Gå til innhold

Er 5 % økning av felleskostnader normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på det er normalt at felleskostnadene øker med 5 %.

Kan man bare øke felleskostnadene for bestemte selveiere eller gjelder det for alle?

Anonymkode: d06d4...2a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Felleskostnadene kan øke med så mye som det er behov for så lenge kostnadene gjelder ordinært drift og vedlikehold. 

Hvis det derimot gjelder andre ting er maks 5% i året uten generalforsamlingsvedtak

Anonymkode: 5b67c...2ed

• Liker 3
Skrevet

Det er relativt vanlig at det øker hver år ja, alltid noe som må fikses.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det derimot gjelder andre ting er maks 5% i året uten generalforsamlingsvedtak

Det forklarer hvorfor det går opp nøyaktig 5% i året her. I denne blokka finnes det eldre som har bodd i 50 år, men har nå innsett at dagens unge aldri kan gjøre det samme. Lønnsveksten er jo ikke i nærheten av det utgiftene øker. 

Anonymkode: 3c9e7...284

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det forklarer hvorfor det går opp nøyaktig 5% i året her. I denne blokka finnes det eldre som har bodd i 50 år, men har nå innsett at dagens unge aldri kan gjøre det samme. Lønnsveksten er jo ikke i nærheten av det utgiftene øker. 

Du ser jo på regnskapet hvor kostnadene går

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du ser jo på regnskapet hvor kostnadene går

Ja, men det hjelper jo ikke på det faktum at man snart ikke har råd til å bo her mer.

Gjest Blondie65
Skrevet

Styret kan øke felleskostnadene med 250 % hvis de har lyst. Eller så må den som mener at det finnes en %-grense gjerne vise meg lovhjemmelen.

Husk at dersom felleskostnadene øker urimelig mye kan man sammen med et visst antall andre sameiere kreve årsmøte der dette blir drøftet og om nødvendig omstøtt.

Under normale omstendigheter bør felleskostnadene øke i samsvar med prisveksten ellers i samfunnet som et absolutt minimum. Og så vil det av og til være nødvendig med utbedringer og utskiftninger som gjør det nødvendig med et ekstra tak for å øke felleskostnadene. Jeg har også vært med på at styret verken greide å drøfte økning av felleskostnad på årsmøtet eller få det i stand senere på tross av underskudd flere år på rad slik at når nytt styre tok over ble det nødvendig med en kraftig økning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, men det hjelper jo ikke på det faktum at man snart ikke har råd til å bo her mer.

Da har du kjøpt over evne

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Forøvrig er en 5 % økning med virkning fra januar ganske langt over konsumprisindeksen (1,7 %) så her må det jo enten være et etterslep eller investeringer. Står det ikke forklart og har det heller ikke vært drøftet?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da har du kjøpt over evne

Langt i fra, hadde romslig økonomi da jeg flyttet hit, med dårligere betalt jobb. Ingen kan forutsi at utgiftene skal øke så mye mer enn inntektene gjennom mange år.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Blondie65 said:

Forøvrig er en 5 % økning med virkning fra januar ganske langt over konsumprisindeksen (1,7 %) så her må det jo enten være et etterslep eller investeringer. Står det ikke forklart og har det heller ikke vært drøftet?

Her pleier de å begrunne det med økte avgifter, og så kommer det med jevne mellomrom noen oppussingsprosjekter som vi må betale ekstra for i tillegg til de 5%. 

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her pleier de å begrunne det med økte avgifter, og så kommer det med jevne mellomrom noen oppussingsprosjekter som vi må betale ekstra for i tillegg til de 5%. 

Økte avgifter? 

Her bør dere på neste årsmøte samle dere og protestere. Det er ikke slik at det er om å gjøre å ta mest mulig i felleskostnader. Så som jeg sa: her er det enten et voldsomt etterslep eller en investering man skal foreta eller så er det noen som tar "tenk på et tall" leken.

Vi har også økning av felleskostnadene fra januar, men denne er for det første varslet på årsmøtet og den ekstra delen er også begrunnet i en endring av intranett løsning. Ingen har protestert hos oss.

Vi pleier også å si på årsmøtet at man må påregne økning fra januar i tråd med KPI for å holde tritt med utgiftene og når skriv om økte felleskostnader blir sendt ut er det med begrunnelse og bakgrunn.

Skrevet

Om det er vanlig eller ikke er vanskelig å svare på. Det kommer så an på. 

Begynner bygget å bli gammelt, og man ser det begynner å bli nødvendig med noen harde økonomiske grep innen de nærmeste årene, så ville jeg personlig heller ha ville økt med 5% enn å plutselig øke med vanvittig mye på grunn av noe som må gjøres men ikke ble planlagt. 

• Liker 2
Skrevet
mjauritz skrev (1 minutt siden):

Om det er vanlig eller ikke er vanskelig å svare på. Det kommer så an på. 

Begynner bygget å bli gammelt, og man ser det begynner å bli nødvendig med noen harde økonomiske grep innen de nærmeste årene, så ville jeg personlig heller ha ville økt med 5% enn å plutselig øke med vanvittig mye på grunn av noe som må gjøres men ikke ble planlagt. 

Relativt nytt bygg. Har jeg forstått det riktig at forretningsfører er kontrollorgan ovenfor styret i sameie? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Relativt nytt bygg. Har jeg forstått det riktig at forretningsfører er kontrollorgan ovenfor styret i sameie? 

Men du skrev jo at det finnes eldre som har bodd der i 50 år. Da er det jo begynt å bli noen år, og noe som sikkert må gjøres...

• Liker 2
Skrevet
mjauritz skrev (Akkurat nå):

Men du skrev jo at det finnes eldre som har bodd der i 50 år. Da er det jo begynt å bli noen år, og noe som sikkert må gjøres...

Jeg skrev ikke det. Jeg er TS.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skrev ikke det. Jeg er TS.

Beklager! Blir litt surr med AB brukere så sent på kvelden, hehe. 

Men ja, kanskje du kan forsøke å engasjere deg i styret? Prøve å stoppe det, eller eventuelt være med i diskusjonen litt mer?

Skrevet
mjauritz skrev (7 minutter siden):

Beklager! Blir litt surr med AB brukere så sent på kvelden, hehe. 

Men ja, kanskje du kan forsøke å engasjere deg i styret? Prøve å stoppe det, eller eventuelt være med i diskusjonen litt mer?

Du har ikke svart på spørsmålet mitt:

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har ikke svart på spørsmålet mitt:

Spørsmålet ditt vet jeg ikke svaret på. Tenker et godt svar er å ta kontakt med styret i borettslaget og spør dem kanskje?

Skrevet

Ja, det er normalt at den kan øke med 5%.

Ja, styret kan øke eller senke den så mye de vil, så lenge det er grunnet med vanlig drift/vedlikehold.

Ja, den må økes for alle sameiere hvis den økes (etter fast brøk/fordelingsnøkkel).

Nei, forretningsfører bistår og rådgir styret og sameiet, men er ikke noe kontrollorgan.

Anonymkode: 781b5...50c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...