rolig og kjedelig hjemme. Hun sovnet på et kvarter. Anonymkode: 465e9...c6b
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #7 Skrevet 25. november 2020 Hvor mye bruker hun skjerm? Altså tablet, mobil etc? Det blå lyset gjør at melatonin ikke frigjøres i like stor grad og du ikke blir trøtt. Tommelfingerregel er null skjerm minst 2 timer før seng Anonymkode: 515d1...b6d 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #8 Skrevet 25. november 2020 Det kan jo være mange grunner til at hun ikke sovner. Har hun mye skjermtid rett før soving? Det at hun ligger og leker kan også stimulere hjernen og dermed blir det vanskelig å sovne. Er hun i aktivitet utenom skolen? De gangene jeg slet med søvn som barn, var enten fordi jeg var oppspilt og gledet meg til dagen etterpå fordi jeg syns det var kjedelig å sove, eller at jeg rett og slett var redd. Liker hun ev. å bli klødd/kilt på ryggen? Det kan jo være ganske søvndyssende, hvis du orker å gjøre det et par netter for og se hvordan det går. Søvn er utrolig viktig, og kanskje spesielt for barn i vekst! Anonymkode: 0f380...1dd
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #9 Skrevet 25. november 2020 Jeg var helt lik, og har fått et dårlig forhold til søvn som voksen fordi jeg har brukt utrolig mange timer på å stirre i taket og være frustrert over å være lys våken når jeg blir «tvunget« i seng av foreldre eller pga. skole/jobb. På barne/ungdomsskolen brukte jeg mellom to til fire timer på å sovne hver eneste dag. Jeg har ingen annen forklaring annet at jeg er sånn, og har vært sånn siden barnehagen. Min redning som barn var å få lov til å kunne leke eller lese så lenge jeg ville på rommet selv om jeg egentlig hadde lagt meg, hvis ikke ligger man bare og kjeder seg i hjel. Jeg fikk også en litt annerledes leggetid enn det som var normalt fordi foreldrene mine skjønte at det ikke var vits å ligge 4+ timer våken i senga. Da jeg var 11 fikk jeg feks. lov å være oppe til 23.00 mens andre i klassen måtte legge seg 20.30, på ungdomsskolen begynte jeg å legge meg 24.00, og 10.klasse/VGS fikk jeg bestemme selv. Anonymkode: 20e95...216 3
Kenelz Skrevet 25. november 2020 #10 Skrevet 25. november 2020 Har en regel her i huset for småbarn: Ingen sukker, skjermtitting, voldsomme aktiviteter, osv. 1-2 timer før legging. Viktig å lære småbarn at når det et kveld så holder man seg rolig. Man kan pusle, tegne, høre på rolig musikk, lese, osv. Ingen leker opp i sengen når det er natta.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2020 #11 Skrevet 26. november 2020 Enig i det flere sier her. Snakk med henne, kan hende hun har en forklaring selv på hvorfor det er vanskelig å sovne. Jeg brukte selv mange timer på å sovne som barn, og gjør det fortsatt. Normal søvnsyklus for meg er mellom kl. 02 og 10, noe som ikke passer inn i dagens samfunn med tanke på skole og jobb. For å bøte på mangelen på søvn så sover jeg en halvtime på ettermiddagen. Jeg sover aldri etter kl. 17, og de dagene jeg ikke sover, så er jeg våken til seint uansett. (Jeg har gjort dette samråd med lege etter å ha testet ut alle de andre rådene for god søvn). Jeg ser at sønnen min på 15 mnd har de samme tendensene. Han sovner gjerne ikke før kl. 22.30, men sover lenge om morgenen. (Leggetid kl. 20) Noen bare er sånn. Da jeg var liten fikk jeg lov til å lese så lenge jeg ville på sengen (eller høre lydbok), men bare lyset over senga som fikk være på, ingen leker og keg måtte ligge i sengen med mindre jeg skulle hente vann eller gå på do. (Hadde ikke mobiltelefon som var verdt å bruke tid på. Kunne kanskje spille noen runder med snake) Håper det løser seg for dere, men snakk med henne og ta evt. kontakt med fastlegen om det vedvarer. Anonymkode: 4697e...03d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå