Gå til innhold

Hvor lenge vokser valpen i høyden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge vokser valpen i høyden? Liten/mellom stor hund.

Når sluttet valpen din å vokse i høyden? Hva slags rase?

Anonymkode: 97a27...79e

Skrevet

Lagottoen var ferdig utvokst ved 8 måneder, new foundlanderen ved 2 år og blandingen (golden, lab + storpuddel) vokser enda (1,5 år), men det er langt ifra den samme farta som da den var mini og stuebordet var trygg sone på fredag, men måtte ryddes for glass på grunn av en ukontrollert hale som plutselig rakk opp på søndag, haha. Samboers forrige hund (havanais) var ferdig utvokst ved 5-6 måneder.

Er vel en gylden regel at jo større hunden skal bli, jo senere er den utvokst.

Anonymkode: c898f...b3c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor lenge vokser valpen i høyden? Liten/mellom stor hund.

Når sluttet valpen din å vokse i høyden? Hva slags rase?

Anonymkode: 97a27...79e

Hvis du lurer på egen valp, er det jo bare å sjekke rasestandarden på din rase hos feks nkk.

Anonymkode: 99d27...8ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du lurer på egen valp, er det jo bare å sjekke rasestandarden på din rase hos feks nkk.

Men valpen kan bli både mindre og høyere enn rasestandarden. Derfor jeg spør her.

Anonymkode: 028f2...5b6

Skrevet

7 måneder. Gjeterhundrase.

Anonymkode: fd517...578

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men valpen kan bli både mindre og høyere enn rasestandarden. Derfor jeg spør her.

Det er sjeldent et stort avvik. Akkurat derfor bør du gå ut fra rasestandarden. KG gir deg ingen ny "tabell" å gå etter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er sjeldent et stort avvik. Akkurat derfor bør du gå ut fra rasestandarden. KG gir deg ingen ny "tabell" å gå etter. 

Det kommer an på hvilken rase det dreier seg om. Innen min rase kan det faktisk dukke opp individer som skiller 20 cm. Noen er 30 (de minste av sin rase) og enkelte ser ut til å være en annen rase nesten, med 50 cm. mankehøyde.

Dette er kjent innen rasen og man avler naturligvis ikke videre på de svære individene. Men de fortsetter å dukke opp fra tid til annen. 

Har møtt en collie, renraset, i nabolaget her flere ganger. Den ser ut som en litt stor shetland sheepdog, men er faktisk en renraset skotsk collie. Nesten dverg til å være den rasen. Uforståelig at sånt kan skje ut av det blå i et kull med normalstore valper, men det skjer i blant.

Jeg har hatt en shetland sheepdog selv, som alle trodde var en collie fordi han var gigantisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer an på hvilken rase det dreier seg om. Innen min rase kan det faktisk dukke opp individer som skiller 20 cm. Noen er 30 (de minste av sin rase) og enkelte ser ut til å være en annen rase nesten, med 50 cm. mankehøyde.

Dette er kjent innen rasen og man avler naturligvis ikke videre på de svære individene. Men de fortsetter å dukke opp fra tid til annen. 

Har møtt en collie, renraset, i nabolaget her flere ganger. Den ser ut som en litt stor shetland sheepdog, men er faktisk en renraset skotsk collie. Nesten dverg til å være den rasen. Uforståelig at sånt kan skje ut av det blå i et kull med normalstore valper, men det skjer i blant.

Jeg har hatt en shetland sheepdog selv, som alle trodde var en collie fordi han var gigantisk.

Igjen, det er sjeldent....

Skrevet

På det meste for de større, tyngre rasene: 2-2.5 år, de mindre er ferdig innen 1 års tid ☺️

Skrevet

Mine sluttet når de var rundt 6-8 mnd. Kleinspitz begge to. Er vel typisk at de ikke vokser så mye etter første løpetid, men sikkert forskjellig fra rase til rase det også.

Anonymkode: 78153...a76

Skrevet

Når hunden er en liten / mellom stor hund så er noen cm. Ganske mye.

Hvis hunderasen skal være feks. 30-38 cm. Så er det stor forskjell på en som er to cm. Under standard som da blir 28 kontra to cm. Over standard som da er 40 cm.

Så ja rasestandarden kan fravike mange cm. I størrelse.

• Liker 1
Skrevet

Mankehøyde. I svaret over her.

Skrevet

Min Samojed er 7 mnd nå, og har veid det samme de siste tre ukene. Betyr det at han har stoppet opp litt nå, eller går veksten i rykk og napp? 

Anonymkode: 6cac8...25c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min Samojed er 7 mnd nå, og har veid det samme de siste tre ukene. Betyr det at han har stoppet opp litt nå, eller går veksten i rykk og napp? 

Mine opplevelser er at valpene har vokst i rekordfart helt i starten frem til det roet seg rundt 6 mnd, så vokst i rykk og napp etter det, både store hopp og små hopp i vekst som ikke merkes med mindre man måler. Men det er som sagt mine opplevelser, og andre har helt sikkert opplevd annen vekst hos sine valper.

Hunden vi har nå hadde en periode der den bare vokste i lengden, mens den forrige hunden jeg hadde, hadde ikke en sånn periode, haha.

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Mine opplevelser er at valpene har vokst i rekordfart helt i starten frem til det roet seg rundt 6 mnd, så vokst i rykk og napp etter det, både store hopp og små hopp i vekst som ikke merkes med mindre man måler. Men det er som sagt mine opplevelser, og andre har helt sikkert opplevd annen vekst hos sine valper.

Hunden vi har nå hadde en periode der den bare vokste i lengden, mens den forrige hunden jeg hadde, hadde ikke en sånn periode, haha.

Takk for svar, ikke lett å forutse denne størrelsen på dem. Mange sier at min kommer til å bli stor, siden han har vokst så fort de siste månedene. Men det kan jo stoppe opp helt, men det kan også hende de har rett og at han fortsetter å vokse.  

Mange sier at ved å se på hvor store poter hunden har, så kan man si at den blir større enn en med mindre poter. Noen som vet om det er noe sannhet i det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar, ikke lett å forutse denne størrelsen på dem. Mange sier at min kommer til å bli stor, siden han har vokst så fort de siste månedene. Men det kan jo stoppe opp helt, men det kan også hende de har rett og at han fortsetter å vokse.  

Mange sier at ved å se på hvor store poter hunden har, så kan man si at den blir større enn en med mindre poter. Noen som vet om det er noe sannhet i det?

Hva slags rase har du da?

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hva slags rase har du da?

Det er Samojed 

Skrevet

Tispa mi sluttet å vokse i høyden da hun var rundt 8mnd, men hun var fortsatt litt valpespinkel, så med bakparten og brystet tok det litt lengre tid før de var ferdig utviklet. 

Rasestandarden er en god indikasjon, men man kan også se på foreldrene og besteforeldrene. Er de innenfor rasestandaren, eller er det noen individer som er spesielt høye eller lave? 

Min tispe er på høyde med rasestandaren for en hannhund. Hun er altså noen cm for høy og noen cm for lang i ryggen i følge rasestandaren for tisper. Begge foreldrene er høye men innen rasestandaren, men bare såvidt. 

Anonymkode: c5464...6d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...