Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går på videregående nå og vurderer sterkt å søke bachelor i litteraturvitenskap til høsten siden det er det studiet jeg føler jeg brenner mest for. Eventuelt bachelor i nordisk litteratur. Har 6 i norsk og 5 og 6 i de fleste andre fagene. Har googlet litt og virker som det kan være vanskelig å få seg relevant jobb etter studiene. Men siden jeg har ganske høye karakterer nå, kommer jeg til å satse på A og B på universitetet. Er det fortsatt vanskelig å få seg jobb med de studiene, selv om man har høyt snitt?

Anonymkode: 8c601...7cd

Skrevet

Ja.

Anonymkode: 9d028...4f4

Skrevet

Ja

Anonymkode: 74c7d...7fb

Skrevet

Jeg hadde lyst til det samme, men nettopp pga. jobbmulighetene valgte jeg å studere juss i stedet. Jeg angrer absolutt ikke på valget, selv om jeg nok hadde trivdes enda bedre med feks. litteraturvitenskap, men det viktigste er jo å kunne få seg en jobb man trives med etter studiet. Arbeidslivet er jo tross alt mye lenger enn studietiden. 

Anonymkode: 149e8...820

Skrevet

Bodde med en som studerte det. Hen sa at de heldige uteksaminerte fikk jobb i bokhandel

Anonymkode: cf08b...75b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde lyst til det samme, men nettopp pga. jobbmulighetene valgte jeg å studere juss i stedet. Jeg angrer absolutt ikke på valget, selv om jeg nok hadde trivdes enda bedre med feks. litteraturvitenskap, men det viktigste er jo å kunne få seg en jobb man trives med etter studiet. Arbeidslivet er jo tross alt mye lenger enn studietiden. 

Juss og psykologi profesjon er de to andre studiene jeg vurderer. Føler du at man får brukt interessen for litteratur gjennom juss på noe vis?

Skrevet

Du bør forsøke å tenke på hva du ønsker å gjøre med graden. Vil du jobbe i forlag eller avis? Vil du undervise? Ønsker du å skrive eller formidle? Oversette eller anmelde? Jeg går nordisk og kjenner mange på litvit. Vi tuller mye om at vi kommer til å bli arbeidsløse, samtidig så tror jeg at det finnes muligheter for de som er frampå og brenner for litteratur.

I studietiden kan du bli med i et tidsskrift eller forsøke å få jobb i bokhandel eller på bibliotek. Du lærer mye mer enn å analysere litteratur. På master i litteraturformidling og i nordisk litteratur på UIO er det mulighet for praksisplass. Så det kan åpne noen dører! 

Anonymkode: f88b6...69b

• Liker 3
Skrevet

Hva kunne du tenke deg å jobbe med resten av livet? Helt uavhengig av studier, hva vil du jobbe med? Hvordan vil du jobbe (turnus, team, alene, kontor, ute, teoretiske oppgaver, praktiske oppgaver, repetetivt, spontant)?

Anonymkode: e4e0a...58e

• Liker 1
Skrevet

Av de jeg studerte med nå er en forlagsredaktør, en forfatter, en jobber på bibliotekarhøyskolen, flere i bokhandlere og på bibliotek. Det er mange muligheter bare du er aktiv og engasjert. Kanskje ikke drømmejobben med det samme. Jeg hadde fem år på et lite sted før jeg kom meg inn i en større kontekst. Jobber med korrektur i dag. :)

Anonymkode: 688c3...c21

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Juss og psykologi profesjon er de to andre studiene jeg vurderer. Føler du at man får brukt interessen for litteratur gjennom juss på noe vis?

Nei, det vil jeg vel ikke si. Jeg får likevel brukt mye av feks. de analytiske evnene som man også bruker i norskfaget på vgs, noe jeg liker veldig godt. De brukes selvsagt på en annen måte, men det er også mye av det samme. 

Skrevet

Det går fint å få relevant jobb etter litteraturvitenskap hvis du, som du sier, brenner for faget og vet hva du vil. Du vil få kompetanse i emner du vil ha nytte av på mange områder i arbeidslivet og i livet ellers. 

Anonymkode: 0b39e...cc6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Av de jeg studerte med nå er en forlagsredaktør, en forfatter, en jobber på bibliotekarhøyskolen, flere i bokhandlere og på bibliotek. Det er mange muligheter bare du er aktiv og engasjert. Kanskje ikke drømmejobben med det samme. Jeg hadde fem år på et lite sted før jeg kom meg inn i en større kontekst. Jobber med korrektur i dag. :)

Anonymkode: 688c3...c21

Er det vanskelig å få jobb i forlag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...