Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2002 #1 Del Skrevet 9. mars 2002 Hva syns dere om filmen? Jeg er fullstendig uenig i de dårlige kritikkene filmen har fått. Jeg synes den var enorm. Maria Bonnevie var mektig som Dina. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMika Skrevet 9. mars 2002 #2 Del Skrevet 9. mars 2002 Synes det var en vakker, men tragisk film. Er en av de bedre filmene jeg har sett, og desidert den beste norske... Dere som ikke har sett den: ikke les kritikkene, men løp og se!!!! Mektig!!! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest line Skrevet 9. mars 2002 #3 Del Skrevet 9. mars 2002 Jeg skal se filmen på mandag. Og nå gleder jeg meg 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 9. mars 2002 #4 Del Skrevet 9. mars 2002 Jeg har ikke lest bøkene om Dina, men det kan virke som jeg må se filmen! Har hørt at den har en alternativ slutt - at det finnes 2 versjoner av filmen? Stemmer dette? Hilsen12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 10. mars 2002 #5 Del Skrevet 10. mars 2002 Jeg har hørt at den har en alternativ slutt for det amerikanske markedet. En såkalt Happy Ending. Vet ikke om dette stemmer og om denne evt. vises i Europa 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMika Skrevet 10. mars 2002 #6 Del Skrevet 10. mars 2002 Jeg har hørt at det var snakk om å lage en alternativ slutt, en happy ending. Men at det ble avlyst. Mulig jeg har misforstått... Hvis det ble gjort en happy ending, ble den iallfall ikke vist i Norge. Her ender det som i boka... 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 10. mars 2002 #7 Del Skrevet 10. mars 2002 Det er det jeg har hørt også, Skravla! En egen alternativ slutt for det amerikanske publikum. Er de så forbasket avhengig av at alt må ende godt? Typisk amerikansk... Må jeg ha lommetørkle med meg på "Jeg er Dina?" Prøver å komme meg på kino i kveld!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amelie Skrevet 10. mars 2002 #8 Del Skrevet 10. mars 2002 Jeg er dessverre ikke så enig i at "Jeg er Dina" er en god film. Bildene er flotte, skuespillerne spiller godt (spesielt Bonnevie), men historien henger liksom ikke sammen. Det mangler noe. Jeg som har lest boka, klarte fint å skjønne all "hoppingen", men kjærsten min var derimot helt lost... Dessuten får man inntrykk av at Dina virkelig er helt gal. Da jeg leste boka, opplevde jeg henne helt annerledes. Er det noen som skjønner hva jeg mener? Antageligvis nok et eksempel på at boka er bedre enn filmen! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMika Skrevet 10. mars 2002 #9 Del Skrevet 10. mars 2002 Jeg har ikke lest boka, men skjønte filmen uten vanskeligheter. Synes den var flott!!! Nydelig... kan jo ikke uttale meg om den var bedre eller dårligere enn boka, men det er jo ofte sånn at det man ser/leser først er best, for da har man dannet seg et bilde av hvordan det var. Det bildet vil jo aldri være likt det du ser/leser etterpå... Ja, du trenger lommetørkle. Jeg gjorde iallfall det... 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2002 #10 Del Skrevet 10. mars 2002 Synes filmen var god, men det var unødvendig mye bestialsk..Bonnevie var imponerende i rollen som Dina. MEN HVORFOR I H... VAR DEN PÅ ENGELSK? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. mars 2002 #11 Del Skrevet 11. mars 2002 Så filmen forrige lørdag - og må si at jeg ble imponert! Det er jo en tvers igjennom "følelses-film," fornuften må bare legges igjen ved døren Har ikke lest boken selv - men overhørte noen kommentarer etter filmen om at "det var jo ikke sånn og sånn i boken." Spesielt gikk vel det på at Dina blir fremstilt hakket mer gal i filmen enn hun er i boken. Absolutt verdt å se! - Fiaflickan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest line Skrevet 11. mars 2002 #12 Del Skrevet 11. mars 2002 Jeg kom nettop hjem fra kino´n (i am Dina). En kjempe bra film, syntes jeg. Jeg har ikke lest boka.