AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #1 Skrevet 24. november 2020 Hei! For 10 måneder siden var jeg gravid i 5. måned og da startet jeg å få ekstremt vondt i ryggen ved mye for aktivitet (gåing, bøying osv.) Jeg har en aktiv jobb og måtte sykemeldes. Etterhvert ble det å bare sitte i kontorstol for lenge, vondt. Smertene var lokalisert midt på ryggsøylen, der hvor BHén er. Etter jeg ble sykemeldt gikk det greit frem til fødsel. Så på 6.ukerskontrollen etter fødsel var jeg hos legen å satte inn hormonspiral. Etter dette fikk jeg store ryggsmerter igjen, men dette kom ikke av aktivitet. Dette kom på natten, i hvile. Jeg våknet flere ganger og følte at ryggsøylen var brukket i to. Kunne nesten ikke reise meg opp av sengen. Og nå.. 6 mnd etter, er det likt. Jeg har vondt i ryggsøylen på nettene (uansett liggestilling, dog verst ved mageleie) og ved for mye aktivitet om dagen. Har minimalt med smerte i ryggen hvis jeg holder en fin balanse gjennom dagen med normal aktivitet, men har fortsatt intenst vondt om natten, spesielt siste del av natten. Så jeg lurer. Er det hormonspiralen? Er det grunnet graviditet og fødsel? Det at jeg gikk opp i vekt for å så ta av masse igjen? Er det pga. dårlig kjernemuskulatur? Må sies at jeg ikke har trent noe særlig styrke på ca. ett år og har vel en litt dårlig holdning. Eller kan dette rett og slett være at jeg har fått Behkterevs sykdom eller annen reumatisk lidelse? Er fullt klart over at de færreste her kan si meg hva det er, men er det noen som har opplevd lignende med slike symptomer? Har bestilt time til lege, men er litt nyskjerrig på andres erfaringer. Hilsen kvinne 29 år. Anonymkode: 75139...8bb
Gjest Kirsebæra Skrevet 24. november 2020 #2 Skrevet 24. november 2020 Det er jo helt umulig å si om det er bektherev, men den har jo ganske ofte den debut. Men ofte kan man se tilbake på tidlige tegn, men at selve debuten av smerter kommer i den alder (revma anser den alder som slutten av tyveårene til førtiårene). Jeg fikk min diagnose som 27-åring. Jeg var dog helt fin i graviditeten, men jeg var ung da. Jeg har, sett tilbake, vært en del plager av rygg/bekken-plager siden ungdomsårene som ble avfeid som dårlig muskulatur og dårlig kjernemuskulatur. Vi har heredited for bektherev i familien, og alle har HLA-B27 genet. Jeg har konstant forhøyet CRP, noe som bekrefter at jeg har økt innflamatorisk betennelse i leddene. Tok lang tid å utredes, og jeg har non-radiogsrafisk aksial spondylitt. De ser sparsomme forandringer på MR, men det er to forskjellige diagnose kriterier, og jeg falt under den andre, alle symptomer, og genet, men liten forandring (foreløpig) på MR. MR tatt i 2013, 2015 og 2017 og først i 2017 så de forandringer, men da sto jeg på betennelsesdempende. Du må be lege ta reuma-panel og sjekke HLA-B27 genet, og helst henvise til MR, uten dette er du -nesten- garantert en avvisning fra reuma. De vil gjerne ha dette først for å kunne ta en avgjørelse. Om det er mistanke om bektherev. Nå er spondylitt-disgnoser et stort spekter. Les litt på Spondylitten.no (?)
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #3 Skrevet 24. november 2020 Takk for svar 🙂 hvordan er dine symptomer? Har du smerter i hvile og ved for mye aktivitet også? ts Anonymkode: 75139...8bb
Gjest Kirsebæra Skrevet 24. november 2020 #4 Skrevet 24. november 2020 Jeg er jo medisinert med biologisk medisin nå, min fjerde nå da jeg opplevde bivirkninger på noen, og utviklet antistoffer av noen, men har fortsatt en del symptomer. Spesielt i symfysen, høyre hofte og nedre del av korsrygg. Når jeg går, i det foten går fremover, skyter smertene i bekkenet og symfysen. Nedoverbakker og trapper er spesielt vonde. Jeg merker godt bør det er på tide å få ny infusjon. Får infusjon hver 6.uke (i morgen faktisk) og ca etter fire uker merker jeg at smertene øker. Nettene er klart verst. Det er vondt å snu seg, og jeg kan ikke logge lenge i en stilling før jeg våkner. Har resept på sterke smertestillende ved behov. Har hatt Kostokondritt, en betennelse i brystbeinet fordi brystbeinet stivner. Det er jævelvondt. Hatt regnbuehinnebetennelse to ganger, ganske vondt det også. De biologiske medisinene bremser betennelsene, de gjør meg ikke frisk, men foreløpig ikke verre.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #5 Skrevet 24. november 2020 Det kan være bekterevs, men få tatt HBL B 27 testen er mitt råd. Jeg har bekterevs og fikk min diagnose i begynnelsen av 30 årene, men da hadde jeg hatt store plager med rygg og stivhet i 10 år. Fikk mine første symptomer da jeg var gravid i begynnelsen av 20 årene. Dine symptomer ligner på sånn som jeg hadde det i starten, men det trenger jo ikke å være bekterevs likevel. Det er en slitsom sykdom, men det finnes gode biologiske medisiner nå som hjelper masse. Jeg er hardt rammet og er helt avhengig av disse medisinene for å fungere normalt. Jobber i dag 100% og er så glad for at disse medisinene finnes. Anonymkode: 03dca...3f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå