Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Eryn skrev (Akkurat nå):

Gud har en god plan, men du må selv HANDLE for at planen kan settes i live. Igjen, fri vilje til å ta gode valg. 

Men hva er da planen? Hvis alle kan handle som de vil? Det virker jo som ingen plan i det hele tatt?

Anonymkode: d7579...070

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men hvorfor skapte han oss sånn? Når det skaper så mye urettferdighet? Han virker så utrolig ond for meg.

Fordi satan en ond engel gjorde opprør mot Gud, og Gud sendte han til jorden for han kunne ikke ha han i riket sitt. Satan mente at mennesker klarte seg selv uten Gud, og det er det vi mennesker opplever nå, med Satan som er herredømme i denne verden, før Gud skal la Jesus komme og redde menneskene sine. Men vi har et valg å leve med Gud eller uten Gud, men vi må og ta konsekvensene av det. Så urettferdighet og ondhet er ikke fra Gud men fra satan og mennesker.

Anonymkode: c6b2d...22a

• Liker 1
Skrevet

Rettferdig? Verden er rettferdig, synes du???

Kjære sinte deg. Les innlegget igjen. Står ingenting om verden. Gud er rettferdig med mennesker etter døden. Det var det spørsmålet som ble diskutert. 

• Liker 1
Skrevet

Fordi satan en ond engel gjorde opprør mot Gud, og Gud sendte han til jorden for han kunne ikke ha han i riket sitt. Satan mente at mennesker klarte seg selv uten Gud, og det er det vi mennesker opplever nå, med Satan som er herredømme i denne verden, før Gud skal la Jesus komme og redde menneskene sine. Men vi har et valg å leve med Gud eller uten Gud, men vi må og ta konsekvensene av det. Så urettferdighet og ondhet er ikke fra Gud men fra satan og mennesker.

Hæ? Hvor har du det fra? Og da mener du at Gud IKKE er allmektig, men at djevelen har mer kontroll?

Skrevet
Eryn skrev (15 minutter siden):

Fordi det betyr at han skulle gått imot det han skapte oss med- vår frie vilje. Han overlot jorda til oss- og vi sliter litt med å holde oss til det gode- selv om vi kan velge det hvis vi vil. Vi mennesker ødelegger for oss selv... Gud kunne skapt oss til roboter, men han gjorde ikke det. Englene er derimot skapt med en helt annen natur enn oss mennesker- og har et annet handlingsrom- noen ble skapt for å tjene Han, andre for å hjelpe oss mennesker, osv. 

Jeg må bare spørre deg igjen, jeg, siden du fortsetter å lene deg så sterkt på at vi angivelig har en fri vilje. Kan det virkelig kalles fri vilje når vi bare kommer til å handle i tråd med ting som er utenfor vår kontroll fra den dagen vi blir født og fram til den dagen at vi dør? Jeg er oppriktig nysgjerrig.

Skrevet
Eryn skrev (1 minutt siden):

Kjære sinte deg. Les innlegget igjen. Står ingenting om verden. Gud er rettferdig med mennesker etter døden. Det var det spørsmålet som ble diskutert. 

Men skapte ikke han verden? Er han ikke allmektig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hva er da planen? Hvis alle kan handle som de vil? Det virker jo som ingen plan i det hele tatt?

Du kan tenke på livet som et kart over en øy med skatter. Bibelen er kartet, som skal hjelpe deg å ta riktige og gode valg- både for deg selv og mot andre. Og som kan lede deg til livets skatter. Du velger selv hvor du skal gå, i krattskogen og bli forvillet vekk, eller langs stien-Gud presser deg ikke til noen vei. Har du gått feil, kan du alltid finne tilbake til stien og vandre videre. Altså for meg- søke Gud og Hans ledelse tilbake til Hans sti/plan.

Poenget er at det er ikke kun EN plan, men flere alternativer gjennom hele livet.  Og Gud vil alltid lede deg tilbake til en trygg sti dersom du angrer valget du tok. 

Livet er ikke perfekt for noen, verken for kristne eller ikke- kristne. Solen og regnet treffer oss alle, men vi kan alltid velge hvordan vi skal reagere på det som skjer rundt oss, og ta gode valg. 

Les «Den Himmelske Mann». Hvis noen har tvilt på Gud, så bør all tvil bli borte etter å ha lest denne fantastiske boken. Handler om en kinesisk pastor og alt han opplevde både med kinesiske myndigheter (fengsel, tortur) og med Gud (engler åpnet fengselsdører og han gikk usett ut av fenglset +++). En ufattelig, men sann historie. 

• Liker 1
Skrevet
oeas skrev (15 minutter siden):

Jeg må bare spørre deg igjen, jeg, siden du fortsetter å lene deg så sterkt på at vi angivelig har en fri vilje. Kan det virkelig kalles fri vilje når vi bare kommer til å handle i tråd med ting som er utenfor vår kontroll fra den dagen vi blir født og fram til den dagen at vi dør? Jeg er oppriktig nysgjerrig.

Jeg skjønte ikke spørsmålet ditt.

Skrevet

Det nytter ikke bare be. Det er og et krav om handling fra deg selv. 

Vil du noe skal skje, tenk tiltrekningsloven og jobb med å få til det du vil manifestere. 

Hvis du feks. vil bli god på piano, nytter det ikke bare sitte å be om "værsåsnillla meg bli god på piano", men du må øve øve øve på å selv spille piano til du er god. 

Anonymkode: 15dd2...f58

• Liker 2
Skrevet
Eryn skrev (33 minutter siden):

Vi har to typer mennesker:

1. De som tror de er predisponert til et gitt resultat i livet, og tror de ikke har noen påvirkning på noe, de er kun en brikke i livets spill. Resignert på en måte, de lar bølgene herje med dem, fordi alt er forutbestemt likevel.

2. De som tror at de er et selvstendig, fritt-tenkende menneske, med en egen vilje og er en aktiv aktør i eget liv. De ser ulike valg foran seg og vet at det de velger vil påvirke livet deres framover. De tenker at «jeg kan ta kontroll over mitt eget liv», innenfor det handlingsrommet de har. 

Hvem er du av disse? Aktør eller brikke? 

Det er en falsk dikotomi. 
Vi er alle en kompleks blanding av arv og miljø. Hvis du tror på predestinasjon, så står du fri til å tro på det, men det er ingen bevis for at det faktisk er slik, og gitt at predestinasjon faktisk var sant, så hadde det gjort gud til den mest sadistiske diktatoren mulig å forestille seg.
Om du tror på fri vilje, så kan ikke jeg hindre deg i det, men igjen det er ingenting som underbygger det faktum at vi har fri vilje. At man kan prøve å maksimere livet sitt innenfor de rammene man eksiterer i har ingen ting med fri vilje å gjøre, det er det som er referert til som kompatibilisme, dvs at fri vilje og determinisme er forenelige, dvs. du føler til daglig at du har fri vilje. Det er ikke det samme som å faktisk ha fri vilje.

Så når du spør hvem jeg er, så er jeg ingen av de to. Jeg er akkurat som deg styrt av en kombinasjon av arv og miljø og en god dose flaks, da jeg var så heldig å bli født i Norge og f.eks ikke i Nord korea, Sudan eller Kongo.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det nytter ikke bare be. Det er og et krav om handling fra deg selv. 

Vil du noe skal skje, tenk tiltrekningsloven og jobb med å få til det du vil manifestere. 

Hvis du feks. vil bli god på piano, nytter det ikke bare sitte å be om "værsåsnillla meg bli god på piano", men du må øve øve øve på å selv spille piano til du er god. 

Anonymkode: 15dd2...f58

Men hva er da poenget med å be? Om det ikke betyr noe uansett?

• Liker 1
Skrevet
Eryn skrev (47 minutter siden):

Vi har to typer mennesker:

1. De som tror de er predisponert til et gitt resultat i livet, og tror de ikke har noen påvirkning på noe, de er kun en brikke i livets spill. Resignert på en måte, de lar bølgene herje med dem, fordi alt er forutbestemt likevel.

2. De som tror at de er et selvstendig, fritt-tenkende menneske, med en egen vilje og er en aktiv aktør i eget liv. De ser ulike valg foran seg og vet at det de velger vil påvirke livet deres framover. De tenker at «jeg kan ta kontroll over mitt eget liv», innenfor det handlingsrommet de har. 

Hvem er du av disse? Aktør eller brikke? 

Har sikkert blitt linket til en dulion ganger, men jeg legger ut dette klippet igjen, da det illustrerer problemstillingen veldig godt:

• Liker 2
Skrevet
K.B. skrev (13 minutter siden):

Har sikkert blitt linket til en dulion ganger, men jeg legger ut dette klippet igjen, da det illustrerer problemstillingen veldig godt:

Skulle så gjerne hørt kristne forklare/forsvare dette, men det skjer jo aldri.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Skulle så gjerne hørt kristne forklare/forsvare dette, men det skjer jo aldri.

Nei WLC adresserte jo ikke engang argumentasjonen til Harris...

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk😊 Er det flere slike skrifter i bibelen? Har ikke lest i bibelen, og klarer ikke lese den da jeg er for sliten.(er så mye).

Anonymkode: 3b74d...76c

Hei søster/bror! Her er noen bibelvers satt sammen i en video. Er på engelsk, men de feste i Norge er jo sterke i engelsk (ikke det at jeg er det).

Er jo også norske lydbøker av Bibelen om du ønsker å høre (om det er bedre) hva Guds ord sier. Håper uansett videoen er til hjelp :)

Herren velsigne deg og bevare deg!

Skrevet
K.B. skrev (1 time siden):

👌

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gud er tålmodig med oss, så derfor må vi være tålmodig med han. Alt vi ønsker er ikke av Guds vilje for oss.  Jeg er kristen og frelst og har opplevd å få svar på flere bønnesvar og hjelp fra Gud den allmektige. Jeg vet Gud og Jesus fins. Jeg ber og det tar og tid før jeg kan få svar på bønnesvar og. Mange i bibelen måtte vente mange år på å få bønnesvar fra Gud. Men han vet når tiden er inne og riktig til å gi det rette.

Sant. I det siste når jeg har bedt til Gud så har jeg bedt om svar etter Guds vilje. At det må skje med situasjonen slik han ønsker den, og at han må tale gjennom de menneskene jeg møter i hjelpeapparatet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor blir vi da bedt om å be før døende barn? Og hvorfor døper vi barn? Trodde de som ikke ble døpt kom til helvete?

Man ber for de man er glad i uansett, for at de skal slippe å lide, ikke være redd, osv Kristne ber, ikke bare for at noen skal bli friske.

Trodde du virkelig udøpte barn kom til helvete? NEI! For det første står det ikke noe sted i bibelen om at barn skal døpes. For det andre står det at barna tilhører himlenes rike! 

Anonymkode: ae3a1...85f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hæ? Hvor har du det fra? Og da mener du at Gud IKKE er allmektig, men at djevelen har mer kontroll?

Enten er man på den smale veien, den vonde, ofte tornete, men også lykkelige vei, Guds vei, som fører til himmelen.

Ellers er man på den brede vei, satans vei, den veien som fører til fortapelsen. Denne veien ser enkel og forlokkende ut, der man lever ut sine lyster, men gjør imot biblenes bud for oss. Denne veien er et bedrag!

Gud endrer ikke veien til fortapelsen eller veien til himmelen.

Men du kan selv ta et aktivt valg, folde hender og be til Jesus, be om tilgivelse og begynne å leve etter bibelens ord. Og da begynner dine skritt på den smale veien. Den veien som fører til himmelen 🙏🏻❤️ 

Anonymkode: ae3a1...85f

• Liker 1
Skrevet

"The answer is always Christ in me.

Not me in another set of circumstances."

Det er svaret på mine bønner, i hvert fall. Det hender jo jeg slumper til å få akkurat det jeg ber om, men Gud er jo ingen allmektig julenisse a la Janis Joplin.

Anonymkode: 742e5...c11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...