AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 Jeg har tatt vgs i voksen alder, og er ferdig nå til sommeren. Jeg mangler noen fag, men jeg vet sånn ca hvordan jeg ligger an. Jeg har 5'er i ett fag, og to 6'ere fra før. I år ligger jeg å vipper mellom 5 og 6 i to fag, og en stabil 5 i siste fag (som jeg skal prøve å jobbe meg opp i). Så jeg går for minst 5, og håper på 6, i disse fagene. Drømmen er psykologi. Men med høyt krav, ser det ut til at det kan ryke. Så jeg må ha en backup-plan. Jeg syns realfag er morsomt, og da spesielt matte og naturfag. Samfunn hadde også noen spennende elementer. Jeg ønsker helst å ha en jobb som er forenlig med familielivet, og helst dagtid/ukedager. Lei av å jobbe natt og kveld. Jeg har snust litt på ingeniør, biolog, jurist, og lektor. Jeg er rimelig sikker på at snittet mitt skal holde til flere av disse yrkene. Det gjør meg heller ingenting å ta opp ekstra fag, for å kvalifisere til et spesifikt studieløp. Har du noen tips? Anonymkode: 8d682...ecf
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Arkitekt? ingeniør? sosionom (jobbe innen barnevern etc)? Anonymkode: 0b6f6...87e 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #3 Skrevet 25. november 2020 Snakk med studierådgiver om du har mulighet til det. De har god oversikt Anonymkode: 0fcae...ead 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #4 Skrevet 25. november 2020 Jeg har master i kjemi. Alle mine studievenner har kremjobber som er godt betalt, interessante, goder på jobb og fleksible arbeidstider/hjemmekontor (meg selv inkludert). Det er masse spennende muligheter dersom du studerer realfag. Vil ikke anbefale biologi grunnet dårlige jobbutsikter. Har også lest mye negativt angående å være lærer, mulig lektor er mer givende. Hvis jeg skulle valgt noe annet å studere ville jeg valgt jus, da jeg er over snittet samfunnsengasjert. Lykke til! Anonymkode: e25a1...48d 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #5 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Arkitekt? ingeniør? sosionom (jobbe innen barnevern etc)? Anonymkode: 0b6f6...87e Tusen takk for tips! sosionom har jeg også sjekket ut tidligere, men slik jeg oppfattet det, så er det vanskelig å få fast jobb, da det er mange søkere til dette yrke? Anonymkode: 8d682...ecf
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #6 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har master i kjemi. Alle mine studievenner har kremjobber som er godt betalt, interessante, goder på jobb og fleksible arbeidstider/hjemmekontor (meg selv inkludert). Det er masse spennende muligheter dersom du studerer realfag. Vil ikke anbefale biologi grunnet dårlige jobbutsikter. Har også lest mye negativt angående å være lærer, mulig lektor er mer givende. Hvis jeg skulle valgt noe annet å studere ville jeg valgt jus, da jeg er over snittet samfunnsengasjert. Lykke til! Anonymkode: e25a1...48d Takk for svar! Master i kjemi, hva jobber du som da? og hvilket studie ville du eventuelt anbefalt for å studere realfag/kjemi? Takk for tips om dårlig jobbutsikter som biolog, kjedlig å utdanne seg inn i arbeidsledighet! Anonymkode: 8d682...ecf
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #7 Skrevet 25. november 2020 Veterinær hvis du er glad i dyr? Kanskje ikke så godt betalt som ingeniør, men et veldig givende yrke der du får hjelpe levende vesener hver dag til å bli friske og glade igjen! Anonymkode: df300...332 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #8 Skrevet 25. november 2020 Just now, AnonymBruker said: Takk for svar! Master i kjemi, hva jobber du som da? og hvilket studie ville du eventuelt anbefalt for å studere realfag/kjemi? Takk for tips om dårlig jobbutsikter som biolog, kjedlig å utdanne seg inn i arbeidsledighet! Anonymkode: 8d682...ecf Jeg jobber i akademia på et Universitet. Litt geografiavhengig men smale retninger som fiskehelse er meget ettertraktet her på Vestlandet grunnet fiskeoppdrett. Men alle tungt tekniske fag som geologi/fysikk/kjemi er ettertraktet på jobbmarkedet, iallfall kandidater med litt jobberfaring. IT er også veldig ettertraktet og virker veldig interessant. Se på stillingsutlysninger og se hva bedriftene leter etter. Anonymkode: e25a1...48d 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #9 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veterinær hvis du er glad i dyr? Kanskje ikke så godt betalt som ingeniør, men et veldig givende yrke der du får hjelpe levende vesener hver dag til å bli friske og glade igjen! Anonymkode: df300...332 Takk for tips! Ja, jeg har vurdert det, men jeg tror jeg bare hadde gjort der verre for kundene.. Jeg takler ikke å se dyr ha det vondt på TV en gang, så jeg hadde sikkert knekt sammen. Anonymkode: 8d682...ecf
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #10 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber i akademia på et Universitet. Litt geografiavhengig men smale retninger som fiskehelse er meget ettertraktet her på Vestlandet grunnet fiskeoppdrett. Men alle tungt tekniske fag som geologi/fysikk/kjemi er ettertraktet på jobbmarkedet, iallfall kandidater med litt jobberfaring. IT er også veldig ettertraktet og virker veldig interessant. Se på stillingsutlysninger og se hva bedriftene leter etter. Anonymkode: e25a1...48d Tusen takk for tips, igjen! Høres veldig spennende ut! jeg bor i en liten by på Østlandet, så fiskehelse o.l spørs det om det er så mye jobb å få innen. Jeg tror det er en del teknologi i området. Eneste helserelatert jeg har i nærheten, er vel sykehuset i Telemark. Jeg er ikke spesielt interessert i data, så IT ser jeg for meg ikke passer meg så godt? Dette studieåret gikk plutselig veldig fort! Følte jeg hadde så god tid til å finne ut av hva jeg ville studere videre... Anonymkode: 8d682...ecf
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #11 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Snakk med studierådgiver om du har mulighet til det. De har god oversikt Anonymkode: 0fcae...ead Takk for tips! Jeg regner med at voksne elever også får dette tilbudet, så det kan jeg jo gjøre. Jeg har allerede diskutert litt med et par av lærerne mine. De ønsker veldig at jeg blir lærer. Og da enten matte, naturfag, eller engelsklærer. Aldri falt meg inn at jeg kan passe som lærer. Anonymkode: 8d682...ecf
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #12 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for tips! Jeg regner med at voksne elever også får dette tilbudet, så det kan jeg jo gjøre. Jeg har allerede diskutert litt med et par av lærerne mine. De ønsker veldig at jeg blir lærer. Og da enten matte, naturfag, eller engelsklærer. Aldri falt meg inn at jeg kan passe som lærer. Anonymkode: 8d682...ecf Lærer, spesielt på videregående, er ikke så dårlig betalt. Du må jo kjenne etter hva du liker og interesserer deg for! Anonymkode: dcfe1...5ba 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #13 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lærer, spesielt på videregående, er ikke så dårlig betalt. Du må jo kjenne etter hva du liker og interesserer deg for! Anonymkode: dcfe1...5ba Neida, absolutt ikke dårlig betalt! Ja, det er jo selvsagt jeg som må velge i enden, jeg bare strever litt med å finne ut hva det er. Jeg gikk inn på skolen med en holdning om at jeg skulle være glad til om jeg besto. Men jeg har jo lært nå at jeg har en mye større kompetanse enn jeg forutså, og at interessefeltene mine tydeligvis er noe helt annet enn det jeg trodde på forhånd Anonymkode: 8d682...ecf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå