Gå til innhold

Bytte studie - begynne på førsteåret igjen fra høsten av

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg går førsteåret på grunnskolelærer 5-10 nå, men jeg har funnet ut at jeg ønsker å jobbe med elever på videregående istedenfor. Jeg har derfor sjekket på UiO og på lektorutdanningen fra 8-13 trinn. Jeg må da søke på førsteåret om igjen. 

Jeg er 20 år nå og jeg føler at jeg har så dårlig tid med å bli ferdig utdannet, få jobb, barn, hus etc. Vet ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg mistrives også veldig sosialt i studiebyen og det tar veldig på psyken min.

Er det noen som har erfaring med å bytte studie etter førsteåret som har lyst til å dele erfaringer og råd?

Hva ville du ha gjort?

Mvh førsteårsstudent.

Skrevet

Det er vel for sent å søke nå da, så da må du jo vente enda et år. 

Det er forresten mange som bytter studie i løpet av årene man studerer, og jeg tror det bare blir vanligere og vanligere så det er ikke noe å bekymre seg over! 

Anonymkode: e8d89...b36

Skrevet

Du er 20 år, og har på ingen måte dårlig tid. Mange begynner å studere når de er godt over 30.

Lykke til!

• Liker 10
Skrevet

Du er 20 år. Det er mange som ikke begynner å studere før de er 21, 22, 23, 24... Du har god tid. Så bra du fant ut at du ville bytte nå, i stedet for etter du var langt inn i studiet!

Anonymkode: b4f7c...4e0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel for sent å søke nå da, så da må du jo vente enda et år. 

Det er forresten mange som bytter studie i løpet av årene man studerer, og jeg tror det bare blir vanligere og vanligere så det er ikke noe å bekymre seg over! 

Herregud, bare stryk dette. Jeg vet tydeligvis ikke hvilken årstid/måned vi er i. 

• Liker 5
Skrevet

Eh.. jeg startet å studere når jeg var 28, å jeg er langt fra den eldste hos oss. 20 er da ingenting, slutt å stress. Ta den utdanningen du ønsker å ta, først som sist. 

Anonymkode: 0fcb7...753

Skrevet

Null stress, bare bytt. Vær bevisst på hvilket sted du søker skole. Å være student i Oslo krever gjerne at du aktivt må engasjere deg i studiemiljøet for å få et sosialt nettverk. På mindre steder og/eller skoler vil det være lettere å få venner. Hvis man ikke er så opptatt av sted, kan man jo også se på det økonomiske. Kristiansand er feks en billig by. 

Anonymkode: 9e53c...0fe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Null stress, bare bytt. Vær bevisst på hvilket sted du søker skole. Å være student i Oslo krever gjerne at du aktivt må engasjere deg i studiemiljøet for å få et sosialt nettverk. På mindre steder og/eller skoler vil det være lettere å få venner. Hvis man ikke er så opptatt av sted, kan man jo også se på det økonomiske. Kristiansand er feks en billig by. 

Det er sant, men jeg vil ikke flytte så langt hjemmefra 😕

Skrevet
sjenertjente123 skrev (22 minutter siden):

Det er sant, men jeg vil ikke flytte så langt hjemmefra 😕

Det er selvsagt bare et eksempel.

Skrevet

Jeg begynte i sommer, er 25 år og føler meg på ingen måte gammel :nigo:

Anonymkode: 09d6d...1a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...