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Creo Skrevet 17. mars 2002 #13 Del Skrevet 17. mars 2002 Jeg likte ikke å se "Jeg er Dina". Jeg likte det ikke fordi den hentet frem følelser som jeg har et anstrengt forhold til. Jeg slet litt der jeg satt i kinostolen min, og gikk ut av salen med en småekkel følelse. Det må nok tyde på at "Jeg er Dina" er en meget god film. Det var positivt, jeg hadde ikke store forventningene til en film basert på Wassmos verk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 18. mars 2002 #14 Del Skrevet 18. mars 2002 Jo da Maria Bonnevie er flott som Dina;men Gøril Mauseth som spilte inn Dina på lydbøker levde m henne i 2 årTror nok hun ville vært en mere heftig Dina! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 12. april 2002 #15 Del Skrevet 12. april 2002 Nå har jeg også sett den - den var mektig, vakker, stor og en helt herlig film. Jeg har lest boken et par ganger, og hadde bestemt meg for å lese den en gang til før jeg så filmen - men det gjorde jeg ikke, og det var greit. Da hadde jeg boken litt på avstand, kjente igjen alt jeg så, og kunne samtidig nyte filmen uten å henge meg opp i detaljer som var avvikende. Jeg er mektig imponert (selv om det engelskgreiene var tøvete...) og kommer helt sikkert til å se den igjen. Den vakre naturen, man skjønner jo at det er der... den flotte musikken, de intense scenene med fabelaktige skuespillere. Jeg hadde også håpet på Gøril Mauseth, men jeg må si at Maria Bonnevie imponerer. Hun ER Dina. Gakk hen, alle som ikke har sett den, og åpne sansene og få dere en skikkelig filmopplevelse.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tessa Skrevet 21. april 2002 #16 Del Skrevet 21. april 2002 En veldig bra film synes jeg. Selv om "min dina" er annerledes. Men det er jo også hele poenget. Jeg ville gå å se Dina slik noen annen har tenkt seg henne.. I blandt skiller ikke man mellom at filmen er noe helt annet enn boka. Kanskje derfor bøkene alltid er best! Men enten må man ta det som en helt annen opplevelse, eller så kan man være hjemme, synes jeg da.. Dina i filmen representerer jo Dina slik de som laget filmen så henne.. Så får vi vurdere om vi liker filmen eller ikke. Jeg synes det er viktig å skille bok og film.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2002 #17 Del Skrevet 1. mai 2002 Jeg var statist i "Dina" og vi fikk endel bakgrunnsinformasjon om produksjonen. Blant annet ble det sagt at de ikke la vekt på å følge boka slavisk. Produsenten ville skape en Dina ut fra historie, men etter sitt eget hode (om det ble forståelig?) Produksjonen er et samarbeid mellom flere land og meningen er at folk i de ulike landene ikke kun skal forbinde filmen med Norge og norske forhold. Kostymene for eksempel er ikke typisk norsk stil fra den tiden. Derfor er også dialogen på engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Turte Skrevet 9. mai 2002 #18 Del Skrevet 9. mai 2002 Såg filmen for en god stund siden, men har ikke lest boka. Jeg likte ikke filmen noe særlig, mange ekle situasjoner, sykdom og død... Det liker jeg ikke, og jeg synes Dina var en "skummel" person. Ville ikke hatt noe med henne å gjøre i virkeligheten... da hadde jeg blitt redd.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 11. mai 2002 #19 Del Skrevet 11. mai 2002 Eg har lest boka, og Dina i filmen var omtrent slik eg såg ho for meg då eg las boka. Filmen er litt annerleis, den har ikkje ei oppbygging og klimaks og happy ending slik dei fleste filmar har, men sluttar ein smule brått. Fekk meg til å føle at historia ikkje var ferdig, livet til Dina var ikkje over. Bra synest eg, nydelig skildring av eit uutgrunneleg menneske.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 13. mai 2002 #20 Del Skrevet 13. mai 2002 Syns filmen var vakker, fantastisk og følelsesladd tragisk! Likte denne filmen av den enkle grunn at det ikke ble klisjeaktig tragisk. Det ble ekte og forferdelig! Jeg er melankolsk, og denne filmen appelerte helt til min sære sans for film. Elsket bøkene også. "I am Hope, and I loved this movie - with or without the english conversations." 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå