Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne lage en diskusjonstråd for russetiden. Er det verdt tiden og pengene? 

Går i vg2, er gutt, kjent som nerd på grunn av mine evner på skolen, og ser stadig nå for tiden innlegg på sosiale medier hvor russegrupper tilbyr ulike tjenester eller varer for å samle inn penger til russetida... Det er hovedsakelig jenter fra kullet mitt jeg ser som driver med dugnad så tidlig. I tillegg tilbyr ingen originale idéer heller, så regner med at de med flest venner/slekt får tjent mest.

Dere som er godt over denne alderen og har vært gjennom denne håpløse tiden: Gjør man dugnad for å samle inn penger til russebuss og dyre ting? Eller går det selv til billigere ting som øl og litt klær f.eks.? Vet om ganske mange jenter som er ganske introverte og ikke oppgående folk mot gutter i det hele tatt som driver masse dugnad til russetiden, og russetiden er jo ofte litt sånn at kjønnene krysses på tvers i sosiale settinger, hvor åpenhet er vel så viktig (etter mine fordommer). Tror de fleste hiver seg på mengden, noe jeg synes er litt trist.

Selv fokuserer jeg nå på fagene jeg har, de er tøffe, men det går veldig fint når jeg bruker en del tid på det. Får gode karakterer på skolen og tenker stadig på hva jeg vil bli/tenker å jobbe med. Følger med på diverse kilder som kan gi meg en pekepinn på hva min fremtidige karriere kan innebære. Studiene jeg ønsker å komme inn på er krevende å komme inn på (men fullt overkommelig så lenge jeg setter av tid til skolearbeid). Når jeg har kommet inn blir jo studie enda mer krevende enn vgs-fag for å si det sånn. Så joda, jeg bekymrer meg en del, men på en god måte hvor jeg tenker realistisk og setter meg mål. :) Derfor jobber jeg mye med skolearbeid og tenker på min egen utvikling med regelmessig trening, godt kosthold, hjernetrim og andre  aktiviteter som gjør meg godt. (Men joda jeg er vanlig jeg og, prokrastinerer bort mye av tiden også :P )

Derfor synes jeg det er helt unødvendig for meg å tenke på masse russetid. Alt høres gøy ut, men samtidig er mye av det som skjer direkte farlig, og jeg er en som alltid ser for meg verst tenkelige scenario i mine avgjørelser. I tillegg er hodet mitt "godt voksent" synes jeg da, i forhold til noen medelever som slåss i gangene og kun snakker om ungdomsskoledrama hele tiden. Er en litt kjedelig person for andre,  men synes likevel at det jeg gjør føles riktig for meg. 

Kan godt tenke meg å kjøpe klær og kanskje være med på et par fester, men det er så langt jeg kommer. Tviler på at jeg i det hele tatt kommer til å feste noe særlig, da det ikke er min greie. Har ikke fryktelig mange nære venner, og de få som kan betegnes som dette er ikke særlig gira heller tror jeg. Vi snakker ikke om det i hvert fall, det har bare ikke vært et tema å ta opp. De andre av mine "bekjente" på skolen som jeg snakker med i timene og gangene snakker ikke om russetiden noe særlig, men hører av og til at de gjør dugnad og så videre.

Ellers er jeg en litt sosial type på skolen. Jeg snakker mye med andre, samtidig som jeg fokuserer på det jeg skal gjøre. Jeg henger med folk i friminuttene, og trives generelt veldig greit. Er ikke en av de "klassiske nerdene" man forbinder med altså, er bare mye over gjennomsnittlig interessert i skolefagene. Jeg snakker mye om skole med andre, det er kanskje derfor folk synes jeg er kjedelig.

Hva tenker dere? Vil russetiden hjelpe meg i min selvutvikling? Er russetiden verdt det for meg? Er det vits å hive seg på mengden? Har det vært "en av deres beste tider i livet"? Angrer dere på noe? Er redd alle skal ha opplevd russetiden mens jeg er i min egen boble og bare tenker på "ordentlige ting" i livet.

Anonymkode: c6c41...76d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av det du skriver her så høres det jo ut som om du kunne trengt en russetid for å utvide horisonten litt og få litt andre perspektiver her i livet. 

Samtidig så er jeg selv ikke så fan av russetiden. Jeg hadde litt klær og var vel med på et par fester, men ikke noe mer enn det. Jeg var ikke særlig glad i å feste på den tiden og syntes heller ikke det var verdt å bruke så mye penger på. Jeg angrer ikke og føler egentlig ikke at jeg har gått glipp av noe. Men folk er forskjellige og det tenker jeg er viktig å respektere, og ikke se ned på de som velger å bruke tid og penger på russetiden (med mindre det er helt hinsides). For mange er det en kjempeflott sosial tid og noe de får mye glede ut av. For andre er det ikke så viktig. 

Jeg syns man skal være mest opptatt av hva man selv vil og innen rimelighetens grenser respektere andres valg gjennom livet. 

Anonymkode: 4bcda...2b6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Av det du skriver her så høres det jo ut som om du kunne trengt en russetid for å utvide horisonten litt og få litt andre perspektiver her i livet. 

Samtidig så er jeg selv ikke så fan av russetiden. Jeg hadde litt klær og var vel med på et par fester, men ikke noe mer enn det. Jeg var ikke særlig glad i å feste på den tiden og syntes heller ikke det var verdt å bruke så mye penger på. Jeg angrer ikke og føler egentlig ikke at jeg har gått glipp av noe. Men folk er forskjellige og det tenker jeg er viktig å respektere, og ikke se ned på de som velger å bruke tid og penger på russetiden (med mindre det er helt hinsides). For mange er det en kjempeflott sosial tid og noe de får mye glede ut av. For andre er det ikke så viktig. 

Jeg syns man skal være mest opptatt av hva man selv vil og innen rimelighetens grenser respektere andres valg gjennom livet. 

Med den første setningen, i hvor stor grad etter din mening? Sånn som din russetid? Det kan jeg sikkert si meg enig i, men dersom det er å gå "all in" blir jeg usikker på om det er noe for meg.

Enig i resten av det du sier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Med den første setningen, i hvor stor grad etter din mening? Sånn som din russetid? Det kan jeg sikkert si meg enig i, men dersom det er å gå "all in" blir jeg usikker på om det er noe for meg.

Enig i resten av det du sier.

Den første setningen er vel litt sånn halvseriøs. Du må selvsagt gjøre som du vil og jeg syns absolutt ikke du skal kaste bort tid og penger på en russetid hvis det er noe som ikke er viktig for deg. Det var nok litt mer en sleivete kommentar til måten jeg syns noe av det du skriver fremstår. Det er fullt mulig jeg misforstår og det beklager jeg, men jeg får en liten følelse av at du på en måte ser litt ned på de som bruker mye tid på russetiden nå og ikke gjør som deg og fokuserer på skolearbeid? 

Det viktigste, tenker jeg, er å finne ut hva man vil og så gjøre det. Ikke bekymre seg så mye for om alle andre er med på masse russegreier eller ikke. Hvis du ikke føler at du går glipp av noe, så gjør du jo nettopp ikke det. 

• Liker 2
Skrevet

Er du russ i år (altså dette skoleåret), eller neste? Om det er i år, så ville jeg ikke låst alt for mye penger inn i en russetid, mtp korona og restriksjoner. 

Anonymkode: 6266a...8a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den første setningen er vel litt sånn halvseriøs. Du må selvsagt gjøre som du vil og jeg syns absolutt ikke du skal kaste bort tid og penger på en russetid hvis det er noe som ikke er viktig for deg. Det var nok litt mer en sleivete kommentar til måten jeg syns noe av det du skriver fremstår. Det er fullt mulig jeg misforstår og det beklager jeg, men jeg får en liten følelse av at du på en måte ser litt ned på de som bruker mye tid på russetiden nå og ikke gjør som deg og fokuserer på skolearbeid? 

Det viktigste, tenker jeg, er å finne ut hva man vil og så gjøre det. Ikke bekymre seg så mye for om alle andre er med på masse russegreier eller ikke. Hvis du ikke føler at du går glipp av noe, så gjør du jo nettopp ikke det. 

Det er i så fall forståelig. Å selge doruller til alle man kjenner, bare for å bruke titusenvis av kroner på en rølpefest, er et tegn på at man kanskje ikke er helt moden for å studere.

Anonymkode: ba290...53f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er i så fall forståelig. Å selge doruller til alle man kjenner, bare for å bruke titusenvis av kroner på en rølpefest, er et tegn på at man kanskje ikke er helt moden for å studere.

Tja, noen er nok ikke det, men de fleste klarer jo helt fint å studere. Dessuten er det langt i fra alle som er klare for å studere rett etter vgs, uavhengig av hvor mye de tar av i russetiden. 

Mange har en super russetid med massevis av gode opplevelser og minner og jeg ser virkelig ikke noe galt i å gjøre det når man er ung og har muligheten. På samme måte som jeg ikke ser noe galt i å ikke ha noen interesse i å være russ i det hele tatt. Folk er forskjellige, modnes ujevnt og sånn er det bare. 

• Liker 2
Skrevet

For meg var det aldri nødvendig å ta stilling til russetiden av den enkle grunn at jeg ikke vokste opp i Norge, men hvis jeg hadde gjort det tror jeg faktisk jeg hadde hoppet over hele russefeiringen og heller konsentrert meg om skolen. Russetida virker krampaktig, grenseløs og ødeleggende fra mitt perspektiv. Mon tro hvor mange som ødelegger sjansen til å komme inn på drømmestudiet fordi de fester bort de to siste årene på videregående? Noen setter seg i gjeld for å finansiere fyllefesten også, har jeg hørt. 

• Liker 2
Skrevet

Det går fint an å være russ litt halvhjertet. Altså å ikke være medeier i en svindyr buss, men kjøpe russeantrekk og bli med på noen fester. Da trengs det ikke så mye penger.

Anonymkode: 498ea...c04

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kunne ikke brydd meg mindre om andre ikke fokuserer på skolearbeidet, det har absolutt ingenting å si for meg for min del. Så nei, ser ikke direkte ned på de, men har mine grunner og erfaringer til å på en måte synes at det de driver med er litt rart og fullstendig ubrukelig med tanke på at mange av disse har null idé hva de vil videre i livet. Men det tenker de sikkert om meg på samme måte, at jeg bruker ALT for mye tid på å tenke på fremtiden, så det er godt vi er forskjellige og at samfunnet består av flere ulike type folk. :)

Den er notert, det siste du skrev.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du russ i år (altså dette skoleåret), eller neste? Om det er i år, så ville jeg ikke låst alt for mye penger inn i en russetid, mtp korona og restriksjoner. 

Anonymkode: 6266a...8a3

Neste år. Går vg2. Blir trolig fremdeles korona i mai i år. Men tror mitt kul har god sjanse for å gjennomføre russetiden siden vaksinene er nærme.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

🤣 Ser ikke direkte ned på de, men synes det er rart og at mange av de som driver med dette på høyt nivå ikke er særlig modne i knollen og trenger en lærepenge i hvordan livet fungerer.

Skrevet
youcancallmejune skrev (3 minutter siden):

For meg var det aldri nødvendig å ta stilling til russetiden av den enkle grunn at jeg ikke vokste opp i Norge, men hvis jeg hadde gjort det tror jeg faktisk jeg hadde hoppet over hele russefeiringen og heller konsentrert meg om skolen. Russetida virker krampaktig, grenseløs og ødeleggende fra mitt perspektiv. Mon tro hvor mange som ødelegger sjansen til å komme inn på drømmestudiet fordi de fester bort de to siste årene på videregående? Noen setter seg i gjeld for å finansiere fyllefesten også, har jeg hørt. 

Akkurat det jeg tenker!

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det går fint an å være russ litt halvhjertet. Altså å ikke være medeier i en svindyr buss, men kjøpe russeantrekk og bli med på noen fester. Da trengs det ikke så mye penger.

Anonymkode: 498ea...c04

Skal nok være noe i den duren. Tenkte aldri at jeg skulle ta helt av. Men spørsmålet er om det å være litt halvhjertet er verdt det. Krever tid og penger det også. Har ikke veldig romslig økonomi, og det er mye annet jeg ville prioritert pengene på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat det jeg tenker!

Skal nok være noe i den duren. Tenkte aldri at jeg skulle ta helt av. Men spørsmålet er om det å være litt halvhjertet er verdt det. Krever tid og penger det også. Har ikke veldig romslig økonomi, og det er mye annet jeg ville prioritert pengene på. 

Jeg var som sagt med såkalt halvhjertet, og nå i ettertid hadde jeg nok aldri giddet å være med eller bruke penger på det. Samtidig føltes det jo greit der og da å være med litt også. 

Russeutstyr er dyrt så bruk heller pengene dine på andre ting om du heller vil det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er ikke enig i denne setningen. Jeg synes du virker langt mer reflektert enn svært mange på din alder.

Jeg ville spart pengene, vært en halvhjertet russ, deltatt på fester men ikke lagt sjela mi i det. Brukt tiden på skole, og fått de karakterene jeg trengte for å komme inn på det studiet jeg ville, om det er en problemstilling.

Festene som student er mye, mye bedre. Russetid er oppskrytt, og opphauset synes jeg. Men, bli med på det du tenker er verdt å bli med på. Russetiden har 0 påvirkning på resten av livet, om man da ikke skader seg, gjør noe straffbart eller får dårligere karakterer på grunn av den da. 

Anonymkode: bc3a1...f85

Skrevet

Jeg var også nerd, men hadde min venninnegjeng og vi hadde en knall russetid! Ble ikke dyrt i det hele tatt, og forberedte ingenting. Kjøpe buksa og billetter til Tryvann-dagene. Vi tok t-bane, som de fleste andre russ, og det var stor stemning på vei til Tryvann:) Masse russekroer og andre fester, og vi hadde det gøy og tok knuter. Men vi var også på skolen og leste pensum. Gode minner og er glad jeg ble med. Nå er jeg utdannet lege og mitt råd er å være litt åpen og sosial. Det er ikke sånn at det er bortkastet å ha det gøy med vennene sine:)

Anonymkode: e130c...692

• Liker 3
Skrevet

Jeg var også nerd og gikk ut av vgs med gode karakterer (mellom 5,5 og 6 i snitt) men jeg var russ, var med på buss også, og hadde det veldig gøy :) Tok den ikke helt ut og drakk hver dag da, evnet noe selvkontroll men var med på en del ting og droppet en del ting (knuter feks gadd jeg ikke fordi det ikke var noe jeg hadde lyst til) Var på en billig buss, ikke noe satsebuss, så det gikk ikke så mye penger. Vi hadde ikke noe dugnad, bare gjorde alt arbeidet med bussen selv og så betalte hver enkelt sin del, jeg tjente min del ved å jobbe deltidsjobb. Mange av mine venninner var uten buss da, og kjøpte seg bare rulleplass med oss iblant. Det virket egentlig like så greit altså. Dette er noen år siden da så vet ikke hvordan det er nå, om man fremdeles kan leie seg inn for noen av dagene/festene. Jeg er fra Bærum så akkurat her er buss litt viktig følte jeg, enten å være med på en eller leie seg inn en dag eller to iallfall. Ellers var vi på buss-kåring, Tryvann, landstreff, skolens russefester og sånn, gøy og hyggelig :) Men så likte jeg å drikke og feste litt da selv om jeg også fokuserte på skolen. Jeg hadde også noen ok gode venner selv om jeg kanskje ikke er verdens mest sosiale. Russetid er en fin anledning til å være sosial med mange selv om man ikke er nære venner da, hos oss på min skole var det iallfall veldig inkluderende og alle var liksom "med" bare de også var russ. 

Anonymkode: ee786...9bd

Skrevet

Jeg var russ i 09. Sparte ikke penger. Brukte bare det jeg hadde. Kjøpte russeklær og kort. Øl og grillmat. Fikk billett til russetreff i bursdagsgave. Bodde 15 min å gå fra et av de største russetreffene i landet, så jeg brukte ikke noe penger på reise. 
Var ikke med på noe buss eller van. Det gadd jeg ikke bruke tid og penger på, selv om jeg syns det var kult da. Ingen jeg kjente hadde buss, men fikk sitte litt på med venner i van. 

Dro på noen fester med folk i klassen, og hang meg på fester utendørs. De var ikke arrangerte, men folk bare avtalte å møtes her og der. Så møtte mange opp.  Hang mye med venner rundt om kring i byen og gjorde russeknuter. Vi var en liten gjeng. 

Hadde det veldig gøy selv om jeg ikke brukte masse penger eller reiste noe sted. :) 

Anonymkode: f6ce1...f99

Skrevet

Først må jeg begynne med å si at dette er 100% ditt valg! Jeg var litt som deg når jeg gikk på vgs, full kjør med alle realfag og jobbet en del for å få de karakterene jeg ønsket. Husker selv når jeg gikk vg2 så var jeg veldig usikker på hvor mye jeg skulle gjøre ut av dette. Jeg visste jeg ville kjøpe dress og ha russekort og kanskje være med på litt. 

Så slapp landstreff bilettene og venninene mine fikk meg til å kjøpe dem siden første slippet er det billigste du kan få dem og hvis du ikke vil gå kan du heller selge billetene dyrere siden det er så høy etterspørsel. Jeg begynte å glede meg litt, store artister, liksom internasjonale artister som du pleier å høre på hjemme på spotify skulle jo komme å opptre! 

Jeg må bare si at jeg gjorde egentlig ikke sånn supermye ut av min russetid, men jeg er evig glad for at jeg ble litt med. Jeg er også glad for at jeg ikke gikk all inn å brukte veldig mye penger. Alstå stemningen under landstreff er noe du kun kan oppleve en gang i livet, muligheten til å gå på landstreff får du ikke flere ganger. Det var sååå bra!! folkene, stemningen, atmosfæren!!! NB!!! Hvis du skal gå på slike arrangamenter er det virkitg at du går med noen du kan stole skikkelig på og som ikke bare forlater deg alene liksom, viktig å holde sammen! Samholdet og vennsakpene er noe jeg absolutt kommert til å se tilbake på og verdsette sååå mye for alle de gode minnene de har gitt meg! Her knytter du garantert nye bånd med folk og bygger nye realsjoner! Helt fantastisk!!!

Jeg var lite på fester, er ikke helt festmenneske, men jeg var med å gjorde et par russeknuter! Herregud så løye å tenke tilbake på alt det rare vi gjorde!!! Russetiden er er en tid for å bygge minner, den er kun en gang og jeg synes du bør gripe den sjansen!! Sier ikke at du skal kjøpe buss å 5 sanger og 4 logoer, men jeg brukte under 5000kr på hele russetiden og 90% der er jo klær og landstreff. Å fortsatt så klarte jeg fint å få toppkarakter på eksamen 18.mai. 

Det å kunne priotitere er det som er viktig her! Skole er viktig for deg, da regner jeg også med at du kommer til å stå over et par fester om det er prøve neste dag☺️

• Liker 2
Skrevet

Jeg var nok litt som deg, og jeg angrer ærlig talt på at jeg gadd å bruke tid på det. Hvis du opplever utenforskap og avvisning til vanlig, blir det neppe noe bedre på fest. Folk blir enda kjipere mot raringer når de drikker. Kan jo være det blir annerledes for deg, men ville definitivt ikke gått all in.

Du kan jo kjøre budsjettvarienten. Kjøp dressen, og bli med på festene når de arrangeres, men dropp buss og landstreff. Da får du i det minste prøvd det ut uten å blakke deg.

Anonymkode: 86cbd...2cf

Skrevet

Jeg var ikke russ. Har aldri angret. Jeg likte ikke musikken på russekroene og jeg passet aldri inn. Når det er sagt, jeg var populær blant det motsatte kjønn og jeg har alltid hatt  (noen få men trofaste) venner. 

Anonymkode: 4cc2b...451

Skrevet
_Martine skrev (34 minutter siden):

Først må jeg begynne med å si at dette er 100% ditt valg! Jeg var litt som deg når jeg gikk på vgs, full kjør med alle realfag og jobbet en del for å få de karakterene jeg ønsket. Husker selv når jeg gikk vg2 så var jeg veldig usikker på hvor mye jeg skulle gjøre ut av dette. Jeg visste jeg ville kjøpe dress og ha russekort og kanskje være med på litt. 

Så slapp landstreff bilettene og venninene mine fikk meg til å kjøpe dem siden første slippet er det billigste du kan få dem og hvis du ikke vil gå kan du heller selge billetene dyrere siden det er så høy etterspørsel. Jeg begynte å glede meg litt, store artister, liksom internasjonale artister som du pleier å høre på hjemme på spotify skulle jo komme å opptre! 

Jeg må bare si at jeg gjorde egentlig ikke sånn supermye ut av min russetid, men jeg er evig glad for at jeg ble litt med. Jeg er også glad for at jeg ikke gikk all inn å brukte veldig mye penger. Alstå stemningen under landstreff er noe du kun kan oppleve en gang i livet, muligheten til å gå på landstreff får du ikke flere ganger. Det var sååå bra!! folkene, stemningen, atmosfæren!!! NB!!! Hvis du skal gå på slike arrangamenter er det virkitg at du går med noen du kan stole skikkelig på og som ikke bare forlater deg alene liksom, viktig å holde sammen! Samholdet og vennsakpene er noe jeg absolutt kommert til å se tilbake på og verdsette sååå mye for alle de gode minnene de har gitt meg! Her knytter du garantert nye bånd med folk og bygger nye realsjoner! Helt fantastisk!!!

Jeg var lite på fester, er ikke helt festmenneske, men jeg var med å gjorde et par russeknuter! Herregud så løye å tenke tilbake på alt det rare vi gjorde!!! Russetiden er er en tid for å bygge minner, den er kun en gang og jeg synes du bør gripe den sjansen!! Sier ikke at du skal kjøpe buss å 5 sanger og 4 logoer, men jeg brukte under 5000kr på hele russetiden og 90% der er jo klær og landstreff. Å fortsatt så klarte jeg fint å få toppkarakter på eksamen 18.mai. 

Det å kunne priotitere er det som er viktig her! Skole er viktig for deg, da regner jeg også med at du kommer til å stå over et par fester om det er prøve neste dag☺️

Høres gøy ut det :) Men eneste grunnen til at du ble er vel at du hadde venner som du stolte på og som dro deg med da. Tror ikke de fleste vennene mine er særlig gira på det, hehe. Men kommer nok til å dra meg med på NOE hvis folk kommer bort til meg og vil få meg med.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg var nok litt som deg, og jeg angrer ærlig talt på at jeg gadd å bruke tid på det. Hvis du opplever utenforskap og avvisning til vanlig, blir det neppe noe bedre på fest. Folk blir enda kjipere mot raringer når de drikker. Kan jo være det blir annerledes for deg, men ville definitivt ikke gått all in.

Du kan jo kjøre budsjettvarienten. Kjøp dressen, og bli med på festene når de arrangeres, men dropp buss og landstreff. Da får du i det minste prøvd det ut uten å blakke deg.

Anonymkode: 86cbd...2cf

Opplever det delvis. Verre før enn nå, for å si det sånn. Har blitt mer oppegående og imøtekommende, og klarer å holde samtaler i gang. Blir altså ikke sett som "raringen" lenger heldigvis (var på en måte det før), men er ikke populær heller. Selvutviklingen min har blitt bedre med årene. :) Kjører nok denne såkalte budsjettvarianten.

Har aldri drukket før, men har smakt hjemme, og det smakte pyton. Kommer sikkert til å lære meg å drikke øl litt senere, men sterkere saker tar jeg ikke på fest før jeg er trygg med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...