AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #1 Skrevet 24. november 2020 Hei Jeg lurer på om hvordan dere gjør dette med klær og matlukt. Vi spiser mye indisk mat selvom det smaker godt så lukter det også en god del mens maten blir laget. Og den personen som står å lager lukter. Det lukter fra klærne og det lukter fra håret. Det jeg gjør er å skifte klær før jeg begynner å lage mat. Lager ikke mat med de klærne jeg bruker ute. Jeg ser mange som skifter på morgenen..har på de klærne hele dagen helt til de legger seg. Lager også mat mens de har på de samme klærne. Går også ut etter å ha laget mat uten å tenke over at de kan lukte mat. Hva er egentlig normalt? Ofte tenker jeg at mat som lages i norske hjem...har den maten ingen lukt som setter seg fast i klærne??? Hvordan gjør dere det med klær? Kan jo heller ikke vaske klær etter en gangs bruk. Ikke bra for miljøet eller lommeboka 😄 Anonymkode: 9b952...370
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #2 Skrevet 24. november 2020 Jeg lager ikke noe særlig indisk mat, men jeg er veldig sensitiv for matlukt, så svarer likevel. Jeg bruker uansett ikke samme klær hjemme og ute, det synes jeg er uhygienisk. Når jeg er ferdig med middagslaging og vasking og rydding bytter jeg klær så jeg ikke lukter matos. Hiver det på vask, og tar nytt innetøy som brukes til neste gang jeg lager middag. Skifter til uteklær når jeg forlater huset. Anonymkode: ed6b3...fba 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #3 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg lager ikke noe særlig indisk mat, men jeg er veldig sensitiv for matlukt, så svarer likevel. Jeg bruker uansett ikke samme klær hjemme og ute, det synes jeg er uhygienisk. Når jeg er ferdig med middagslaging og vasking og rydding bytter jeg klær så jeg ikke lukter matos. Hiver det på vask, og tar nytt innetøy som brukes til neste gang jeg lager middag. Skifter til uteklær når jeg forlater huset. Anonymkode: ed6b3...fba Og dusjer med en gang etterpå hvis jeg har laget mat som lukter sterkt, fett eller annet. Ekkelt når hår lukter matos Anonymkode: ed6b3...fba
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #4 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lager ikke noe særlig indisk mat, men jeg er veldig sensitiv for matlukt, så svarer likevel. Jeg bruker uansett ikke samme klær hjemme og ute, det synes jeg er uhygienisk. Når jeg er ferdig med middagslaging og vasking og rydding bytter jeg klær så jeg ikke lukter matos. Hiver det på vask, og tar nytt innetøy som brukes til neste gang jeg lager middag. Skifter til uteklær når jeg forlater huset. Anonymkode: ed6b3...fba Skifter du til nattøy før du sover eller sover du med de inne klærne du pleier å ha på? Og hvor ofte vasker du uteklærne siden du skifter med en gang du kommer hjem og bruker de kun ute? Anonymkode: 9b952...370 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #5 Skrevet 24. november 2020 Ha ha, jeg kjenner meg igjen! Jeg lager mye mat, og mye forskjellige matretter med mye krydder. Jeg bruker generelt ikke ute klær hjemme, og ikke hjemme klær ute. når det kommer til matlagingen tar jeg ofte håndkle på hodet/håret og klærne tar jeg av. jeg vasker også klær ofte da😛 Anonymkode: cd25c...37b
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #6 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ha ha, jeg kjenner meg igjen! Jeg lager mye mat, og mye forskjellige matretter med mye krydder. Jeg bruker generelt ikke ute klær hjemme, og ikke hjemme klær ute. når det kommer til matlagingen tar jeg ofte håndkle på hodet/håret og klærne tar jeg av. jeg vasker også klær ofte da😛 Anonymkode: cd25c...37b Hahah står du naken når du lager mat?🤣🤣 Anonymkode: 9b952...370 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #7 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hahah står du naken når du lager mat?🤣🤣 Anonymkode: 9b952...370 Ha ha, nei bruker hjemme klær da og noe jeg hiver i vaskekurven veldig fort, eller så dusjer jeg rett og slett. Ingen kjapp utvei på matlukt. Bruker ventilasjonen på full styrke og åpner veranda døren også. Føler det hjelper litt😄 Anonymkode: cd25c...37b
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #9 Skrevet 25. november 2020 Ventilatoren på kjøkkenet tar all matos, så det setter seg ikke i verken klær eller hår. Anonymkode: 8606d...c28
Gjest Skrevet 25. november 2020 #10 Skrevet 25. november 2020 Det optimale er jo en ordentlig ventilator med avtrekk rett ut. Altså ikke kullfilter eller noe håpløse Villavent-opplegg, men ut av boligen så raskt som mulig. Har man en med god kraft som man setter på med en gang så skal det godt gjøres at matlukt setter seg. Det kan også hjelpe å sette opp et vindu i nærheten av stekeplaten.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #11 Skrevet 25. november 2020 Klagenfurt skrev (4 timer siden): Det optimale er jo en ordentlig ventilator med avtrekk rett ut. Altså ikke kullfilter eller noe håpløse Villavent-opplegg, men ut av boligen så raskt som mulig. Har man en med god kraft som man setter på med en gang så skal det godt gjøres at matlukt setter seg. Det kan også hjelpe å sette opp et vindu i nærheten av stekeplaten. Det har jeg og det er gull verdt 👍 Anonymkode: 00a6e...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #12 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Skifter du til nattøy før du sover eller sover du med de inne klærne du pleier å ha på? Og hvor ofte vasker du uteklærne siden du skifter med en gang du kommer hjem og bruker de kun ute? Anonymkode: 9b952...370 Skifter til natttøy ja (eller sover i truse, litt avhengig av temperatur). Nattøyet kan brukes flere ganger før vask. Når det gjelder uteklærene vaskes overdeler og evt strømpebukser etter en gangs bruk, bukser/skjørt og tykkere cardigans kan brukes et par-tre ganger før vask. Anonymkode: ed6b3...fba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå