AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #1 Skrevet 24. november 2020 Vi er fire søsken i alderen 20-40 som skal spleise på en gave (mor fyller 60) Barn A er gift og har små barn, huslån, store utgifter. Begge tjener middels Barn B er samboer med voksne barn som er flyttet ut gid økonomi, lite utgifter Barn C er enslig og leier en liten leilighet. Tjener godt/har lite utgifter. Barn D er gift med en uføretrygdet. Tjener bra, men har en del utgifter. Hjelper bl.a. to barn økonomisk i studiene. Hvordan skal gaven fordeles? Deles på f.eks. fire eller syv? Anonymkode: edfc4...9f1
Skogkløver Skrevet 24. november 2020 #2 Skrevet 24. november 2020 Jeg ville delt summen på antall søsken, men latt totalprisen reflektere hva den med dårligst råd syns er ok å betale. 8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #3 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi er fire søsken i alderen 20-40 som skal spleise på en gave (mor fyller 60) Barn A er gift og har små barn, huslån, store utgifter. Begge tjener middels Barn B er samboer med voksne barn som er flyttet ut gid økonomi, lite utgifter Barn C er enslig og leier en liten leilighet. Tjener godt/har lite utgifter. Barn D er gift med en uføretrygdet. Tjener bra, men har en del utgifter. Hjelper bl.a. to barn økonomisk i studiene. Hvordan skal gaven fordeles? Deles på f.eks. fire eller syv? Anonymkode: edfc4...9f1 4. Dere er 4 barn - 4 bidrag. Barnebarna evner gi bestemor sin helt egen gave, om dere har oppdratt dem riktig. Partner skal slippe gi svigermor noe, utover at de holder ut med henne. At et av søskenene velger å subsidiere studenter med øl og festing vedkommer for øvrig ingen. Vi har studielån i Norge. Det rekker helt fint til et veldig ok liv. Det samme gjelder at et av søskenene velger å leve over evne. Ja, da blir det knapt. Det er et båvalg en tar helt uten press og tvang. Gaven må tilpasses minste bidragsyter. Har en råd til 100 kr blir gaven på 400. Ikke verre. Anonymkode: df2c1...1b8 4
anonym 4545 Skrevet 24. november 2020 #4 Skrevet 24. november 2020 Dele på 4 selvfølgelig. (Ingen ser ut til å ha spesielt dårlig råd, minimum kr 500,- pr stk.)
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #6 Skrevet 25. november 2020 Del på fire. Evnt kan 3 av 4 spytte i litt ekstra i potten om den ene ikke har like mye å rutte med som de andre. Men bli enige om sum. Svigerbarn holdes utenfor regnestykket. Vi er også fire søsken hvor 2 tjener godt og er omtrent uten utgifter, 1 i lavtlønnsyrke med både hus og billån, og 1 er student. Vi deler alltid likt, faktisk så betaler jeg som tjener dårligst mest da jeg er mest opptatt av at mamma skal få en dyr og fin gave, mens resten av gjenger er litt mer gniene på pengene. Anonymkode: 0a811...228
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #8 Skrevet 25. november 2020 Takk for svar. Jeg mener også at en firedeling er det riktige. Men barn C har laget en masse oppstyr og mener det er urettferdig at h*n som er alene skal betale like mye som de andre.barn C har etterhvert fått støtte fra de andre. Jeg (barn A) har gitt etter for «familiefredens» skyld, men synes ikke det er riktig/rettferdig at jeg skal betale så mye. Det er snakk om en dyr gave. (Beslutningsprosessen et en annen historie, men vi snakket ikke om fordeling og for meg er en firedeling helt naturlig) HI Anonymkode: edfc4...9f1
Whistler Skrevet 25. november 2020 #9 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi er fire søsken i alderen 20-40 som skal spleise på en gave (mor fyller 60) Barn A er gift og har små barn, huslån, store utgifter. Begge tjener middels Barn B er samboer med voksne barn som er flyttet ut gid økonomi, lite utgifter Barn C er enslig og leier en liten leilighet. Tjener godt/har lite utgifter. Barn D er gift med en uføretrygdet. Tjener bra, men har en del utgifter. Hjelper bl.a. to barn økonomisk i studiene. Hvordan skal gaven fordeles? Deles på f.eks. fire eller syv? Anonymkode: edfc4...9f1 Det er to muligheter. -Del summen på fire, som er den enkleste og etter alle solemerker det mest rettferdige. -Den andre muligheten er at dere fordeler summen ut fra hvor mye den enkelte fikk i julegave fra mor siste år. Altså at den som fikk mest i julegave må legge mer i potten denne gangen.
Knirke Skrevet 25. november 2020 #10 Skrevet 25. november 2020 Alle tjener jo bra, så det logiske er jo å dele på 4. Hvem som har mest utgifter synes jeg er irrelevant.
mjauritz Skrevet 25. november 2020 #11 Skrevet 25. november 2020 Jeg syntes det høres så rart ut å skulle legge vekt på inntekt og samboerforhold i diskusjon av spleiselag til en gave. Hvis samboer får lyst til å spleise på gave til foreldre med sine søsken, så skal vel ikke min inntekt regnes med der? Det syntes jeg handler mer om hvor mye hver enkelt har mulighet for å betale... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå