Gå til innhold

Kan man bygge et tilbygg inntil huset i hagen og få leieinntekter skattefritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en enebolig fra 2015 med hage rundt hele huset. Nå utforsker vi mulighetene å bygge et tilbygg helt inntil den ene husveggen. Målet med tilbygget er å bruke det til utleie. Er det noen som vet om dette blir skattefritt? Det vil jo på en måte være et ekstra ekstern bygg ved siden av huset vårt.

Noen som vet om det er noe øvre grense på hvor mye en kan leie ut skattefritt i eget hus? Mener å ha lest en plass at det er maks 20 000 kr en kan få inn i måneden på leie helt skattefritt.

Skrevet

Jeg tror det du nevner var 20 000 kr i året på korttidsleie, noe de nå har gjort om til 10 000 kr. Dette med tilbygget ville jeg spurt skatteetaten om

Anonymkode: d9486...7fa

• Liker 1
Gjest Føsleguri
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ut i fra det som står her kan ikke tilbygget i hagen leies ut skattefritt hvis du ikke bruker deler av selv.

Artikkelen er nok litt gammel for nå er grense kr. 10 000,- på korttidsutleie, ikke kr. 20 000,- som det står i artikkelen.

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Føsleguri said:

Ut i fra det som står her kan ikke tilbygget i hagen leies ut skattefritt hvis du ikke bruker deler av selv.

Artikkelen er nok litt gammel for nå er grense kr. 10 000,- på korttidsutleie, ikke kr. 20 000,- som det står i artikkelen.

Ja, leste det. Så nå lurer jeg også på hva som klassifiserer et anneks. I og med at dette er et tilbygg inntil den ene husveggen så regnes det kanskje ikke som et anneks? Hadde det vært et frittstående bygg midt i hagen så ville det blitt anneks med en gang.

TS

Endret av Energi-jenta
Skrevet

Jeg trodde det som var relevant var om det var egen dør eller ikke til det som leies ut? At om det ikke er tilgjengelig fra ditt hus så er det ikke del av huset...? 

Anonymkode: 95541...c83

Skrevet

Du må bygge på huset i såfall. Et tilbygg som står inntil er et separat bygg. 

• Liker 1
Skrevet

Det står noe om garasje inntil huset i samme linken. Kanskje det er tilsvarende tilbygg

Skrevet (endret)
2 minutter siden, Pappi said:

Du må bygge på huset i såfall. Et tilbygg som står inntil er et separat bygg. 

Så hvis vi river litt av kledningen utenpå huset og bygger det inn i tilbygget. Tror du det kunne vært godt nok for å ikke bli regnet som et separat bygg?

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det står noe om garasje inntil huset i samme linken. Kanskje det er tilsvarende tilbygg

Tenkte på det. Kanskje vi kunne laget en terrasse tilhørende med huset vårt. Da ville det jo hatt en "tjenestefunksjon" for hovedboligen. :)

TS

Endret av Energi-jenta
Skrevet

Jeg tror tilbygget vil bli regnet som en del av huset om det er dør mellom tilbygget og det originale huset. Men om dette er mulig for TS, vet jeg naturligvis ikke.

Anonymkode: cc164...4bd

Skrevet

For det første må du sjekke med kommunen om du får lov å bygge og om du har noen % ledig på tomta som du kan bygge på. Hvis tilbygget er tett inntil huset, så blir det i praksis en del av huset så lenge det er en dør i fellesveggen slik at man kan gå inn i de nye rommene fra hovedhuset, osv. Hvis dere ikke har dør i fellesveggen mellom huset og tilbygget, så blir det separat boenhet som har kun separat inngang og ikke gjennom hovedhuset. Det er helt forskjellige krav om man skal ha separat boenhet på den måten eller bare tilbygg som er utvidelse av hovedhuset med dør i fellesveggen. Du kan også spørre kommunen hvilke krav må tilbygget oppfylle for at dere kan leie ut skattefritt. Det er skattefritt så lenge dere leier ut mindre enn 50% av arealet, noe tilbygget kommer til å være. Men da med dør i fellesveggen. Dere kan låse døra og aldri bruke den ellers, men dør må det være for å gjøre det enklere for dere. Jeg er så å si 90% sikker i det jeg sier fordi en jeg kjenner gikk nylig gjennom lignende prosess.

Anonymkode: 7006a...025

• Liker 5
Skrevet

Ett slikt påbygg gir skattefri inntekt ja. Problemet mange steder er at kommunen ikke godkjenner slike påbygg, iallefall ikke her jeg bor. 

Anonymkode: 29e47...c00

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ett slikt påbygg gir skattefri inntekt ja. Problemet mange steder er at kommunen ikke godkjenner slike påbygg, iallefall ikke her jeg bor. 

Man trenger ikke opplyse direkte at man vil bygge for å leie. Man kan bygge for seg selv å ha gjester på overnatting eller til eldste som vil ''flytte ut'' i noe eget. Man trenger ikke mer enn 1 stue med kjøkken, 1 soverom, 1 bad og kanskje 1 liten bod til oppbevaring. Til og med kun 1 stor stue med kjøkken i ene enden, sofa, garderobe og seng og 1 bad pluss liten bod. 

• Liker 3
Skrevet

Bor du på Vestlandet? Hvordan vet du at kommunen din ikke godkjenner slike påbygg? 

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror tilbygget vil bli regnet som en del av huset om det er dør mellom tilbygget og det originale huset. Men om dette er mulig for TS, vet jeg naturligvis ikke.

Anonymkode: cc164...4bd

Det er mulig å få til en dør, men det gjøre hele prosjektet mer komplisert og kostbart å få til. Så vil helst unngå dette. Takk for tipset likevel :)

5 minutter siden, AnonymBruker said:

For det første må du sjekke med kommunen om du får lov å bygge og om du har noen % ledig på tomta som du kan bygge på. Hvis tilbygget er tett inntil huset, så blir det i praksis en del av huset så lenge det er en dør i fellesveggen slik at man kan gå inn i de nye rommene fra hovedhuset, osv. Hvis dere ikke har dør i fellesveggen mellom huset og tilbygget, så blir det separat boenhet som har kun separat inngang og ikke gjennom hovedhuset. Det er helt forskjellige krav om man skal ha separat boenhet på den måten eller bare tilbygg som er utvidelse av hovedhuset med dør i fellesveggen. Du kan også spørre kommunen hvilke krav må tilbygget oppfylle for at dere kan leie ut skattefritt. Det er skattefritt så lenge dere leier ut mindre enn 50% av arealet, noe tilbygget kommer til å være. Men da med dør i fellesveggen. Dere kan låse døra og aldri bruke den ellers, men dør må det være for å gjøre det enklere for dere. Jeg er så å si 90% sikker i det jeg sier fordi en jeg kjenner gikk nylig gjennom lignende prosess.

Stemmer det. Må sjekke om vi i det hele tatt får lov av kommunen å bygge dette mtp utnyttelsesgrad. Det er vi i skrivende stund usikre på. Planen er i utgangspunktet at dette skal bli en separat boenhet, og det vil koste ekstra mtp kommunale avgifter osv. Jeg håper bare vi slipper skatten. Litt usikker om det er skatte-etaten vi eventuelt burde spørre eller kommunen. Vil kanskje tro skatte-etaten?

TS

Annonse
Skrevet

Man trenger ikke opplyse direkte at man vil bygge for å leie. Man kan bygge for seg selv å ha gjester på overnatting eller til eldste som vil ''flytte ut'' i noe eget. Man trenger ikke mer enn 1 stue med kjøkken, 1 soverom, 1 bad og kanskje 1 liten bod til oppbevaring. Til og med kun 1 stor stue med kjøkken i ene enden, sofa, garderobe og seng og 1 bad pluss liten bod. 

Absolutt noe å vurdere.

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobber ikke for xml altså, bare fant linken https://www.xl-bygg.no/nb-no/hus-uterom-og-garasje/oppussing/tilbygg-pabygg-anneks

Anonymkode: 84d42...a68

Takk for tipsene :)

TS

Gjest Føsleguri
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tror ikke kommunen er rette instans å spørre, da er bedre å spørre skatteetaten.

Det er skattefritt hvis den delen man leier ut er mindre enn halvparten av bolig regnet i utleieverdi, ikke areal. 

Jeg har aldri hørt at det er noe krav om dør mellom, det er mange som leier ut f.eks kjellerleilighet uten dør mellom hovedetasjen og kjeller.

Endret av Føsleguri

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...