Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby som er litt over 8 uker nå. De første 4-5 ukene sov hun masse på dagtid. Kunne legge henne ned i vogga og hun kunne sove et par timer.

Nå sover hun veldig lite på dagtid. På natten sover hun godt. Kan sove fra ca. 23/00-04/05 før hun våkner for mat. Så går det en times tid med mat og få henne til å sovne igjen. Så sover hun ca. 3-4 timer til. Så skal absolutt ikke klage på nettene.

På dagen derimot sover hun minimalt. Går tur med vogna x2 daglig rett etter hun har spist og skiftet bleie og da sover hun 30-60 minutter (med oppvåkninger fordi hun mister smokken) før hun våkner og gråter hysterisk. Tørr derfor ikke gå lange turer fordi det blir langt hjem med skriking. Når jeg tar henne opp er hun blid som en sol og ingenting som plager henne..

Utenom de trilleturene sover hun egentlig nesten ingenting. Sovner med puppen innimellom. Er ikke sjans å legge henne for seg selv. Ser hun er veldig trett men hun stritter på en måte mot søvnen. Kan sove litt oppå meg/puppen på kveldstid, og kanskje litt i bæreselen inne. Ellers er hun rolig og blid. Kan ligge for seg selv i babygym, sitte i newborn sete på tripptrapp stol og vippestol en god stund, og virker som hun trives alene. Men sove - nei, det vil hun ikke! 

Jeg synger, bysser og bærer. Har to stk sovebamser og sleepytroll. Ligger rolig når jeg holder henne og synger feks, men sovner ikke. Virker ikke speskelt plaget med lite søvn heller, hun smiler, kikker og pludrer.. 

Men det begynner å bli slitsomt.. får aldri noe egentid, for når hun endelig sovner for natten er jeg veldig trett selv. 

Er det noen med lignende erfaringer? Når går det seg evt til? Tips til ting jeg kan prøve??

Anonymkode: ee9b4...34d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dessverre bare noen babyer som er slik. Jeg har fått nummer to nå og dette er også et barn som ikke sover på dagtid. Triller fire turer for dag og da sover hun fra 25 minutt til en av halvtime hver gang. Våkner selv om vogna er i bevegelse. Utrolig slitsomt siden jeg aldri får noen pause siden jeg må trille når hun sover. Ville bare si at jeg vet hvordan du har det❤️ Har dessverre ikke funnet noe magisk som hjelper, men det som hjalp meg er å bare akseptere situasjonen. Ingen forventning om at hun sover noe lenger, og hvis hun slår til en dag og sover mer så er det en bonus. Første barnet mitt var også var sånn, men det ble litt bedre når han begynte i barnehagen. 

Anonymkode: 85193...4d2

• Liker 2
Skrevet

Jeg måtte aksepterte at sånn var det, og min sov ikke i vogn før han var 6 mnd. Før det sov han kun i bæresele eller i armene mine. Ha alltid med bæresele på tur, vi er mange som har gått rundt med tom vogn og baby på magen. Var eneste måten jeg kom meg ut av huset på før jeg byttet til sittedelen. 

Anonymkode: f57fb...9ac

Skrevet

Det høres ganske normalt ut for meg. Vår sov ca  3 lurer på 20-30 min på dagen,også fra kanskje kl 23-06 med noen ammepauser. På kvelden ville hun ikke sove.

Har du ikke en partner? Vi delte opp dagen mellom oss. Jeg sov mellom 20-02 og mellom 06-08

Anonymkode: 1e769...996

Skrevet

Begge mine var helt like og sov minimalt, men de sov kun i bæresele og maks 30 min om gangen. Vogn og bilstol var kun hyling. Det ble litt bedre fra 6 måneder, da kunne de sove de 30 minuttene i vogn istedet. Fra 10 måneder ble duppen lengre, ca 1-1,5 timer.
Vi sov på skift i lengre perioder med begge, og egentid hadde jeg ikke før jeg begynte på jobb igjen.
Hvis det blir flere barn skal far ta sin del og hele fellesperioden etter de første 6 ukene, og jeg tar mammapermisjonen helt på slutten, for dette orker jeg ikke en gang til. 

Anonymkode: 48687...c4b

Skrevet

Noen babyer er sånn. Min var også sånn. Sov veldig lite på dagtid (og på natten også..). Dette med at "små babyer sover 18-20 timer i døgnet" stemte overhodet ikke her.. Jeg stresset med det i starten, men godtok bare at sånn er det, og sluttet å kave så voldsomt for å tvinge frem søvn. Javel, han sover lite, det er hans valg, jeg legger til rette for at han skal få sove, men å lage masse stress, det gidder jeg ikke. 

Anonymkode: caa18...f5e

Skrevet

Hadde det ganske likt her, bortsett fra at vi aldri hadde så bra netter heller, men søvnmønsteret utvikler seg fortsatt så det trenger ikke nødvendigvis være sånn lenge. Vi måtte ta et tak og avvenne soving i bæresele og byssing rundt 12-13 uker, det gikk faktisk ganske greit, i løpet av en uke så sov mini i egen seng (vogn også men aldri like lenge). Men å få til lengre strekk tok ganske lang tid, det ble ikke stabilt bedre før rundt 6 mnd. Og nå er mini 8 mnd og har begynt å tulle med dagsøvnen igjen så litt opp og ned må man nok regne med. Men vogn ble veldig mye bedre rundt 4-5 mnd, og spesielt når vi byttet til sittedel kunne vi faktisk trille med våken baby. Det blir bedre, så hold ut og etterhvert så vil nok din bli trøttere tidligere og tidligere på kvelden sånn at du får hentet deg inn igjen. 

Anonymkode: 3d640...5e0

Skrevet

Høres helt normalt ut :) 

Anonymkode: d5e83...51a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg måtte aksepterte at sånn var det, og min sov ikke i vogn før han var 6 mnd. Før det sov han kun i bæresele eller i armene mine. Ha alltid med bæresele på tur, vi er mange som har gått rundt med tom vogn og baby på magen. Var eneste måten jeg kom meg ut av huset på før jeg byttet til sittedelen. 

Anonymkode: f57fb...9ac

Samme erfaring her, bæresele er med over alt:) 

Anonymkode: 13eb4...7bc

Skrevet

Det er ikke mulig å legge barnet tidligere på kvelden? Jeg har en baby på 3 måneder nå. Hun sover lite på dagen, men på kveldstid er hun kjempesliten og jeg legger henne for kvelden rundt kl 18.30. Da sovner hun for natta og sover til morgenen med litt mating innimellom. Dette har vi gjort fra hun var 1,5 måned gammel.

Anonymkode: 808bf...15f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke mulig å legge barnet tidligere på kvelden? Jeg har en baby på 3 måneder nå. Hun sover lite på dagen, men på kveldstid er hun kjempesliten og jeg legger henne for kvelden rundt kl 18.30. Da sovner hun for natta og sover til morgenen med litt mating innimellom. Dette har vi gjort fra hun var 1,5 måned gammel.

Anonymkode: 808bf...15f

Ikke jeg som er TS, men lurer på om jeg må prøve å gjøre det samme med min på 7 uker! Han sover noen korte dupper på dagtid, men er veldig sliten på ettermiddag/kveld, og blir utrolig lett overtrøtt.. Skal prøve å legge han i senga når han i skrivende stund sovner nå, og se om han «tar natta» eller våkner igjen. Ellers pleier jeg legge han for natta rundt 21-22, og da sover han gjerne 3-4timer før det er tid for mat igjen. 

Anonymkode: 8b049...c27

Skrevet

Ofte er det dessverre slik at enkelte babyer ikke trenger så mye søvn. Jeg ble gal av å lese hvor mye en baby skulle sove, for barnet mitt sov aldri i nærheten så mye som var anbefalt. Det beste du kan gjøre er å ikke henge deg opp i slike tabeller, for det blir bare stress. 

Mitt inntrykk er at babyer ofte enten sover godt på dag eller natt. Man får ikke begge deler. 

Anonymkode: 0a480...833

• Liker 2
Skrevet

Vi har hatt sånne perioder selv. Vår baby er 7 uker, og sover stort sett godt mellom kl 23/00 og til 1400 dagen etter, med unntak av måltider rundt 05/06 tiden, 08/09 tiden, og 11/12 tiden. Det går ca en time før han sovner igjen. Men fra kl 14/15 på dagen er det veldig lite søvn på han. Han sovner fint på meg/pappa eller på besøkende, så fort vi la han ned i senga så våkner han til. Det kan gjelde selv om han først har sovet en 30 min på oss. Han sov av og til 5 min, 10 min per gang fram til vi fant ut hva som ble vår løsning på dette.. og slik holdt det på resten av dagen.

Vi har løst dette problemet med å svøpe han inn i et baby teppe. Da føler han seg på en måte mer trygg, og han våkner ikke like lett eller fort når vi legger han ned i seng/vugga/vogna.  

Jeg kan ikke garantere at det vil være løsningen for dere, men det kan være verdt å prøve det kanskje? 

Skrevet

Vår første var også sånn. Det vedvarte egentlig, alltid vanskelig å få til søvn på dagtid og når hun sov, var det stort sett i armene mine eller bæresele. Men om natten sov hun godt. Da det etter hvert var mulig å legge henne om kvelden, opplevdes det som luksus med nattesøvnen, og dermed greit nok at det var som det var på dagtid. 

Anonymkode: f5b05...669

Skrevet

Babyen din er 8 UKER! 

Anonymkode: 853c3...874

Skrevet

Legger du til rette for et godt og rolig sovemiljø på dagtid?

Bl.a:

-mørkt og kjølig rom

- hvit støy

- svøping av baby

- smokk

Bamser er vel så små babyer ikke interessert i enda. 

Anonymkode: 4485f...379

Skrevet

Tusen takk for alle gode tips og råd! Litt godt at jeg ikke er den eneste. :) Det er en far ja, men han jobber offshore i 2 uker, så er "alenemor" 2 uker i slengen. Så blir ganske sliten og hater å se alt husarbeid som hoper seg opp + det hadde vært deilig med bare en time for seg selv.

Har egentlig ikke prøvd å legge baby før, da hun ligger på puppen omtrent hele kvelden. Føler ikke hun er ordentlig mett og klar for å legge seg før rundt 23. Men kan jo prøve å gradvis legge litt før kanskje?

Har ikke prøvd ammete nei, kanskje det kunne vært noe!

Vet ikke om jeg har lagt til rette for god søvn på dagtid nei, da jeg har hørt at man skal skille melllm dag/natt. Så hun har blitt lagt i vugga i stua, mens på natten ligger hun på soverommet vårt. Har en bamse med hvit støy som virker veldig godt på natten, men føler det er lite effekt på dagtid. Kan det være en ide å prøve å få henne til å sove på soverommet om dagen også? Er så redd for at det skal få henne til å tulle på natten, siden den er så bra nå. :)

Anonymkode: ee9b4...34d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...