Gå til innhold

Leie møblert? Flekk på sofa..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har leid en leilighet i et år som var møblert, eier visste jeg hadde 2 små unger. 
han valgte at sofaen skulle stå, ellers kunne jeg skaffet en egen. Det er kommet flekk på sofaen som ikke går bort, går dette som slitasje? Jeg mener det siden de visste jeg hadde barn, og kan ikke forvente at et barn ikke griser. 

Kan de forvente at det skal være i lik stand som når jeg flyttet inn? Alle kan ha et uhell på en sofa. Men jeg vet ikke reglene på dette, av det jeg har lest så sier folk slitasje. Og eier får jo skattefradrag på å leie ut møblert, osv. 

Jeg har prøvd å fjerne, men er vannflekk. Pga bohus sa jeg skulle spraye på og vaske vekk med en klut med vann. Noe denne sofaen ikke har tålt. 

Anonymkode: 6d2b6...ee6

Videoannonse
Annonse
Gjest Willasmo
Skrevet

Bruk zalo i litt vaskevann og gni litt inn. Det funker. Zalo er det beste flekkfjerningsmiddel. 

Skrevet

Flekkfjerner fra biltema som egentlig er til stoffseter i bil er helt magisk

Ellers, hadde jeg leiet ut til en barnemor med barn, hadde jeg sett på en flekk på sofaen som vanlig slitasje. Om utleier hadde vært redd for sofaen, hadde utleier ikke latt denne stå igjen i leiligheten da du tok over. 

Hvor stor er flekken? Hvor stor er sofaen og Hvilken prisklasse av sofa snakker vi om her?

Anonymkode: 2a6bb...4cc

• Liker 1
Skrevet

Spørsmålet her er om det er skade eller slitasje. Utleier må regne med slitasje, men om møbelet blir skadet er det ditt ansvar. Om det er barnet eller du som har forårsaket skaden betyr lite da det er du som leier som er ansvarlig for evt skader.

Men! Om flekkene er skade eller slitasje er en skjønnsvurdering, som er vanskelig å svare på uten å kjenne tilstanden til sofaen. Men du må uansett fjerne flekken så godt det lar seg gjøre, da rengjøring også er en ting.

Anonymkode: 66de2...953

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Flekkfjerner fra biltema som egentlig er til stoffseter i bil er helt magisk

Ellers, hadde jeg leiet ut til en barnemor med barn, hadde jeg sett på en flekk på sofaen som vanlig slitasje. Om utleier hadde vært redd for sofaen, hadde utleier ikke latt denne stå igjen i leiligheten da du tok over. 

Hvor stor er flekken? Hvor stor er sofaen og Hvilken prisklasse av sofa snakker vi om her?

Skal prøve den. 
ja det jeg tenker også. Det er en sånn vannring flekk, tror du rensen fra Biltema tar den? 
Litt stor er den. Er egentlig flere men de er omtrent borte. 
sofaen er med sjeselong, går ut på begge sider.  Usikker på hva prisklasse, kanskje 10-15.000 men tror sofaen er noen år gammel. 

Skrevet

Dette høres ut som en skade, og ikke noe som regnes som normal slitasje. Kanskje du kan få renset trekket, er det mulig å ta av? Hvis ikke det går å få den bort på egenhånd mener jeg. Du bør i hvert fall ordne det før du flytter, så ikke huseier trekker fra depositumet for det. Da er det bedre å bruke penger selv på å fikse det.

Anonymkode: 88dfc...fd7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Spørsmålet her er om det er skade eller slitasje. Utleier må regne med slitasje, men om møbelet blir skadet er det ditt ansvar. Om det er barnet eller du som har forårsaket skaden betyr lite da det er du som leier som er ansvarlig for evt skader.

Men! Om flekkene er skade eller slitasje er en skjønnsvurdering, som er vanskelig å svare på uten å kjenne tilstanden til sofaen. Men du må uansett fjerne flekken så godt det lar seg gjøre, da rengjøring også er en ting.

Anonymkode: 66de2...953

Ja skjønner det. Sofaen var ganske rein og ikke noe særlig flekker på når jeg flyttet inn. Er bare flekk på den ene sitteputen som ikke går an å ta av. Rengjøre har jeg prøvd når flekken kom, men det blir jo nesten bare verre av og prøve å få den bort. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja skjønner det. Sofaen var ganske rein og ikke noe særlig flekker på når jeg flyttet inn. Er bare flekk på den ene sitteputen som ikke går an å ta av. Rengjøre har jeg prøvd når flekken kom, men det blir jo nesten bare verre av og prøve å få den bort. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette høres ut som en skade, og ikke noe som regnes som normal slitasje. Kanskje du kan få renset trekket, er det mulig å ta av? Hvis ikke det går å få den bort på egenhånd mener jeg. Du bør i hvert fall ordne det før du flytter, så ikke huseier trekker fra depositumet for det. Da er det bedre å bruke penger selv på å fikse det.

Anonymkode: 88dfc...fd7

Er ikke mulig å ta det av. Har depositum garanti. Men tror ikke de dekker noe. så må nok betale uansett, men håper han klarer og få det bort. Han hadde tatt på noe nå som skulle være på i natt. 

• Liker 1
Skrevet

Kjip situasjon, og jeg har full forståelse for at dette kan skje - men dette høres for meg mer ut som skade.

Synes ikke man skal ta det for gitt at utleiere må regne med skader på møbler om man leier ut til personer med barn, da vil det bli enda vanskeligere å få leiebolig for de det gjelder.

Dersom du tenkte at dette vanskelig kunne unngås pga barna burde dette blitt avklart med huseier i forkant, slik at du evt. kunne leid umøblert eller funnet et annet sted/annen leieboer. 

Snakk med huseier, kanskje han ikke er så glad i sofaen uansett, eller har erfaring med barn. Håper det ordner seg!! 

Anonymkode: 5f684...512

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke måte hvor mange ekstra goder barneforeldre skal ha! DU har ansvar for leiligheten, DU skal betale for rens/ny sofa, det er helt irrelevant om du har unger at du lar dem spise i møblene.

Anonymkode: 83b12...6b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skal prøve den. 
ja det jeg tenker også. Det er en sånn vannring flekk, tror du rensen fra Biltema tar den? 
Litt stor er den. Er egentlig flere men de er omtrent borte. 
sofaen er med sjeselong, går ut på begge sider.  Usikker på hva prisklasse, kanskje 10-15.000 men tror sofaen er noen år gammel. 

Om det bare er vann som har laget flekken, så er jo vannet rent, men er veldig typisk i sofaer at det samler seg støv i stoffet. Så selv om det du sølte var helt rent, så kan det ha skyvet på støvet og laget et ring da det tørket. Derfor råder jeg deg inderlig til å støvsuge sofaen så lenge du orker, før du prøver deg på neste steg med å vaske! Vasker du rett på sofaen uten å støvsuge først, så kan man ende opp med å gjøre ringen større. 

Mott råd er å støvsuge, bruk en såpe eller spray på ringen rundt der skillet er mest, og jobb det godt inn i stoffet. Prøv å jobb ut såpen med varmt vann og en svamp, det skal bli skikkelig vått der altså... så jobber du det ut med svamp og en bøtte med vann. Kan hende du må ta to slike runder. Bytt ofte på vannet i bøtta. Når du syntes du er fornøyd, bruk et håndkle til å prøve presse ut det meste av vann som er igjen. Når stoffer begynner bli nogenlunde halv tørt, så jobber du med å lage en uklar tørke linje, altså du presser et håndkle også ovenfor der flekken var for å lage en overgang. For nå er nok der du hadde flekk, det mest reneste delen på sofaen, og det kan lage skiller det også 😅 Så prøv å blend det med tørkingen

• Liker 1
Skrevet

En flekk er jo ikke slitasje, det er en flekk. Går den ikke bort, er det skade på et møbel. Man får vel leid en rensemaskin, som kanskje kan gjøre jobben.

Skrevet

Er det er bare en vannflekk? Hva med å faktisk gjøre ringen større? Vask hele puten og la den tørke jevnt ? 

Anonymkode: 1d2ca...7aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...