Gå til innhold

Tømme filter i vaksemaskin


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har katter som har vært gjennom den voldsom røytesesong. Det ser derfor ut som filtereret (?) i vaskemaskinen er fullt av hår, siden alle klær som nå vaskes i den blir enda mer hårete enn de var før vask...

Har sett i bruksanvisningen, men der står det ingenting om det, og ser heller ingen åpninger på vaskemaskinen (frontmatet vaskemaskin).

Lurte på om noen av dere har noen erfaring med dette. Må jeg eventuelt ha en mann hjem her som skal skru fra hverandre hele maskinen for å tømme filteret?

Skal innom butikken jeg kjøpte maskinen så snart jeg får mulighet, men vil bare vite hva jeg må være forberedt på (kan vel koste litt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Violetta

På de vaskemaskinene som jeg har brukt er det en liten, firkantet åpning, kanskje 20x20 cm foran på maskinen som du kan vippe åpen lokket på.

Innenfor der er det et lokk som du kan skru på. Det henger sikkert godt, for det er pakninger på det så du må sikkert ta i litt. Filteret henger fast i denne igjen, og er en en lang ting som minner litt om en banan der jeg har sett det.

Kan dette stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vaskemaskin har en litt annen løsning enn den Violetta beskriver. Den har et deksel på forsiden nederst, som er like bredt som vaskemaskinen (dårlig å forklare, håper du skjønner). Dekselet er litt kranglete å få av, men under det sitter en tropp som skrus ut, og rett innenfor ligger alt rusk og rask. Jeg lette lenge etter filteret, kanskje din også er sånn?

Men det skal uansett ikke være nødvendig å hente inn reparatør, den skal la seg gjøre å tømme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fordi jeg er fan av bruksanvisninger, men det bør jo stå det hvordan man tømmer filteret...

Jeg liker bruksanvisninger jeg..har lest den fra perm til perm, og det står stort sett bare vaskeråd og hva man skal gjøre hvis motoren stopper osv :tristbla:

Min vaskemaskin har en litt annen løsning enn den Violetta beskriver. Den har et deksel på forsiden nederst, som er like bredt som vaskemaskinen (dårlig å forklare, håper du skjønner). Dekselet er litt kranglete å få av, men under det sitter en tropp som skrus ut, og rett innenfor ligger alt rusk og rask. Jeg lette lenge etter filteret, kanskje din også er sånn?

Men det skal uansett ikke være nødvendig å hente inn reparatør, den skal la seg gjøre å tømme selv.

Hmm, lurer på om det er samme type som jeg har? Har nå prøvd å få av den delen, men det satt da fordømt hardt fast. Må nok bruke litt verktøy for å bikke det åpent. Hadde aldri kommet på å prøve å åpne der hvis jeg ikke visste det, av frykt for at noe blir ødelagt.

Alle klærne mine i det siste har nå sett ut som de er laget i mohair

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Violetta
Jeg liker bruksanvisninger jeg..har lest den fra perm til perm, og det står stort sett bare vaskeråd og hva man skal gjøre hvis motoren stopper osv :tristbla:

Hmm, lurer på om det er samme type som jeg har? Har nå prøvd å få av den delen, men det satt da fordømt hardt fast. Må nok bruke litt verktøy for å bikke det åpent. Hadde aldri kommet på å prøve å åpne der hvis jeg ikke visste det, av frykt for at noe blir ødelagt.

Alle klærne mine i det siste har nå sett ut som de er laget i mohair

:overrasket:

Hva om du kjører en helt tom maskin på 95 grader, for å prøve å bli kvitt hårene slik? Tror ikke lofilteret er helt tett om maskinen tømmer ut vannet.

Kan jo være verdt et forsøk.

Uansett, ring merkeverkstedet i morgen så kan de helt sikkert svare deg på hvordan du får tømt lofilteret. Ikke ødelegg maskinen etter råd fra KG... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er meningen at du skal kunne få av dekselet selv, tror jeg det er festet på en sånn måte at du løsner det ved å ta tak under eller på sidene av dekselet, det skal være haker som holder det på plass der. Mitt deksel er som sagt litt kranglete, så det er sikkert flere deksler der ute som trenger noe lirking før de løsner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg lurte også veldig på hvor filteret var. Det sto ingenting i bruksanvisningen min heller. Jeg hadde jo sett at det var et lite lokk nederst på fronten som kunne åpnes. Inni der var det en "tapp" som kunne skrus ut. Ikke skjønte jeg hva det var godt for. Men en gang så srudde jeg ikke på "tappen" men dro den i steden utover. Da kom hele filteret ut. Det så ikke slik ut som jeg hadde trodd men det trengtes helt klart å tømmes. Filteret satt temmelig hard så det måtte litt krefter til for å få det ut.

Når alle klærne dine blir fulle av hår så er nok på tide å rengjøre filteret. Selv om vannet blir pumpet ut av maskinen, kan det være utrolig mye dritt i filteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
ingen som vet?

Jeg tørr ikke å vedde men jeg er temmelig sikker på det. Men det er ikke like lett å finne filteret på alle. På de vaskemaskinene jeg har vært borti så sitter filteret enten innenfor et lite lokk som du kan vippe ut eller bak "fotlisten" nederst på fronten. Den må gjerne skrus av og bak der skal det finnes et filter (som gjerne bare ser ut som en tapp, propp el. som du må dra ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alle maskiner slikt filter???

Nei, alle maskiner har ikke slikt filter. Min har for eksempel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...