Gå til innhold

«Det er ikke sånn et astmaanfall er!» skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Jeg er ganske forbanna her jeg sitter, trenger litt råd fra dere.

Datteren min er 10 år og hadde gym i dag. Hun har astma, har hatt det siden hun var liten. Astmaen er stort sett under kontroll, men hun kan bli dårlig om hun anstrenger seg veldig/ om hun har reagert på noe. Hun har mange allergier.

I gym på skolen i dag fikk hun et astmaanfall og satte seg ned. (Hun pleier vanligvis ikke gjøre dette, hun er aktiv og går på to idretter på fritiden, hun er altså ganske sprek)

En assistent kom bort til henne, hvor min datter sa hun fikk et astmaanfall. 

Svaret fra assistent «Nei, det har du ikke. Det er ikke sånn et astmaanfall er!» hvor hun så fikk beskjed om å skjerpe seg.

Datteren min har medisin i sekken og ordnet seg dette selv etterpå.

Hun fortalte dette da hun kom hjem. 
Skal jeg si noe til skolen i morgen? Hva?

Anonymkode: 84a06...d1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal si akkurat det du skrev her. Send mail til rektor. Mailen finner du nok på skolen sine sider.

• Liker 20
Skrevet

Ja, du skal si ifra. 

• Liker 5
Skrevet

Selvsagt skal du si ifra, du kan godt være krass når du gjør det og. Hadde hun ikke hatt vett til å ordne opp selv så kunne det jo gått galt. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hei. 

Datteren min er 10 år og hadde gym i dag. Hun har astma, har hatt det siden hun var liten. Astmaen er stort sett under kontroll, men hun kan bli dårlig om hun anstrenger seg veldig/ om hun har reagert på noe. Hun har mange allergier.

I gym på skolen i dag fikk hun et astmaanfall og satte seg ned. (Hun pleier vanligvis ikke gjøre dette, hun er aktiv og går på to idretter på fritiden, hun er altså ganske sprek)

Svaret fra assistent «Nei, det har du ikke. Det er ikke sånn et astmaanfall er!» hvor hun så fikk beskjed om å skjerpe seg.

Tror nok den assistenten bør få opplæring i hvordan astma anfall kan være.

• Liker 13
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. 

JA DU MÅ SI IFRA!!! Herregud, dette er ikke greit!!! Skriv/si det du skrev her!!

Min søster hadde astma i mange år pga en lungebetennelse Og det varierte fra anfall til anfall, men hun hadde også slike episoder datteren din hadde. Datteren din vet hva hun må gjøre når anfall skjer så det er bra, men tenk på barn som blir forvirret/panikkslagne/redde og mister grepet om hva som må gjøres i en viss situasjon. 
Derfor må du si ifra så denne idiotiske assistenten får litt kunnskap banket inn i topplokket. 

Endret av WonderWomaan
  • Liker 2
Skrevet

Det er viktig å informere skolen om at din datter merker anfallene lenge før det er mulig for andre å observere eller høre at det er på tur. Det er da hun bruker akuttmedisin. Skal hun vente til noen andre kan se/høre at et anfall er på tur, så er det ikke sikkert medisinen vil ha samme effekt, og hun utsettes for helt unødvendige psykiske belastninger som i seg selv kan fremkalle anfall. Alle mine barn har, helt fra skolestart, selv styrt akuttmedisinen sin, det gir trygghet. Jeg følger med på forbruket, og kan danne med et bilde av behovet til en hver tid bruker diskus med doseteller).

Skepsis til om anfallet er reelt fra uvitende voksne, kan være nok i seg selv til å gjøre et barn utrygg i forhold til sykdommen. Dette har både jeg selv som barn opplevd, og noen av mine barn også.

Anonymkode: 5cd7c...7a9

• Liker 4
Skrevet

Det kan jo også være at assistenten faktisk har delvis rett. Kanskje datteren din hadde et eilo-anfall (innpustproblemer og ikke utpust som ved astma). Kanskje assistenten faktisk vet delvis hva den snakker om?

Men kommunikasjonsmåten er jo helt hårreisende, og bør definitivt tas opp med skolen!

Anonymkode: aec4d...f3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan jo også være at assistenten faktisk har delvis rett. Kanskje datteren din hadde et eilo-anfall (innpustproblemer og ikke utpust som ved astma). Kanskje assistenten faktisk vet delvis hva den snakker om?

Men kommunikasjonsmåten er jo helt hårreisende, og bør definitivt tas opp med skolen!

Anonymkode: aec4d...f3d

Nei, hun har aldri hatt eilo-anfall. 
Hun har som sagt hatt astma i mange år og vet hvordan det kjennes ut. 

Jeg skal snakke med skolen i dag. 

• Liker 5
Skrevet

Takk for alle svar!

:)

Har en avtale om samtale med lærer i ettermiddag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...