Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 6+2. Er jeg da i uke 6 eller uke 7? Sånn hvis noen hadde spurt. 

Jeg skjønner at jeg har 6 fullgåtte uker og er i min 7.uke. Men er jeg i uke 6 eller 7? 😂🙈 

Anonymkode: d300c...9e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er i uke 6.

Skrevet

Helsepersonell i Norge vil forholde seg til fullgåtte uker, og dermed si at du er 6 uker på vei. 

Anonymkode: 00c50...13a

Skrevet

Jeg ville sagt du var i uke 7. Men du er 6 uker på vei. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Ginny said:

Jeg ville sagt du var i uke 7. Men du er 6 uker på vei. 

Hvis du er 20 år gammel, sier du at du er «i ditt 21. år?». Nei, du sier 20 år gammel, fordi du har levd i 20 hele år. 

Anonymkode: aa534...52f

• Liker 3
Skrevet

Du ER seks uker og 2 dager på vei. Og du er I uke 7. :) siden den er påbegynt kalles det å være i. 

Anonymkode: ef4f0...a4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du ER seks uker og 2 dager på vei. Og du er I uke 7. :) siden den er påbegynt kalles det å være i. 

Anonymkode: ef4f0...a4a

Dette blir feil. Om helsepersonell spør henne hvilken uke hun er i, og hun svarer uke 7, så er det feil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du er 20 år gammel, sier du at du er «i ditt 21. år?». Nei, du sier 20 år gammel, fordi du har levd i 20 hele år. 

Takk! Super godt poeng 😅 ikke tenkt på det slik 😁👍🏻

Anonymkode: d300c...9e3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det blir jo litt feil formulering. Vi teller antall fullførte år ikke året vi er i når vi snakker om vår alder. 

Om man går i 2.klasse på skolen så sier man 2.klasse (selv om man bare har fullført ett år). 

Ang graviditet så er man 6 uker gravid men i uke 7 av graviditeten. (ved 6+2). Helsepersonell teller antall fullførte uker men de sier ikke at du er i uke 6. De sier 6+2 eller 6 uker på vei. Formuleringen er litt viktig her. Begge deler er riktig. 

• Liker 1
Skrevet
myMa skrev (3 minutter siden):

Det blir jo litt feil formulering. Vi teller antall fullførte år ikke året vi er i når vi snakker om vår alder. 

Om man går i 2.klasse på skolen så sier man 2.klasse (selv om man bare har fullført ett år). 

Ang graviditet så er man 6 uker gravid men i uke 7 av graviditeten. (ved 6+2). Helsepersonell teller antall fullførte uker men de sier ikke at du er i uke 6. De sier 6+2 eller 6 uker på vei. Formuleringen er litt viktig her. Begge deler er riktig. 

De sier ofte i uke "antall uker" . Neste kontroll er i uke 32, keisersnitt blir i uke 37. Helt vanlig å snakke slik blandt både leger og jordmødre. 

Du kan også søke engangsstønad uke 22. 

Like greit å forholde seg til at i Norge sier vi "i uke 6". 

Anonymkode: 00c50...13a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis jeg er 20 år sier jeg ikke at jeg er i mitt 20. År, men at jeg er 20 år. Tilsvarende så er TS 6 uker på vei. Men hun er i den syvende uken, på samme måte som at jeg, som 20-åring, hadde vært i mitt 21. År. Man må sammenligne det som kan sammenlignes, selv om ikke begge varianter er brukt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...