Gå til innhold

Dere som har erfaring med keisersnitt, plz gi meg råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir veldig lang tekst, hvis jeg skriver detaljert min første fødsel, så jeg prøver å forklare kort.

Jeg har hatt helvetes fødsel, 3 dager rier med kun 2 cm åpning, 4. dag måtte barnet tas ut med vakuum og tang, måtte hasteopereres etter fødsel, da jeg revnet så mye, og + mistet mye blod. Fødselen opplevdes som overgrep, da 7 stykker holdt meg og puttet masse greier inni meg. 
Etter fødselen har jeg vært deprimert lenge, og hatt møte på sykehus. Overlegen har skrevet i journalen min, at jeg kan få keisersnitt ved neste fødsel, hvis jeg ønsker det.

Jeg er gravid nå, og har termin i mai. Skal snakke med legene om 4 uker, og vet at jeg kan få innvilget keisersnitt.

Men det å høre at man blir så dårlig etter keis, at du ikke engang klarer å skifte på barnet, skremmer meg  nå. Er det så ille? Har man så sterke smerter? 
Burde jeg gå for keis eller vanlig fødsel selv om det har vært traumatisk? 
Jeg er så usikker, og teller dager til møtet.

Anonymkode: a253b...c00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk innvilget ks etter vanskelig fødsel. Synes formen, smertene og tiden etter ks var mye verre enn etter vaginal fødsel. Tok lengre tid å komme til hektene. Såpass verre var det at jeg i ettertid har valgt å føde resterende barn vaginalt, uten store komplikasjoner.

Anonymkode: d91b3...12e

• Liker 1
Skrevet

Har ikke erfaring enda, selv, men ville bare si at jeg synes det er hårreisende å høre om behandlingen din! At ikke keisersnitt ble utført på dag to/tre er for meg en gåte. Du burde fått erstatning!

Anonymkode: 1a164...6a7

• Liker 3
Skrevet

Dette er så individuelt at det er vanskelig å svare på. Du kan ikke vite hvordan en fødsel blir neste gang, ei heller hvordan tiden blir etter et keisersnitt. Generelt sett tar det lengre tid å komme seg etter et snitt, men noen er også i grei form. Hadde selv en traumatisk fødsel med andre barnet, skulle jeg blitt gravid igjen ville jeg nok søkt om keisersnitt. 

Anonymkode: 5c412...603

• Liker 2
Skrevet

Mitt keisersnitt gikk fantastisk bra. Hadde valgt det foran vaginalt når som helst.

Følte meg ganske bra 24 timer etter smittet, dro hjem etter 3 døgn. Gikk tur etter 5 døgn.  Hadde sex etter 10 dager.

Var den gang i slutten av 30 årene, og vanlig form/helse.

Anonymkode: 3def5...dfb

• Liker 1
Skrevet

Første fødsel vaginal. Endte med grad 3 ruptur og en time på operasjonsstuen for reparasjon nedentil. Planlagt snitt med nummer to. Hadde smerter første dagen, men var oppe etter noen timer. Dagen etter takket jeg nei til smertestillende da behovet ikke var der. Så for min del var keisersnitt helt fantastisk. Skal ha snitt nummer to nå i januar 👌🏻

Anonymkode: 334f5...d57

• Liker 1
Skrevet

Har kun født ved keisersnitt, så jeg har ikke noe å sammenligne med. Syns det gikk helt greit. Litt øm der jeg var stiftet noen dager etter, men ellers ikke noe smerter. Gikk på trilletur uka etter fødselen. 

Anonymkode: 4ae89...29a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det blir veldig lang tekst, hvis jeg skriver detaljert min første fødsel, så jeg prøver å forklare kort.

Jeg har hatt helvetes fødsel, 3 dager rier med kun 2 cm åpning, 4. dag måtte barnet tas ut med vakuum og tang, måtte hasteopereres etter fødsel, da jeg revnet så mye, og + mistet mye blod. Fødselen opplevdes som overgrep, da 7 stykker holdt meg og puttet masse greier inni meg. 
Etter fødselen har jeg vært deprimert lenge, og hatt møte på sykehus. Overlegen har skrevet i journalen min, at jeg kan få keisersnitt ved neste fødsel, hvis jeg ønsker det.

Jeg er gravid nå, og har termin i mai. Skal snakke med legene om 4 uker, og vet at jeg kan få innvilget keisersnitt.

Men det å høre at man blir så dårlig etter keis, at du ikke engang klarer å skifte på barnet, skremmer meg  nå. Er det så ille? Har man så sterke smerter? 
Burde jeg gå for keis eller vanlig fødsel selv om det har vært traumatisk? 
Jeg er så usikker, og teller dager til møtet.

Anonymkode: a253b...c00

Jeg foretrekker KS, selv om jeg flere ganger har født vaginalt.

Null problem med å stelle barna etterpå og var oppe og gikk med en gang bedøvelsen var gått ut.

• Liker 1
Skrevet

Var oppe og gikk mye før etter planlagt KS enn vaginalfødselen. (Fikk totalruptur da) Hadde vondt de første timene etter KS, men smertestillende hjalp. Kom meg opp i rullestol på ettermiddagen, og på bena på kvelden. Allerede dagen etter hadde jeg mye mindre vondt og gikk mye. 

Anonymkode: 4c76f...c5b

• Liker 1
Skrevet

Dette emnet beroliger meg, jeg har en gutt i seteleie i magen.

Mange emner som omhandler ks består innleggene av folk som nærmest legger damer som ønsker/trenger ks for hat. Mange forteller om sine hasteks som det aller verste men det kan ikke sammenlignes på samme måte som et planlagt ks.

Så hvis gutten min ikke skulle snu seg så vet jeg ut fra erfaringene deres at planlagte ks som oftest går bra. 😊

Anonymkode: 834ca...ea3

Skrevet (endret)

Jeg endte med hastekeisersnitt etter 38 timer med tette rier og åpning som aldri ble større enn 4cm. Keisersnittet gikk fint, og de smertestillende hjalp godt. Men man er helt avhengig av hjelp i flere uker, tok 2 uker før jeg sluttet med smertestillende, og 3 før jeg kom meg ut og inn av sengen uten alt for mye vanskeligheter. 3 uker før jeg kunne trille barnevogn, og da kun bortover. 6 uker før jeg fikk lov til å bære noe annet enn baby, så handling var bare å glemme. Det er en heftig bukoperasjon, så jeg ville ikke tatt lett på det valget. Men høres ut som du hadde en forferdelig fødsel, så skjønner godt at du vurderer det. Og jeg er veldig glad for at ks gikk bra, alt står bra til med meg og baby. Legene, jordmødre og sykepleiere var kjempeflinke. 

Endret av IkkeStudentLenger
Skrevet

To ks og en vaginal fødsel. Tar mye heller 100 ks framfor 1 vaginal igjen. Alt var bedre etter ks. Formen, energien, forløsningen og smertene (hadde knapt smerter etterpå). For å ikke snakke om tiden før og forutsigbarheten. Ks er ikke noe å grue seg til, det var faktisk ganske kos.

Anonymkode: 9981c...d7d

• Liker 1
Skrevet

Det er stor forskjell på et planlagt ks og et haste-ks. Jeg har hatt et planlagt snitt, og det forløp helt fint både for meg og barnet. Smerter etterpå må man regne med. For min del var de helt overkommelige. Var oppe og gikk dagen etter ks, men det tok jo en stund før jeg var helt som før. Har ikke hatt noen komplikasjoner og arret har grodd veldig fint.

• Liker 1
Skrevet

Mitt første barn ble født via keisersnitt. Ingen dårlig opplevelse. Formen var litt uggen de første timene, men så tok det seg opp igjen. Jeg var på beina noen timer senere. Gikk litt krokete men det hindret ikke meg fra å gjøre alt av stellet som barnet mitt trengte mens vi var på føden. Når vi kom hjem så stilte både familiene våre og venner opp slik at jeg ikke overbelastet kroppen pga arret. 6 uker etter så hadde vi sex igjen og det gikk fikk.

Husk at alle keisersnitt er individuelle og ingen har noe konkret fasit.

Anonymkode: 86b4a...8a6

• Liker 1
Skrevet
IkkeStudentLenger skrev (4 timer siden):

Jeg endte med hastekeisersnitt etter 38 timer med tette rier og åpning som aldri ble større enn 4cm. Keisersnittet gikk fint, og de smertestillende hjalp godt. Men man er helt avhengig av hjelp i flere uker, tok 2 uker før jeg sluttet med smertestillende, og 3 før jeg kom meg ut og inn av sengen uten alt for mye vanskeligheter. 3 uker før jeg kunne trille barnevogn, og da kun bortover. 6 uker før jeg fikk lov til å bære noe annet enn baby, så handling var bare å glemme. Det er en heftig bukoperasjon, så jeg ville ikke tatt lett på det valget. Men høres ut som du hadde en forferdelig fødsel, så skjønner godt at du vurderer det. Og jeg er veldig glad for at ks gikk bra, alt står bra til med meg og baby. Legene, jordmødre og sykepleiere var kjempeflinke. 

Du har hatt haste KS slik jeg leser innlegget ditt.

Haste KS og planlagt kan på de fleste punkter ikke sammenlignes.

Har forøvrig hatt 1 haste KS og hadde et mer likt planlagt KS etterspill slik at det og er forskjellig fra kvinne til kvinne.

• Liker 1
Skrevet

De fleste har langt mer plager i etterkant av et ks enn en vaginal fødsel.

Jeg ville tatt praten med sykehuset først. De kan snakke deg gjennom hva som kan gjøres for at en eventuell neste vaginale fødsel kan bli bedre, og gi deg mer informasjon om hva du kan forvente av både ene og andre alternativet. Hva er sjansene for at ting går så galt neste gang også, osv. 

Anonymkode: 8673c...295

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...