Gå til innhold

31 uker gravid og flau over vekta!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

er rett og slett så flau over vekta mi, at jeg ikke tør og veie meg på svangerskapskontrollene. jeg er 155 cm og har født 2 ganger tidligere. før var jeg tynn og slank gikk opp normalt i mine 2 første svangerskap. men etter mye amming med 2 barn har appetitten min blitt stor og jeg gikk opp I vekt. min vekt før jeg ble gravid var 65 kg så allerede da var jeg lett overvektig ift bmi. nå skal det sies at jeg ikke ser overvektig ut da alt legger seg rundt rumpa og hoftene. er ellers tynn nå er jeg i uke 31 og veier 75 kg😯 så har da gått opp 10 kg er dette normalt hva skal jeg gjøre? 

før mitt aller første svangerskap veide jeg bare 48 kg og gikk opp ca bare 5 kg. før mitt Andre svangerskap veide jeg 48-50 kg gikk opp ca 5-7 kg . men etter amming etter langtid begytne jeg og gå opp en del. så her sitter jeg med stor mage og stor rumpe med hofter ellers er jeg tynn. er jeg "for stor"? hva bør jeg gjøre nå?

Anonymkode: c6fbf...53b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om du gikk opp altfor lite de to første svangerskapene. Det vanlige er vel 12-16 kg når man er normalvektig, litt mindre når man er overvektig og litt mer når man er undervektig. 5-7 kg er jo så bare babyen, morkaken og fostervannet. Så lenge du har et ok kosthold og får beveger deg så ville jeg ikke tenkt for mye på det, i tredje svangerskap tenker jeg at det er helt vanlig å gå opp mer enn i de to første. Vet ikke hvor gammel du er, men kiloene har en lei tendens til å klistre seg litt lettere med alderen også. 

Anonymkode: 01f23...31f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kort (160)  og veide 56kg før graviditeten. Stoppet å sjekke vekta etter jeg bikka 80kg! Ble altså stor og tung. Spiste mye, da jeg var veldig sulten, og holdt meg i normal aktivitet. Nå fire måneder etter fødsel er jeg nesten tilbake til normalen.

Og forresten så klarer jeg ikke å tro på at 65kg kan regnes som overvektig ut fra din bmi?! Det er jo veldig normalt. Jeg er lav, og om jeg veier 65kg er jeg i beste fall formfull - ikke overvektig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er 163 cm og veide 81 kg før jeg ble gravid, og som deg legger det meste seg rundt rumpe, lår og pupper for meg, så føler ikke jeg ser overvektig utlegg, men er selvfølgelig ikke slank heller.

Jeg går på vekten hos jordmor fordi det er greit å følge med, og føler meg ikke noe verre av det. Si akkurat det du sier her til jordmor, så kanskje du får luftet noen tanker. Jeg synes ikke at 10 kg høres uvanlig ut til uke 31 forøvrig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 kg i uke 31 er godt innenfor normalen, ja.. Det finner du lett ut ved å google vektøkning gravid, eller enda bedre kalkulatorer på engelsk. 

Anonymkode: 630ef...c57

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pass på kostholdet fra nå, du veier helt fint, men for din egen del er det jo greit å ikke skyte fart videre. I de første svangerskapene la du på deg for lite. Så kan du heller være litt obs ift kosthold etter babyen er ute. Man blir sulten av å amme, men man kan jo spise sunt og magert. 

Anonymkode: 7df97...1fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt, og for min del var det ikke mye mer jeg gikk opp de siste ukene. Var omtrent som deg, gikk totalt opp 12kg, de fleste før uke 30. Alt var borte 2 uker etter fødselen. Ingen som reagerte på vekten min, ikke fastlegen og ikke jordmor. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk fra svarene ☺ da vet jeg at det invertfall ikke er så unormalt jeg har vært så flau og redd for og veie meg

Anonymkode: c6fbf...53b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær flau. Nå i mitt 3 svangerskap veide jeg 117kg når jeg gikk på vekta i uke 12. Er nå i uke 35 og veier 112. Fornøyd med den da! Bortsett fra at alle gravidbuksene bare sklir av 😅😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg ble gravid veide jeg 65kg. Ved termin 96kg - så ingenting å bekymre seg for å gå opp 10kg.. det er helt innenfor normalen det😀 mindre enn 10kg vil nok faktisk være for liten vektoppgang under en graviditet 

Anonymkode: 28fd2...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 157, veide 64 før graviditet, og så helt normal ut med former(stor rumpe og store pupper, ellers flat mage/tynn midje og slank) og nå i uke 38 veier jeg 82kg, ser ikke stor ut og får stadig høre at jeg har liten mage. De siste ukene har jeg fått en del vann i kroppen. 
du høres helt normal ut og kommer nok til å gå om mer, og godt er det ❤️

Anonymkode: 4288b...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...