AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #1 Skrevet 24. november 2020 Ledningen til mobilladeren har sprukket opp, slik at sølvtråd vises. Den funker normalt, enn så lenge. Kan jeg bruke vanlig plastikk teip? For å unngå bevegelse i den delen av ledningen for å unngå større skade? Kan det bli en brannfare ved å bruke vanlig teip? Eller går det fint? Legger ved et bilde av et eksempel på hvordan det ser ut. Ganske likt og på samme sted som på bilde. Er så dårlig til å forklare med ord. Anonymkode: f244c...bfe
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #2 Skrevet 24. november 2020 Det heter seg at ledninger med skade skal byttes ut. Selv har jeg drevet mye med elektronikk, og jeg hadde brukt elektrikertape her som en nødløsning frem til jeg fikk byttet kabelen. Det skal helt klart veldig mye til for at skjer noe, men det er ikke bra. Verken å bruke kabelen slik som det der, eller med en tape på. Ved varmgang vil en vanlig tape ta fyr raskere enn ledningsmaterialet. Anonymkode: 3e799...ea1 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #3 Skrevet 24. november 2020 Ikke teip. Kjøp ny. Anonymkode: 31011...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #4 Skrevet 24. november 2020 Hvis du ser metalltråder, bør du bytte ledning, ellers risikerer du kortslutning. Ser du kun plastisolasjonen på ledningene inni ledningen, kan du teipe. Anonymkode: 61b4c...559 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #5 Skrevet 24. november 2020 Jeg har rapet min, har funket fint i 5 år. Anonymkode: bdd68...678
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #6 Skrevet 24. november 2020 Man før teipe FØR, slik at skaden ikke skjer.... vær så snill å ikke teip den der 😩😩😩 vær så snill Anonymkode: f5ae1...da0
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #7 Skrevet 24. november 2020 Just now, AnonymBruker said: Jeg har rapet min, har funket fint i 5 år. Anonymkode: bdd68...678 Dette blir litt som å si at jeg har kjørt uten bilbelte i alle år, og ikke blitt skadet. I hvert fall til en viss grad, men det er nok lavere sannsynlighet for at det tar fyr i en ledning enn at du krasjer. Det er dog absolutt en fare for varmgang ved et brudd som dette, og da vil tapen bare lage vondt verre. Anonymkode: 3e799...ea1 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #8 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke teip. Kjøp ny. Anonymkode: 31011...9ad Og hvor får jeg en ny mobbilader til huawai uten å må betale like mye som en ny mobil? Anonymkode: f244c...bfe
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #9 Skrevet 24. november 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Og hvor får jeg en ny mobbilader til huawai uten å må betale like mye som en ny mobil? Anonymkode: f244c...bfe Stort sett overalt. Gi oss et bilde av bunnen uten kabelen i, så kan vi si hvilken USB-type det er, mikro eller type-C. Uansett, det får du på de fleste billigbutikker, biltema, clas ohlson, osv. Huawei bruker standard-kabler. Anonymkode: 3e799...ea1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #10 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Stort sett overalt. Gi oss et bilde av bunnen uten kabelen i, så kan vi si hvilken USB-type det er, mikro eller type-C. Uansett, det får du på de fleste billigbutikker, biltema, clas ohlson, osv. Huawei bruker standard-kabler. Anonymkode: 3e799...ea1 Det er type-c. Så jeg kan trygt bare kjøpe hvilken som helst kabel? Støpsel-delen er det ikke noe galt med, så det behøver jeg ikke å kjøpe, eller? Er denne nok? https://www.power.no/mobil-og-tilbehoer/stroem-og-lading/usb-kabler/eletra-usb-usbc-tablet-cable-1m-wh/p-570941/ De har en for huawei, men den koster dobbelt så mye og man får med boksen, må jeg ha denne eller går den over greit?. https://www.power.no/mobil-og-tilbehoer/stroem-og-lading/usb-kabler/huawei-ap-71-usb-usb-c-5a-kabel/p-914750/ -ts Anonymkode: f244c...bfe
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #11 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stort sett overalt. Gi oss et bilde av bunnen uten kabelen i, så kan vi si hvilken USB-type det er, mikro eller type-C. Uansett, det får du på de fleste billigbutikker, biltema, clas ohlson, osv. Huawei bruker standard-kabler. Anonymkode: 3e799...ea1 Eller denne? Mer enn bra nok? https://www.biltema.no/kontor-teknikk/datatilbehor/datakabler/usb-type-c/usb-kabel-med-type-c-kontakt-2000042901 Anonymkode: f244c...bfe
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #12 Skrevet 25. november 2020 Du kan bruke en kabel til en tier, om du finner det. Det er ikke raske, elektroniske signaler som skal overføres, bare strøm. Anonymkode: 61b4c...559
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #13 Skrevet 25. november 2020 Ladere er så billige at man kan kjøpe ny. Sorter den gamle til elektrisk avfall. Anonymkode: 3cc8e...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #14 Skrevet 25. november 2020 Kjøp ny, ikke tape. Jeg jobber med brannsikkerhet, og ville aldri brukt den sånn. Egentlig skal man ikke en gang bruke ladekloss som er mistet i gulvet en gang! En ting er jo den opplagte brannfaren. En Anne ting er jo at dersom det faktisk skulle begynne å brenne, så er det meget stor fare for avkorting på forsikringen din. Med andre ord MYE billigere å bare kjøpe en ny! Anonymkode: 8ad14...05c
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #15 Skrevet 25. november 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Det er type-c. Så jeg kan trygt bare kjøpe hvilken som helst kabel? Støpsel-delen er det ikke noe galt med, så det behøver jeg ikke å kjøpe, eller? Er denne nok? https://www.power.no/mobil-og-tilbehoer/stroem-og-lading/usb-kabler/eletra-usb-usbc-tablet-cable-1m-wh/p-570941/ De har en for huawei, men den koster dobbelt så mye og man får med boksen, må jeg ha denne eller går den over greit?. https://www.power.no/mobil-og-tilbehoer/stroem-og-lading/usb-kabler/huawei-ap-71-usb-usb-c-5a-kabel/p-914750/ -ts Anonymkode: f244c...bfe I denne sammenhengen ja. Det er dog en skummel ting å si i andre sammenhenger, nå som vi ser USB-C bli brukt til blant annet ved lading av laptoper. Da er det ikke det samme hvilken kabel du kjøper, du må kjøpe en som er godkjent for den amperen/strømmengden som går over kabelen. Til mobiltelefonen er dog svaret at ja, det har lite å si hvilken kabel du kjøper, bare den har USB-C i ene enden, og USB-A i andre (avhengig av laderen ("støpsel-delen"). Anonymkode: 3e799...ea1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #16 Skrevet 25. november 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan bruke en kabel til en tier, om du finner det. Det er ikke raske, elektroniske signaler som skal overføres, bare strøm. Anonymkode: 61b4c...559 "Bare strøm" - vrenger meg litt av den uttalelsen, når vi er innom temaer som brannfare og sikkerhet. Har du en lader med det vi kan forenkle til høy watt, noe som har blitt rimelig vanlig etter hvert, så er det ok å legge litt mer enn ti kroner i kabelen. Anonymkode: 3e799...ea1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #17 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): I denne sammenhengen ja. Det er dog en skummel ting å si i andre sammenhenger, nå som vi ser USB-C bli brukt til blant annet ved lading av laptoper. Da er det ikke det samme hvilken kabel du kjøper, du må kjøpe en som er godkjent for den amperen/strømmengden som går over kabelen. Til mobiltelefonen er dog svaret at ja, det har lite å si hvilken kabel du kjøper, bare den har USB-C i ene enden, og USB-A i andre (avhengig av laderen ("støpsel-delen"). Anonymkode: 3e799...ea1 Ser noen annonser nevner rasker overføring. Jeg bruker ikke kabelen slik lengre, å koble på pc. Så det vil den ikke bli brukt til, bare lading. Vil heller ikke bruke den til å lade pc'en. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): "Bare strøm" - vrenger meg litt av den uttalelsen, når vi er innom temaer som brannfare og sikkerhet. Har du en lader med det vi kan forenkle til høy watt, noe som har blitt rimelig vanlig etter hvert, så er det ok å legge litt mer enn ti kroner i kabelen. Anonymkode: 3e799...ea1 Er den linken over bra nok til lading av mobil? https://www.power.no/mobil-og-tilbehoer/stroem-og-lading/usb-kabler/eletra-usb-usbc-tablet-cable-1m-wh/p-570941/ Eller må jeg bruke mobilmerket som koster dobbelt så mye? Anonymkode: f244c...bfe
OPIgirl Skrevet 25. november 2020 #18 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Og hvor får jeg en ny mobbilader til huawai uten å må betale like mye som en ny mobil? Anonymkode: f244c...bfe Det blir dyrere hvis det blir kortslutning og hele huset brenner ned.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #19 Skrevet 25. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ser noen annonser nevner rasker overføring. Jeg bruker ikke kabelen slik lengre, å koble på pc. Så det vil den ikke bli brukt til, bare lading. Vil heller ikke bruke den til å lade pc'en. Er den linken over bra nok til lading av mobil? https://www.power.no/mobil-og-tilbehoer/stroem-og-lading/usb-kabler/eletra-usb-usbc-tablet-cable-1m-wh/p-570941/ Eller må jeg bruke mobilmerket som koster dobbelt så mye? Anonymkode: f244c...bfe Som skrevet før, kan du bruke en kabel av billigste sort til å lade mobilen. Jeg forutsetter at "AC-DC-klossen" (transformatoren) er i orden. Anonymkode: 61b4c...559
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #20 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Som skrevet før, kan du bruke en kabel av billigste sort til å lade mobilen. Jeg forutsetter at "AC-DC-klossen" (transformatoren) er i orden. Anonymkode: 61b4c...559 Ok takk, ja den er helt i orden. Det er kun kabelen som er ødelagt. Så da går jeg får den. takk for hjelpen 😄 Anonymkode: f244c...bfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå