AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #1 Skrevet 25. november 2020 Hva skjer på første legetime? Jeg er etter egen beregning 7+5 den dagen jeg har legetime. Blir det innvendig ultralyd? Anonymkode: 2ef34...519
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #2 Skrevet 25. november 2020 Ultralyd er ikke før uke 20. Anonymkode: 42429...58b
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #3 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ultralyd er ikke før uke 20. Anonymkode: 42429...58b Uke 20? Er det ikke vanlig med ultralyd på første for å se om hjertet slår og alt er bra? Jeg er over 40 og har lest at det da er vanlig med utvidet oppfølging? Anonymkode: 2ef34...519
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #4 Skrevet 25. november 2020 De færreste leger har ultralydapparat. Du vil antakelig ta blodprøver og fylle ut helsekort, og siden du er over 40 vil du bli henvist til tidlig ultralyd i uke 12. Mer oppfølging enn det er det ikke så tidlig, da må du bestille tidlig ultralyd privat. Anonymkode: 59206...242 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #5 Skrevet 25. november 2020 Når du er over 38 handler tidlig kontroll først og fremst om å henvise til tidlig ultralyd i uke 12. Ellers gjøres ikke stort annet så tidlig - prate om livsstil, ta urinprøve, fylle ut helsekort. Blodprøver tas heller ikke før i uke 12. Anonymkode: c0b8d...47b
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #6 Skrevet 25. november 2020 Når du er over 38 kan du be om å få henvisning til fosterdiagnostikk (KUB). Da må du først inn på sykehuset og ta en blodprøve, og et par uker etter, som regel rundt uke 13, tar de en ultralyd. Så får du resultatet av testen da. Viser det seg å være forhøyet fare for at noe er galt, får du tilbud om NIPT, eller om de ser det er veldig høy fare, rett på morkakeprøve eller fostervannsprøve (som gir en liten økt fare for abort). I uke 7 er det nok ikke noe som helst annet legen kan gjøre enn å henvise til denne fosterdiagnostikken. Det vanlige er å ha første kontroll i uke 12. Det er da legen kan ta de vanlige blodprøvene, som alle skal ta, og da de fyller inn helsekortet. Jeg var også inne hos legen i uke 7 denne gangen, men det var kun henvisningen som var poenget med den. Du får ikke noe mer ekstra oppfølging pga alder enn den KUB-testen. Anonymkode: 52a97...d06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå