Gå til innhold

Mors aktivitetskrav ved fars pappaperm når mor fikk engangsstønad.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å komme igjennom på tlf til nav mange ganger i dag. Prøver igjen i morgen. Men har noen her nylig fått engangsstønad? Og pappan har fått foreldrepenger?

Hvor mye jobb måtte du ha for at far skulle få foreldrepenger? Min mann har rett på maksimal utbetaling hvis jeg har krav på foreldrepenger. Leste nettopp om at de 3 siste lønnsslippene teller, ikke om man har jobbet 6 av 10 siste mnd. Veldig mye ulik info å få fra ansatte hos kommunen, nav osv. Derfor vil jeg høre litt her før jeg snakker med nav i morgen.

Min forrige tråd sporet av veldig, så jeg skriver dette i ny tråd....

Jeg tenker at foreldrepenger lønner seg for oss, jeg får mindre enn hvis jeg hadde engangsstønad virker det som, men far får foreldrepenger ut ifra sin inntekt som er over 6 g.

Anonymkode: e4004...241

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette står nøye beskrevet med prosenter på sidene til nav. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Har prøvd å komme igjennom på tlf til nav mange ganger i dag. Prøver igjen i morgen. Men har noen her nylig fått engangsstønad? Og pappan har fått foreldrepenger?

Hvor mye jobb måtte du ha for at far skulle få foreldrepenger? Min mann har rett på maksimal utbetaling hvis jeg har krav på foreldrepenger. Leste nettopp om at de 3 siste lønnsslippene teller, ikke om man har jobbet 6 av 10 siste mnd. Veldig mye ulik info å få fra ansatte hos kommunen, nav osv. Derfor vil jeg høre litt her før jeg snakker med nav i morgen.

Min forrige tråd sporet av veldig, så jeg skriver dette i ny tråd....

Jeg tenker at foreldrepenger lønner seg for oss, jeg får mindre enn hvis jeg hadde engangsstønad virker det som, men far får foreldrepenger ut ifra sin inntekt som er over 6 g.

Anonymkode: e4004...241

Ring nav på tør nr 55553333 

Anonymkode: f0b68...56f

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ring nav på tør nr 55553333 

Tlf

Skrevet

Forstår ikke helt hva du lurer på. Kan du prøve å forklare igjen? 🙂

Anonymkode: 6d8a4...a5c

Skrevet

Til trådstarter: Les folketrygdloven paragraf 14-13. Du må jobbe/studere ganske mye om far skal få fulle foreldrepenger. Ville aldri i verden ha søkt om enganggstønad. 

• Liker 1
Skrevet

Slik jeg har forstått det (det kan være feil), så må du være i aktivitet tilsvarende 100%. Dvs. 100% jobb eller f.eks 50% studie og 50% jobb.

Er i samme båt, termin om noen måneder og får ikke tjent opp rett til foreldrepenger. Så det blir engangsstønad og jeg kommer nok til å ta noen måneder permisjon også tar han resten hvis jeg får meg jobb nok (studerer 50% fra før).

Anonymkode: ee6e8...ec5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slik jeg har forstått det (det kan være feil), så må du være i aktivitet tilsvarende 100%. Dvs. 100% jobb eller f.eks 50% studie og 50% jobb.

Er i samme båt, termin om noen måneder og får ikke tjent opp rett til foreldrepenger. Så det blir engangsstønad og jeg kommer nok til å ta noen måneder permisjon også tar han resten hvis jeg får meg jobb nok (studerer 50% fra før).

Om mor har 75 prosent stilling eller mer får far rett til full utbetaling. Hvis du ikke får 50 prosent jobb i tillegg til 50 prosent studier, er det lurt å melde deg opp i et eller annet lett fag sånn at du studerer heltid. 

Anonymkode: 7c717...740

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om mor har 75 prosent stilling eller mer får far rett til full utbetaling. Hvis du ikke får 50 prosent jobb i tillegg til 50 prosent studier, er det lurt å melde deg opp i et eller annet lett fag sånn at du studerer heltid. 

Har du kilde på det? Hvis det stemmer er det jo supert! Trodde jeg hadde lest noe sånt men klarte ikke finne det igjen senere så tenkte at jeg hadde sikkert drømt det😅

Skrevet

Mor må jobbe 75% eller studere 100%. Og far må søke rett etter fødsel og huske å be om utsettelse dersom det er planen. Alt står på NAV sine sider. Bør lese det først ikke stol blindt på fremmede.

Anonymkode: 57bb4...956

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mor må jobbe 75% eller studere 100%. Og far må søke rett etter fødsel og huske å be om utsettelse dersom det er planen. Alt står på NAV sine sider. Bør lese det først ikke stol blindt på fremmede.

Anonymkode: 57bb4...956

Aha. Så 75% studier er ikke nok da. Evt. 50/50 jobb og studier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Aha. Så 75% studier er ikke nok da. Evt. 50/50 jobb og studier.

Nei, 75 prosent studier er ikke nok, men 75 prosent jobb er nok. Kombi jobb og studier mæ være 100 prosent

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, 75 prosent studier er ikke nok, men 75 prosent jobb er nok. Kombi jobb og studier mæ være 100 prosent

Hva skjer hvis man ikke består alle 30 studiepoeng?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva skjer hvis man ikke består alle 30 studiepoeng?

Fant ut av det! Ikke noe krav om at man må bestå alt. Man må bare kunne dokumentere at man var fulltidsstudent.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...