Gå til innhold

Barn som ikke har oppfølging på helsestasjon eller går i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt bekymret for niesen min. Min bror og kona er veldig kristne og lever et litt alternativt liv. Greit nok. Det jeg reagerer litt på er at barna ikke har fått oppfølging fra helsestasjonen og teller ikke gått i barnehage. Nå har de to eldste begynt på en liten kristen privatskole, og virker til å greie seg veldig bra,

Den  yngste jenta er det «noe» med. Jeg er ingen ekspert men jeg reagerer litt på det barnet. Hun er 5 år og kan ikke gå diagonalt i en trapp, det er ett og ett trinn. Kan ikke sykle på trehjulssykkel (skjønner ikke pedaler, bare aler seg fremover) hun var også veldig sen på å gå (nærmere 2). Hun er generelt klønete og faller mye. 

er dette noe å reagere på? 

Anonymkode: 273b0...088

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om ikke barnet har oppfølgning på helsestasjonen så er de pliktige til å finne et tilsvarende tilbud, dvs. barnelege. Kan være at barnet har en diagnose du ikke vet noe om. 

Anonymkode: a0c53...c32

• Liker 6
Skrevet

Barna har krav på oppfølging, ikke nødvendigvis av helsestasjon. Vet du at de ikke har fått noen annen oppfølging?

Hun er litt sen motorisk, vet du om foreldrene er klar over det?

• Liker 4
Skrevet

Man kan vel ikke reservere seg fra oppfølging/ kontroller fra helsesøster? Høres rart ut. 

Hun kan være sen i den motoriske utviklingen, dette burde de fått oppfølging på. Hva med å snakke med dem direkte om det? De fleste foreldre vil jo det beste for barna sine, uansett religion. 

Anonymkode: 6e340...247

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om ikke barnet har oppfølgning på helsestasjonen så er de pliktige til å finne et tilsvarende tilbud, dvs. barnelege. Kan være at barnet har en diagnose du ikke vet noe om. 

De har vært til privat lege ja, men har ikke fått noen diagnose, foreldrene forsikrer at alt er bra, men noe skurrer. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan vel ikke reservere seg fra oppfølging/ kontroller fra helsesøster? Høres rart ut. 

Tror du det er tvang?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun kan være sen i den motoriske utviklingen, dette burde de fått oppfølging på. Hva med å snakke med dem direkte om det? De fleste foreldre vil jo det beste for barna sine, uansett religion. 

Man kan reservere seg fra helsestasjonen hvis man finner et tilsvarende tilbud. Helsestasjoner er det ikke noe man må bruke, det er bare et frivillig tilbud, på samme måte som vaksiner.

• Liker 6
Skrevet

De har vært til privat lege ja, men har ikke fått noen diagnose, foreldrene forsikrer at alt er bra, men noe skurrer. 

ts

Det er godt de har vært hos lege. Å være sen motorisk er ikke nødvendigvis knyttet mot en diagnose.

• Liker 6
Skrevet

Jo, det er et tilbud, og ikke en plikt. 

ja, det føler jeg også. De har to eldre jenter som har vært helt normale, så foreldrene har jo to gode eksempler. Jeg syntes deg er rart de ikke har ønsket noe mer oppfølging av den yngste. 

ts

Skrevet

ts

Kan være at hun bare er «treg»/sen. Med mindre det er en rekke andre ting du også synes skurrer. Husk at folk ikke er pålagt å fortelle om barnas diagnoser da det knyttes stigma rundt dem.

• Liker 2
Skrevet
minister-mio skrev (Akkurat nå):

Det er godt de har vært hos lege. Å være sen motorisk er ikke nødvendigvis knyttet mot en diagnose.

Men føler slike private tilbud er mer et bestillingsverk enn en kontroll. 

ts

Skrevet
minister-mio skrev (1 minutt siden):

Tror du det er tvang?

Jeg glemte helt av en time med helsesøster da barnet mitt var liten, fikk brev om att hvis jeg ikke ringte å bestilte ny time så ringte hun til bv. Så ja, det er vel ikke helt frivillig🧐

Anonymkode: b4993...615

• Liker 2
Skrevet

Jo, det er et tilbud, og ikke en plikt. 

ja, det føler jeg også. De har to eldre jenter som har vært helt normale, så foreldrene har jo to gode eksempler. Jeg syntes deg er rart de ikke har ønsket noe mer oppfølging av den yngste. 

ts

Hvorfor skulle de forsømme bare den yngste? Jeg tror det er noe du ikke vet her.

• Liker 4
Skrevet

Kan være at hun bare er «treg»/sen. Med mindre det er en rekke andre ting du også synes skurrer. Husk at folk ikke er pålagt å fortelle om barnas diagnoser da det knyttes stigma rundt dem.

Det er flere motoriske ting jeg reagerer på. Ellers ingenting. Hun er smart og flink, men så utrolig klønete. 

ts

Skrevet

Jeg glemte helt av en time med helsesøster da barnet mitt var liten, fikk brev om att hvis jeg ikke ringte å bestilte ny time så ringte hun til bv. Så ja, det er vel ikke helt frivillig🧐

Jo det er frivillig. Men når du først har bestemt deg for å bruke helsestasjonen så er det klart at de har betingelser overfor foreldrene.

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor skulle de forsømme bare den yngste? Jeg tror det er noe du ikke vet her.

Fordi de to andre klarer seg helt fint. Det er den yngste som jeg tror har problemer. 

ts

Skrevet

Jeg forstår at du er bekymret. Jeg har en venninne som har valgt å ta med barna til legen istedet fordi de også lever alternativt og hun følte helsestasjonen fokuserte mer på livsstilen enn selve barna (ingenting galt med barna). 

Så lenge de tar med barna til legesjekk så burde det være greit. 

Har selv noen i familien, jeg er nesten sikker på at barnet har en eller annen diagnose, men de går til kontroller og ingen har funnet noe. Tror ikke det er så mye en får gjort.. 

Anonymkode: aa7c9...e7c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er frivillig jo.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ts

Det er det ikke. Leger er pliktige til å melde inn ved mistanke om noe som helst.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ts

En lege har strenge etiske retningslinjer å forholde seg til.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...