AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #41 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er Gud som bestemmer om noen skal leve eller dø. Vi kan be, men vi kan ikke overstyre Guds vilje. Anonymkode: ae3a1...85f For en ond person. Drepe fine folk over en lav kam... Anonymkode: d7579...070 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #42 Skrevet 24. november 2020 Hei TS. Jeg sliter også med tvil innimellom. Men min erfaring er at jeg ofte ser bønnesvar når jeg ikke står midt oppi det. Altså når et kapittel er tilbakelagt, så ser jeg tilbake og ser tydelig veiledning og omsorg fra Gud, selv om det ikke alltid føles slik i øyeblikket. Anonymkode: c921f...b1b 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #43 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Barna tilhører Guds rike! Alle barn kommer med andre ord til himmelen. Anonymkode: ae3a1...85f Hvorfor blir vi da bedt om å be før døende barn? Og hvorfor døper vi barn? Trodde de som ikke ble døpt kom til helvete? Anonymkode: d7579...070 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #44 Skrevet 24. november 2020 Eryn skrev (16 minutter siden): Aldri. Men det er ikke noe poeng å diskutere med ateister. Det handler jo om TRO. Ikke å vinne en diskusjon. Dere som ikke tror, står jo fritt til det. Ikke noe problem liksom! 😉 Men det er så mange her inne som blir så sinte fordi noen er kristne og tror på Gud, og hiver seg på «det ondes problem» med en gang. Kristendom og tro handler om så mye mer enn det. Men dere skaper så mye ondskap i verden. Det må jo vi andre få lov til å uttale oss om. Anonymkode: d7579...070 1
Eryn Skrevet 24. november 2020 #45 Skrevet 24. november 2020 K.B. skrev (1 minutt siden): Selvfølgelig har du ikke fri vilje der heller, det ville kreve at du er klar over tankene dine før du tenker de. Du kan på ingen måte redegjøre for hvorfor du synes X er den fineste fargen eller Y er en god lukt. Hjernen din gjør en hel haug med valg uten at du egentlig har kontroll over det, du er bare med på reisen. Vi har to typer mennesker: 1. De som tror de er predisponert til et gitt resultat i livet, og tror de ikke har noen påvirkning på noe, de er kun en brikke i livets spill. Resignert på en måte, de lar bølgene herje med dem, fordi alt er forutbestemt likevel. 2. De som tror at de er et selvstendig, fritt-tenkende menneske, med en egen vilje og er en aktiv aktør i eget liv. De ser ulike valg foran seg og vet at det de velger vil påvirke livet deres framover. De tenker at «jeg kan ta kontroll over mitt eget liv», innenfor det handlingsrommet de har. Hvem er du av disse? Aktør eller brikke? 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #46 Skrevet 24. november 2020 Hallo, jeg er ikke kristen, men muslim. Hvorfor hører ikke Gud våre bønner? Han gjør det, men enten har Han en bedre plan for deg, eller at du får det du vil, men ikke helt enda. Jeg har selv villet noe, og det har ikke gått veien. En stund senere ser jeg hvor heldig jeg var, og at livet noen ganger tar en annen sving. Noen ganger er det heller ikke lett å tolke Guds svar. Ofte kommer det an på dagshumøret. Be Ham vise deg riktig vei slik at du forstår, be Ham gi deg en trygg følelse rundt det du ber om, be Ham hjelpe deg til å forstå bedre. Anonymkode: 7abfa...9bc 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #47 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hallo, jeg er ikke kristen, men muslim. Hvorfor hører ikke Gud våre bønner? Han gjør det, men enten har Han en bedre plan for deg, eller at du får det du vil, men ikke helt enda. Jeg har selv villet noe, og det har ikke gått veien. En stund senere ser jeg hvor heldig jeg var, og at livet noen ganger tar en annen sving. Noen ganger er det heller ikke lett å tolke Guds svar. Ofte kommer det an på dagshumøret. Be Ham vise deg riktig vei slik at du forstår, be Ham gi deg en trygg følelse rundt det du ber om, be Ham hjelpe deg til å forstå bedre. Anonymkode: 7abfa...9bc Er ikke det bare en enkel måte å bortforklare hvorfor den allmektige ikke tar ansvar? Anonymkode: d7579...070 2
Eryn Skrevet 24. november 2020 #48 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor blir vi da bedt om å be før døende barn? Og hvorfor døper vi barn? Trodde de som ikke ble døpt kom til helvete? Anonymkode: d7579...070 Seriøst, eller tuller du? Ingen uskyldige barn- døpt eller ikke døpt- kommer til helvete. Barnedåp er heller ikke bibelsk. Den eneste dåpen Bibelen skriver om, er voksendåp. 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #49 Skrevet 24. november 2020 Eryn skrev (2 minutter siden): Seriøst, eller tuller du? Ingen uskyldige barn- døpt eller ikke døpt- kommer til helvete. Barnedåp er heller ikke bibelsk. Den eneste dåpen Bibelen skriver om, er voksendåp. Men hvorfor døper vi da barn? Anonymkode: d7579...070 1
oeas Skrevet 24. november 2020 #50 Skrevet 24. november 2020 Eryn skrev (9 minutter siden): Hvem er du av disse? Aktør eller brikke? Nå var det ikke meg du spurte, men jeg synes det er rimelig åpenbart at du, jeg, han, ja, alle er med i et sirkus vi ikke har noe som helst kontroll over. Vi opplever at vi har kontroll, ja. Alle, inkludert jeg, har en veldig sterk følelse av å ta egne valg. Samtidig så er jeg fryktelig klar over at det er sterkere krefter enn meg i sving, og at jeg, du og alle andre egentlig bare handler i tråd med ting som er utenfor vår kontroll.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #51 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvorfor blir vi da bedt om å be før døende barn? Og hvorfor døper vi barn? Trodde de som ikke ble døpt kom til helvete? Anonymkode: d7579...070 Man blir ikke frelst gjennom dåp. Enkelte retninger tror kanskje det, og tidligere da Norge var katolsk, tenkte man sånn. Mange menigheter i dag praktiserer voksendåp, nettopp fordi man tenker at man ikke er "myndig" i trosforstand før det. Barn er barn, og har ikke aktivt valgt Gud eller fornektet han, og Gud tar dem under vingene sine i himmelen. Tror jeg. Anonymkode: c921f...b1b
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #52 Skrevet 24. november 2020 Eryn skrev (3 minutter siden): Seriøst, eller tuller du? Ingen uskyldige barn- døpt eller ikke døpt- kommer til helvete. Barnedåp er heller ikke bibelsk. Den eneste dåpen Bibelen skriver om, er voksendåp. Og, ja; hvorfor ber vi for dem. Og hvorfor dør så mange barn grusomme døder hvis det sitter en fyr der som kan unngå det? Ja, jeg lurer seriøst... Anonymkode: d7579...070
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #53 Skrevet 24. november 2020 bare nok et bevis på at religion er selvmotsigende. Gud har en plan og er allmektig, sier de kristen og dermed undergraver de all bønn, for hvorfor skal man be, når Gud likevel har en plan. Og er Gud allmektig, så er han også ansvarlig for alt, men ikke en domstol her i verden vil frikjenne deg for dine synder ved å påstå gud ledet deg. Anonymkode: cd6ae...062 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #54 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man blir ikke frelst gjennom dåp. Enkelte retninger tror kanskje det, og tidligere da Norge var katolsk, tenkte man sånn. Mange menigheter i dag praktiserer voksendåp, nettopp fordi man tenker at man ikke er "myndig" i trosforstand før det. Barn er barn, og har ikke aktivt valgt Gud eller fornektet han, og Gud tar dem under vingene sine i himmelen. Tror jeg. Anonymkode: c921f...b1b Men hva med voksne som har blitt oppvokst uten religion? Skal de til helvete? Fordi de ikke hadde foreldre som trodde? Anonymkode: d7579...070
Eryn Skrevet 24. november 2020 #55 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men ham er jo allmektig, så hvorfor gjør han ikke verden rettferdig? Anonymkode: d7579...070 Fordi det betyr at han skulle gått imot det han skapte oss med- vår frie vilje. Han overlot jorda til oss- og vi sliter litt med å holde oss til det gode- selv om vi kan velge det hvis vi vil. Vi mennesker ødelegger for oss selv... Gud kunne skapt oss til roboter, men han gjorde ikke det. Englene er derimot skapt med en helt annen natur enn oss mennesker- og har et annet handlingsrom- noen ble skapt for å tjene Han, andre for å hjelpe oss mennesker, osv.
Eryn Skrevet 24. november 2020 #56 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hva med voksne som har blitt oppvokst uten religion? Skal de til helvete? Fordi de ikke hadde foreldre som trodde? Anonymkode: d7579...070 Gud er rettferdig overfor alle Han har skapt. Nei jeg tror ikke disse kommer til helvete. Gud ser hjertet til enhver, og vet alt. Hvilke valg du fikk og ikke fikk da du levde. Gud har mange rom i himmelen. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #57 Skrevet 24. november 2020 Eryn skrev (2 minutter siden): Fordi det betyr at han skulle gått imot det han skapte oss med- vår frie vilje. Han overlot jorda til oss- og vi sliter litt med å holde oss til det gode- selv om vi kan velge det hvis vi vil. Vi mennesker ødelegger for oss selv... Gud kunne skapt oss til roboter, men han gjorde ikke det. Englene er derimot skapt med en helt annen natur enn oss mennesker- og har et annet handlingsrom- noen ble skapt for å tjene Han, andre for å hjelpe oss mennesker, osv. men hvorfor skapte han oss sånn? Når det skaper så mye urettferdighet? Han virker så utrolig ond for meg. Anonymkode: d7579...070 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #58 Skrevet 24. november 2020 Gud er tålmodig med oss, så derfor må vi være tålmodig med han. Alt vi ønsker er ikke av Guds vilje for oss. Jeg er kristen og frelst og har opplevd å få svar på flere bønnesvar og hjelp fra Gud den allmektige. Jeg vet Gud og Jesus fins. Jeg ber og det tar og tid før jeg kan få svar på bønnesvar og. Mange i bibelen måtte vente mange år på å få bønnesvar fra Gud. Men han vet når tiden er inne og riktig til å gi det rette. Anonymkode: c6b2d...22a 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #59 Skrevet 24. november 2020 Eryn skrev (1 minutt siden): Gud er rettferdig overfor alle Han har skapt. Nei jeg tror ikke disse kommer til helvete. Gud ser hjertet til enhver, og vet alt. Hvilke valg du fikk og ikke fikk da du levde. Gud har mange rom i himmelen. Rettferdig? Verden er rettferdig, synes du??? Anonymkode: d7579...070 1
Eryn Skrevet 24. november 2020 #60 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): bare nok et bevis på at religion er selvmotsigende. Gud har en plan og er allmektig, sier de kristen og dermed undergraver de all bønn, for hvorfor skal man be, når Gud likevel har en plan. Og er Gud allmektig, så er han også ansvarlig for alt, men ikke en domstol her i verden vil frikjenne deg for dine synder ved å påstå gud ledet deg. Anonymkode: cd6ae...062 Gud har en god plan, men du må selv HANDLE for at planen kan settes i live. Igjen, fri vilje til å ta gode valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå