Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å få venner i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norge er jo best i verden på omtrent alt, men hjelper ikke å bo i et velstående land når alle er ensomme og lukkete. Amerikanere f.eks kan jo snakke med folk de ikke kjenner på gata, men her ser man ikke engang på hverandre hvis man ikke kjenner hverandre godt. Jeg går i vg3 nå, så har noen her noen tips om hvordan man kan få venner etter vgs? Føler nordmenn kan være «venner» på skole/studier/jobb, men med én gang man ikke er på samme studie eller jobb lenger er man plutselig ikke venner likevel. I USA er det heller ikke like mye press på å drikke for å være sosial, synes det er så trist... Hvorfor er noen kulturer bare sånn? Er andre nordiske land like?

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare lage en samletråd hvor du tar opp alt som er feil i Norge og bra i USA?

Anonymkode: b489c...85d

• Liker 18
Skrevet
Karoline1907 skrev (3 minutter siden):

Norge er jo best i verden på omtrent alt, men hjelper ikke å bo i et velstående land når alle er ensomme og lukkete. Amerikanere f.eks kan jo snakke med folk de ikke kjenner på gata, men her ser man ikke engang på hverandre hvis man ikke kjenner hverandre godt. Jeg går i vg3 nå, så har noen her noen tips om hvordan man kan få venner etter vgs? Føler nordmenn kan være «venner» på skole/studier/jobb, men med én gang man ikke er på samme studie eller jobb lenger er man plutselig ikke venner likevel. I USA er det heller ikke like mye press på å drikke for å være sosial, synes det er så trist... Hvorfor er noen kulturer bare sånn? Er andre nordiske land like?

Sånn er det, dessverre. Opplever det selv som fryktelig vanskelig å bli kjent med noen andre. Noen byer er enklere enn andre.

Skrevet

Norge er ikke best i verden på alt, men det fins bedre land enn USA. Hva med et annet europeisk land dersom du ikke liker Norge? 

Anonymkode: 88e10...836

• Liker 1
Skrevet

Amerikanere er mye lettere å forholde seg til sosialt ja. Nordmenn generellt hater small talk, og det bør helst snakkes om ting som er dype og viktige. Syns det kan bli slitsomt.

Og så er jo ikke nordmenn så glad i besøk heller virker det som.... så kan være litt av alt dette? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du ikke bare lage en samletråd hvor du tar opp alt som er feil i Norge og bra i USA?

Anonymkode: b489c...85d

Hahahhaha unnskyld 

• Liker 2
Skrevet
Lasox skrev (3 minutter siden):

Sånn er det, dessverre. Opplever det selv som fryktelig vanskelig å bli kjent med noen andre. Noen byer er enklere enn andre.

Hvilke byer er vanskeligere og enklere? Bor i Oslo nå, men vil heller flytte til Kristiansand eller Stavanger eller noe når jeg blir eldre 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Norge er ikke best i verden på alt, men det fins bedre land enn USA. Hva med et annet europeisk land dersom du ikke liker Norge? 

Anonymkode: 88e10...836

Da må man lære et helt nytt språk😳 

• Liker 1
Skrevet
Karoline1907 skrev (Akkurat nå):

Hvilke byer er vanskeligere og enklere? Bor i Oslo nå, men vil heller flytte til Kristiansand eller Stavanger eller noe når jeg blir eldre 

Larvik er mye enklere enn i Lillehammer etter som jeg har opplevd det. Andre personer kan jo ha andre oppfatninger selvfølgelig.

Gjest Frosendiva
Skrevet

Hvor får du disse tankene fra.  Har du opplevd  det. Eller det du ser på tv eller nett.  I USA er det sånn du må ja venner å støtte deg til mentalitet  tror jeg. I Norge går det mye at du skal klare selv og  være selvstendig.   Og tror ganske mange av disse vennskapet du snakker om er rimelig overflatiske.  

Skrevet

Kanskje fordi du klager på alt. Folk foretrekker å være sammen med positive folk

Anonymkode: 4c988...ba6

• Liker 4
Skrevet
Karoline1907 skrev (4 timer siden):

Amerikanere f.eks kan jo snakke med folk de ikke kjenner på gata

Så slitsomt! :vetikke:

Karoline1907 skrev (4 timer siden):

Da må man lære et helt nytt språk😳 

Kanskje det ikke er en så dårlig idé. Det kommer jo an på om du virkelig er interessert i landet eller landene der språket snakkes.

Du burde ha laget en eneste samletråd så jeg slipper å skrive så mange kommentarer. 😂

• Liker 1
Skrevet

Danskene er utadvendte og sosiale. Lett å få venner der. 

Anonymkode: 76180...0db

• Liker 2
Skrevet
Karoline1907 skrev (8 timer siden):

For det første. Norge er IKKE best på alt, er mye som skurrer i Norge, men siden du er ung og naiv enda så skjønner du vel slikt når du blir mye eldre. 

For det andre. Er mange amerikanere som ikke snakker med folk på gata om de ikke kjenner dem. Mange gjør det ja, men er også mange som IKKE gjør det. 

Er ikke press på drikke om du selv ikke legger det opp til å bli et press, er hvordan du selv oppfatter og ser på det. Er faktisk like mye drikkepress i Amerika som det er i Norge (vet om mange som har bodd i Amerika). 

Men når det gjelder det å få venner i Norge så er jeg enig. Ikke lett. 

Anonymkode: d8542...359

• Liker 2
Skrevet

Aldri vært ensom eller hatt problemer med dette, verken i Norge eller når jeg har bodd utenlands.

Trives man ikke kan man jo alltids flytte - eller bare jobbe med det/seg selv. Om man alltid har problemer med folk, så ligger som regel "feilen" hos seg selv.  De fleste liker jo ikke klagete eller bittre/sure folk som drar alle over en kam etc.. :)

Syntes det er lett å bli kjent med nye og få venner - men jeg foretrekker kvalitet fremfor kvantitet. Syntes mange er slitsomme, så kanskje jeg kan virke litt vanskelig å bli kjent med for noen? Men har rett og slett nok folk i livet, har ikke tid eller interesse for flere bekjentskap, og det er helt greit. Andres sosiale behov er ikke noens ansvar enn dem selv.

Se på venner-søker-venner apper/nettsteder, start med en sosial hobby etc så møter du nok noen.

Anonymkode: a449d...596

Skrevet

Kanskje du kan finne et miljø på fritida? Ungdommens Røde Kors/Røde Kors Hjelpekorps? Drive med musikk i kor/korps/e l? Amatørteater? Lære deg en sport, f eks gå klatrekurs? 

Anonymkode: 5063b...faa

Skrevet

Norge er ikke stedet å bo om du søker et sosialt samfunn. nordmenn flest skyr andre mennesker. Spesielt utenfor flokken sin.

Jeg har bodd i flere land i europa og 2år i usa. I usa så er det vanlig å snakke lett sammen, men er mer overfladisk. Men jeg liker dette, å kunne snakke med hvem som helst uten at det er dypt personlig.

Hovedproblemet i norge, gjennomsnittlig:
Nordmenn er ekstrem konforme, følger flokken sin. Det som er bestemt av noen rundt seg.
Må ha noen til å bestemme over seg, kan ikke ta egne valg.
Er de blitt en gruppe, så slipper de sjelden noen inn i denne gruppen.
Det må alltid være alkohol i bildet om man skal finne på noe som kalles "sosialt", om du ikke drikker kan du bli dødsdømt.
Nordmenn er ekstremt usikkre på seg selv i forhold andre mennesker, må vite alt om andre for å omgås.
Sosialt tilbakestående generelt.
Ekstremt egoistiske, spesielt i østlandet/oslo/omegn. 
Sjalusien og misunnelsen, kan ikke unne andre noe. Elsker å trykke andre ned. Kvinner er verst her.

med mere...

Sånn er det i norge, best å holde seg for seg selv. Eller finne venner av andre land som bor her, jeg har kun 2 norske venner i dag. Som også er vandt med å bo i andre land :) Merker så stort forskjell på de som aldri har vært på noen reiser ut av norge.

Anonymkode: 7a25f...24d

• Liker 13
Skrevet

Samtlige av mine venner er folk jeg har møtt utenom jobb/studie.

Jeg har takket ja til å bli med venner på aktiviteter, og der igjen blitt kjent med nye. Når venner spørr om å få ta med seg noen byr, så sier vi ja. Og så jobber man med å holde kontakten og utvikler vennskap.

Anonymkode: c0db1...7df

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Samtlige av mine venner er folk jeg har møtt utenom jobb/studie.

Jeg har takket ja til å bli med venner på aktiviteter, og der igjen blitt kjent med nye. Når venner spørr om å få ta med seg noen byr, så sier vi ja. Og så jobber man med å holde kontakten og utvikler vennskap.

Anonymkode: c0db1...7df

Samme her, blir så teit at man skal tvinges til å være venn med en kollega. Dette er også en merkelig greie i det norske arbeidslivet, tvinger folk sammen etter arbeidstiden å kaller det sosialt 😂

Anonymkode: 7a25f...24d

• Liker 1
Skrevet
Karoline1907 skrev (16 timer siden):

Du feiltolker totalt. Amerikanere er jo bare overfladiske når de snakker med deg på gata, de har ingen interesse av å bli kjent med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...