Gå til innhold

Kverulere de 10-åring. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter på 10 år som er ei utrolig smart jente, det har hun alltid vært. Hun ligger godt over snittet i alle fag, opptatt av alt som er faktabasert, nysgjerrig og intelligent. Hun har og mange venner, og skolen sier hun tar vare på alle rundt seg. 

Men så er problemet at det siste året har hun blitt så forferdelig kverulerende og vil diskutere aaalt - og det er så slitsomt. Hun diskuterer ikke på regler og slikt, så det er jo bra. Men hver minste ting som er sagt litt feil, skrevet litt feil og sånn MÅ kommenteres. Slik som i dag, så hadde hun med ei venninne hjem og de satt å spiste. Og de hadde saft, på saftflaska sto det "ekte råvarer smaker best". Da hun leste det, sa hun "Eh, det er jo ikke ALLE som liker ekte råvarer best" i en sarkastisk tone. Jeg merket at venninnen ble oppgitt, så jeg sa at de fleste liker vel best ekte råvarer. Men datteren min var fortsatt oppgitt over det, og sto på sitt om at ikke ALLE i hele verden synes det. Da sa jeg til datteren min at det ikke er alt som trengs å kverruleres og diskuteres om - for det kan bli irriterende for oss andre i lengden. Venninnen sa da "det er kjempeirriterende, hun gjør det på skolen hele tiden!" 

Dette var altså bare et eksempel på hva hun vil diskutere og kverulere på. Det er slike ting hele tiden! Og jeg vil ikke at hun skal ødelegge vennskap med å være den der betterwisseren hele tiden. Jeg har snakket med henne om det, men ser ikke ut som det synker inn. Hva kan jeg gjøre? Noen som har samme type barn? 

Anonymkode: aa928...d68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har litt samme problem her hjemme,og det er så slitsomt. Ingen tips desverre 

Skrevet

Ja, vi har hatt en her med samme tendenser. Vi har gitt beskjed om at det er unødvendig å pirke på og å kommentere absolutt alt som popper opp i hodet, og at kverulering er irriterende. Samtidig har vi rettet på det som barnet påstår bastant, men som ikke stemmer. Det har da blitt bedre, men så har det kommet mer tilbake igjen, og da tar vi det opp på nytt. Nå har det blitt veldig mye bedre, og vi har ikke hatt behov for å si noe om det på lenge.

Skrevet

Vel, mitt eksempel er 50-55 år eldre enn ungen din, men et familiemedlem av meg er nøyaktig lik. Og ikke nok med det; ALLE skal diskuteres med. Han spør kritiske spørsmål til typ 5-åringer og kvervulerer med svarene deres som får dem til å føle seg små og dumme. Han kverulerer på ALT og ingenting og mener selv han alltid kan best. Alt i alt; ingen gidder å besøke han eller være med ham. Jeg personlig blir sliten i hodet etter et par minutter. Om hun fortsetter å være slik vil jo ingen til slutt være med henne. Det er så fryktelig irriterende å måtte passe alt man sier fordi det kan vris og vendes på.

Anonymkode: c549c...859

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...