AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #1 Skrevet 24. november 2020 Jeg skal ta bronkoskopi på torsdag og er kjempenervøs. Noen som kan fortelle meg hvordan de gjør det og er det vondt? Kan man be om beroligende medisin før undersøkelsen? Anonymkode: 39dab...153
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #2 Skrevet 24. november 2020 Bronkoskopi gjøres under narkose. Du kjenner ingenting Anonymkode: b8226...d51 1
GammelKaktus Skrevet 24. november 2020 #3 Skrevet 24. november 2020 Har en venninne som gjør dette hver tredje måned og hun sier at det er utrolig ubehagelig men det går greit. Tror hun bare skal gjøre det hvert halvår hvis neste sjekk er ok. Hun er ikke i narkose men hun får noe beroligende for å ligge i ro mener jeg å huske. Hun er veldig rolig av seg så hun kunne nok blitt mer dopet ned om hun var mer stressa av seg. Så bare spør etter så mye beroligende du kan få, og så er det lurt å ha med seg noen. Det går nok bra. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #4 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Bronkoskopi gjøres under narkose. Du kjenner ingenting Anonymkode: b8226...d51 Det sto ikke noe om narkose i innkallelsesbrevet. Bare lokalbedøvelse. Det sto heller ikke noe om at jeg får beroligende. Må jeg be om det? Anonymkode: 39dab...153
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #5 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Bronkoskopi gjøres under narkose. Du kjenner ingenting Anonymkode: b8226...d51 Lokalbedøvelse sto det i brevet. Kan jeg for eksempel ringe dem i morra og be om å få narkose? Anonymkode: 39dab...153
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #6 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lokalbedøvelse sto det i brevet. Kan jeg for eksempel ringe dem i morra og be om å få narkose? Anonymkode: 39dab...153 Da blir nok timen utsatt, for da må det være anestesisykepleier og evt en anestesilege tilstede. Dette er ikke sikkert de klarer å tromme sammen til din time allerede i morgen. Det må avtales. Anonymkode: 3ec99...bd7
GammelKaktus Skrevet 24. november 2020 #7 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lokalbedøvelse sto det i brevet. Kan jeg for eksempel ringe dem i morra og be om å få narkose? Anonymkode: 39dab...153 Du får nok ikke narkose på så kort varsel. Men du for be om mer beroligende, er jo greit å få det unnagjort, det er fort gjort.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #8 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Bronkoskopi gjøres under narkose. Du kjenner ingenting Anonymkode: b8226...d51 Nei, det gjøres som oftest bare med lokalbedøvelse. Kun i spesielle tilfeller under narkose. Anonymkode: 2a381...293 1
Gjest Kirsebæra Skrevet 24. november 2020 #9 Skrevet 24. november 2020 Jeg gjorde det i forbindelse med en alvorlig bivirkning av en medisin (fikk en skade på lungen). Jeg ble GREIT dopa ned og husker ikke en SHIT av undersøkelsen. Fikk valium 10 mg en halvtime før timen, inne på rommet fikk jeg Midazolam og Fentanyl I.V. er vel Midazolam'en som blacka meg ut. Alt i alt en helt OK tirsdag 😂
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #10 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Da blir nok timen utsatt, for da må det være anestesisykepleier og evt en anestesilege tilstede. Dette er ikke sikkert de klarer å tromme sammen til din time allerede i morgen. Det må avtales. Anonymkode: 3ec99...bd7 Har time på torsdag. Men jeg får isåfall ikke ringt før i morgen. Anonymkode: 39dab...153
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #11 Skrevet 24. november 2020 Står det noe i brevet om hvordan slangen skal føres inn? Det kan gjøres gjennom nesen og gjennom munnen. Jeg har gjort det to ganger. Den ene gangen fikk jeg noe beroligende en stund før undersøkelsen, og så brukte de lokalbedøvelse underveis. Da tok de slangen inn gjennom nesen og ned i lungene den veien. Jeg syns det gikk greit. Det var ikke vondt. Kanskje litt ubehagelig når den skulle inn i nesen og "gjennom", men så var det null stress. Jeg kunne fokusere på å puste rolig, og jeg kunne nesten ha sovnet. Den andre gangen skulle jeg prøve uten beroligende først pga amming. Det jeg ikke hadde innsett før de stod der med slangen, var at slangen skulle ned gjennom munnen denne gangen. Og dét er noe jeg virkelig ikke takler, jeg får faktisk panikk. Så det endte med en skikkelig hestedose med beroligende pga alt adrenalinet jeg hadde opparbeidet. Jeg hadde kjempet hardt imot før medisinen virket, kunne sykepleieren fortelle etterpå da jeg våknet igjen. Anonymkode: bd32d...6da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå