Lisa Rowe Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 Min mor har nylig funnet en interesse i matlaging, og ettersom jul er rett rundt hjørnet tenkte jeg det hadde passet seg fint om jeg kjøpte inn litt nytt til henne. Hva er deres must haves? Tenker da alt ifra kniver og stekepanner til krydderier og oljer. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Kanskje ikke «must have», men jeg syns det er spennende å få nye krydder til jul, gjerne med forslag til hva de kan brukes til. Hadde forøvrig aldri klart meg uten LeCreuset-gryten min! Har også ett sett skikkelig skarpe kniver som gjør nytten. Anonymkode: 8e278...251 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #3 Skrevet 25. november 2020 Kjøkkenmaskin. Panner og kjeler i jern. Det heter vel at teflon og non-stick-greier ikke skal kunne smelte om du vasker dem riktig og ikke bruker "feil" varme, men har opplevd at både billige og dyre panner og kjeler ikke tåler en dritt. Pizza-kniv (ikke hjul). Chili-olje. Løkpulver (jeg tåler ikke løk, men løkpulver går fint og gjør samme nytten mtp. smak). Brødform. Morter. Dørslag som kan stå selv. En god brødkniv. Er ikke så kresen på andre kniver (annet enn at de fungerer godt til det de skal), men brødkniven er jeg ganske sær på. 😂 Anonymkode: a6a75...71c
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #4 Skrevet 25. november 2020 Jeg elsker stavmikseren min som har tilbehør for å hakke (en liten bolle med knivblad og lokk). Den er så lettvint å bruke og vaske, og gjør jobben. Nå sparer jeg både tid og arbeid. Bruker den nesten daglig til gulrot, løk ost osv osv. Anonymkode: 62c41...bac 6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #5 Skrevet 25. november 2020 Lisa Rowe skrev (29 minutter siden): Min mor har nylig funnet en interesse i matlaging, og ettersom jul er rett rundt hjørnet tenkte jeg det hadde passet seg fint om jeg kjøpte inn litt nytt til henne. Hva er deres must haves? Tenker da alt ifra kniver og stekepanner til krydderier og oljer. Matlaging er så mangt. Og ikke nevner du prisnivået ditt. Samboer og jeg er over snittet glad i å lage god mat fra bunnen av. Foruten norsk mat så er favoritten italiensk, gresk og spansk. I det italienske kjøkkenet bør eller må man ha en pastamaskin for å lage sin egen pasta, i det spanske kjøkkenet bør eller må man ha terracotta serveringsfat av ymse slag.. Er din mor mer glad i å bake enn å lage middelhavsmat så bør du ikke kjøpe noen av de nevnte tingene. Anonymkode: 8de14...58d
Lisa Rowe Skrevet 25. november 2020 Forfatter #6 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Matlaging er så mangt. Og ikke nevner du prisnivået ditt. Samboer og jeg er over snittet glad i å lage god mat fra bunnen av. Foruten norsk mat så er favoritten italiensk, gresk og spansk. I det italienske kjøkkenet bør eller må man ha en pastamaskin for å lage sin egen pasta, i det spanske kjøkkenet bør eller må man ha terracotta serveringsfat av ymse slag.. Er din mor mer glad i å bake enn å lage middelhavsmat så bør du ikke kjøpe noen av de nevnte tingene. Anonymkode: 8de14...58d Hun har som sagt nylig startet så hun har nok ikke funnet en retning enda - alt er nytt og spennende. Med tanke på pris så skrev jeg ikke noe fordi det står ganske fritt, kan hende jeg ender opp med å kjøpe én veldig dyr ting eller flere billigere. Vil ikke ha anbefalinger basert på prisklasse, men basert på hva deres favoritter er. 😊 Hun er ikke glad i baking. 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #7 Skrevet 25. november 2020 En god kniv er bedre enn 7 halvgode. Mammaer har ofte mange, gamle dårlige. Anonymkode: f1dd1...482 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #8 Skrevet 25. november 2020 Kjøp det hun trenger. Hun trenger spesifikke ingredienser og utstyr til det hun kan, vil og skal lage. Blir det ikke brukt, blir det bare stående og ta opp plass, eller kastet. Snakker av erfaring. Selv har jeg kjøpt masse krydder fordi jeg trodde man måtte ha det, middagshermetikk jeg aldri spiser ellers, for å ha i reserve for kriser som ikke engang oppstår, masse grønnsaker jeg verken likte eller visste hvordan jeg skulle bruke, fordi jeg bare hadde oppfattet at man burde spise masse grønnsaker. Og helt urelatert til mat, men for å illustrere hvor gjennomgripende tankemåter kan være - hvit bukse bare fordi jeg ikke hadde hvit bukse. Anonymkode: 3c00e...ffa 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #9 Skrevet 25. november 2020 En god bakemaskin Stavmikser, med visp Gode kniver Gode panner, med godt slippbelegg Kake/brødformer Vi liker også å lage mat, men føler ikke behov for så masse fancy utstyr. Krydder kjøper vi billig i store kvanta på såkalte innvandrersjapper 😛 En god olje, kanskje? Anonymkode: 686f2...4d3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #10 Skrevet 25. november 2020 Krydder har ganske kort holdbarhet, og det samme gjelder mange oljer. Så jeg hadde droppet det, og heller kjøpt noe mer varig. En god kniv har mange foreslått, og det trengs i et kjøkken. Men vær obs på at kniv som gave er no-no i en del kulturer (også europeiske). Stavmikser er mitt forslag også. Jeg bruker ikke min så veldig ofte, men den er uunnværlig når den trengs. Anonymkode: b04ce...aa7
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #11 Skrevet 25. november 2020 - En god japansk kniv! Et godt «rimelig» merke av gode kniver er Mac. Kitchn har ofte tilbud på knivsett til ca 900-1200kr som jeg har kjøpt i julegave til åtte personer(!) de siste årene og det blir alltid godt tatt i mot. Ellers har du enda dyrere japanske merker som jeg selv bruker, sjekk ut nettbutikken Skarpekniver.com - En god stavmikser, gjerne med medfølgende utstyr. Feks. Bamix. - Slowcooker, genialt til gryter og retter der du vil ha mørt kjøtt. - Sous-Vide maskin. Man hører ofte at man trenger en stor gryte for å bruke det, men et tips er å kjøpe en plastbalje/kurv fra Clas Olsen og bruke det i stedet. - Morter, genialt hvis man liker å lage Asiatisk mat. - Grillpanne, feks fra Le Creuset. - Pizzastein til ovnen. Anonymkode: 90c9a...fff
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #12 Skrevet 25. november 2020 Jeg ville også tenkt litt på hvor stor skapplass hun har... Det er ikke sikkert hun setter pris på noe som tar stor plass, men har begrenset bruk. Som iskremmaskiner og sous vide o.l. Anonymkode: 686f2...4d3 1
onyx Skrevet 25. november 2020 #13 Skrevet 25. november 2020 Enig med de som sier gode kniver, det er virkelig halve jobben! Gode skjærefjøler er også bra. Jeg er lat og foretrekker fjøler som går i oppvaskmaskin, men har også et par i tre som brukes til servering også. Bamix stavmikser er også kjempebra. Dekker mange funksjonene til en foodprocessor men tar mye mindre plass. Gode gryter og panner er alltid kjekt, men din mor har gjerne alt sånt allerede. Et abbo hos Masterclass! Nybegynnere vil jeg ikke anbefale å investere i spesialutstyr som sous vide etc. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #14 Skrevet 25. november 2020 Stavmikser er en must. Ingen kjøkken uten Porselenskniv fra porsgrund En god stekepanne Iildfast form Anonymkode: e2c52...d31 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #15 Skrevet 25. november 2020 Nå har jeg for dårlig råd til å lage masse godt, men kanel, salt og pepper har jeg alltid i hus. Liker også kayenne veldig godt. Anonymkode: 87659...fde 1
Lauv Skrevet 25. november 2020 #16 Skrevet 25. november 2020 Ser mange nevner gode kniver og det er viktig, men en god knivsliper vel så viktig. 2
Guidet Kvinne Skrevet 25. november 2020 #17 Skrevet 25. november 2020 Jeg støtter alle som skriver en god kniv (eller flere). Det er det viktigste av alt. Kitchn og Jernia har ofte tilbud på Victorinox og Global, som er de jeg bruker. De er gode nok til mitt bruk. Viktig at de er skarpe og ligger godt i hånden. Støtter også: - stavmikser med tilbehør (hakkebolle med kniv, visp med beholder) - Le Creuset emaljert jerngryte (mest fordi de er så koselige å bruke) Det jeg bruker veldig mye er sautepanne med lokk (nonstick). Gryte (til mindre porsjoner) og stekepanne i ett. Bruker denne oftere enn jerngryte. 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #18 Skrevet 25. november 2020 Guidet Kvinne skrev (24 minutter siden): Det jeg bruker veldig mye er sautepanne med lokk (nonstick). Gryte (til mindre porsjoner) og stekepanne i ett. Bruker denne oftere enn jerngryte. Støtter denne, jeg bruker min non-stick sautépanne hver eneste dag, faktisk. Jeg har en med avtagbart håndtak som tåler å settes i ovnen på opptil 260, og det er helt genialt. Da kan jeg feks brune lammeskanker i den først, ha over vin/kraft og grønnsaker, sette i ovnen på lav varme med glasslokk på, og ha full oversikt over at det småputrer sånn passe i en fem timers tid. En annen nyttig sak i samme gate er solid non-stick langpanne fra Scanpan: se feks her. Med denne får man de sprøeste ovnsstekte potetene, og den passer til alt-i-ett retter i ovnen av alle typer. Den kan også brukes på koketoppen til å brune ting i først. Men den veier voldsomt mye til en julegave da, så det er ikke helt tingen å sende i posten eller frakte med seg på offentlig transport. Ellers vil jeg også tipse om Microplane. Helt uvurderlig. Anonymkode: 30661...9e1 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #19 Skrevet 25. november 2020 Støtter Microplane, stavmikser, god kniv og sautepanne! Anonymkode: 62408...019 1
K.B. Skrevet 25. november 2020 #20 Skrevet 25. november 2020 - Kokkekniv ca 20cm - Skjærebrett - Microplane - Bamix stavmixer - Masahiro brødkniv - Paring knife - Støpejernspanne - grillpanne eller grill rist - Gode kjeler, spesielt en sauteuse - mandolin - Passetout - En god pepperkvern - Elektronisk steketermometer - Chinoise - klype
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå