Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden veganisme har blitt en trend de siste årene så hører vi stadig vekk om at det er galt å utnytte dyr, men er ikke hundavl litt i samme gate?

Kjør debatt!!!!

Anonymkode: d586b...6cc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha kjæledyr er vel ikke det samme som å "utnytte dyr"? 

Tviler på at kattene mine føler seg "utnyttet". Hehe, heller tvert i mot. Spesielt den ene katten betrakter oss som "slavene" hennes 😄

Anonymkode: edac9...3a3

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjør debatt!!!!

Hvorfor ikke starte med å dele sine egne synspunkter, så man har et utgangspunkt for debatten?

Anonymkode: c8a43...69e

• Liker 7
Skrevet

Spørs ossen kjæledyr, er for at man kan ha hund og katt som har blitt alvet på av mennesker i mange hundrede år. Men er en i Norge som selger rever. Er ikke mange generasjoner tilbake i den reveslekta som stammer fra søkt av rever pga pelsen. De er rett og slett ikke «dominert» nok og er fortsatt ville dyr. Så jeg er imot det. Samt andre ville dyr som blir brukt som kjæledyr 

Anonymkode: 4faec...51b

Skrevet

Synes det er umoralskt med avl og oppdrett av kjæledyr, ja. Å adoptere dyr derimot, er helt i orden. Da hjelper man et dyr. 

• Liker 3
Skrevet

Nå spør du spesifikt om hund, som jeg vet lite om.

Men når det gjelder katter mener jeg det er helt i orden å kjøpe katter fra Dyrebeskyttelsen. Det er katter som allerede finnes og trenger et hjem. Det eneste ansvarlige er å sterilisere/kastrere katten, og så sørge for å gi den et godt liv :) 

Hvis jeg noen gang skulle hatt en rasekatt hadde jeg gladelig betalt mye for den, for å sørge for at den er så sykdomsfri som mulig, og hadde forsikret meg om at den kunne kastreres/steriliseres. Men vil helst bare ha katter fra Dyrebeskyttelsen.

Anonymkode: 56729...c06

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er helt greit å ha kjæledyr, men dersom man har hunder i bånd så må man la hilse på andre hunder dersom de to hundene har lyst til det. Hunder er sosiale vesener de også! Får nesten vondt av å høre pipingen til hundene som er ute i gata med bånd i og som ikke får lov til å hilse på andre hunder når dem ikke gjør noe galt. Mange hundeeiere er for stresset med sitt eget!

Noe annet jeg har tenkt på er å la hundene få lukte! Folk drar jo med seg hundene uten at hunden får lov til å lukte... selvfølgelig forstår jeg om hunden allerede har luktet en god stund, men ser gjentatte ganger at hundeiere prater i telefonen og bare drar hunden med seg. Igjen hundeeiere har for dårlig tid!

Endret av Lasox
Skrevet (endret)

Da har mennesket vært "umoralsk" i tusenvis av år. Har lest at de første ulvene ble temmet allerede for 30 000 år siden, og at det var disse som siden utviklet seg til hunder.

Nei, jeg synes ikke det er umoralsk å eie kjæledyr, men jeg synes det er umoralsk og rovdrift å avle videre på f.eks. hunderaser som engelsk bulldog og fransk bulldog: flatfjesede raser som knapt kan puste og knapt kan føde sine egne valper uten keisersnitt, så istykkeravlet som de er. Det burde gjøres noe med, definitivt! Bland inn en rase eller to av samme størrelse men litt lengre snuteparti, som den friske beaglen, for eksempel. Det ville gjort bulldograsene mye friskere og sunnere.

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet
deedee_ skrev (På 24.11.2020 den 15.47):

Synes det er umoralskt med avl og oppdrett av kjæledyr, ja. Å adoptere dyr derimot, er helt i orden. Da hjelper man et dyr. 

For at dyr skal kunne adopteres, må de også avles på. Hadde det ikke blitt gjort det, hadde det ikke vært dyr å adoptere.

• Liker 1
Skrevet

Hunden og katter har blitt avlet frem til for oss. Fugler derimot burde vært frie, ikke i bur.

Mange som har kaniner som ikke tar vare på de. 

Amfibier spørs litt... 

Skrevet

Bruksdyr som ikke brukes, og bur/akvariedyr er en uting. Men kjæledyr i seg selv er greit nok. 

Anonymkode: 07e03...d34

• Liker 1
Skrevet
Honey Dew skrev (11 timer siden):

For at dyr skal kunne adopteres, må de også avles på. Hadde det ikke blitt gjort det, hadde det ikke vært dyr å adoptere.

No shit. Igjen, synes det er umoralsk å avle opp dyr, men nå som vi dessverre har drevet på sånn, så må vi nesten hjelpe dyrene. Men jo flere folk som slutter å avle dyr og adopterer istedenfor, jo færre dyr vil det være ja. Det sier seg selv. Jeg tviler på at det vil noengang bli helt slutt på folk som avler dyr, men sånn det er nå er skikkelig ille. 

• Liker 1
Skrevet
deedee_ skrev (1 time siden):

No shit. Igjen, synes det er umoralsk å avle opp dyr, men nå som vi dessverre har drevet på sånn, så må vi nesten hjelpe dyrene. Men jo flere folk som slutter å avle dyr og adopterer istedenfor, jo færre dyr vil det være ja. Det sier seg selv. Jeg tviler på at det vil noengang bli helt slutt på folk som avler dyr, men sånn det er nå er skikkelig ille. 

Så hunder bør bli ville igjen?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hunder bør bli ville igjen?

Nei? Men vi bør prioritere å adoptere hunder som ikke har hjem, fremfor å støtte avl og oppdrett. 

• Liker 1
Skrevet
deedee_ skrev (På 24.11.2020 den 15.47):

Samme med mennesker

Anonymkode: 5fd34...dd7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme med mennesker

Er forsåvidt enig i den, ja! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 15.59):

Hundevalp som går under det som beskrives her er en uting, og bør forbys. Veganere bør ikke engang vurdere å skaffe seg  en sånn rase.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-ha-slutt-pa-avl-av-populaere-hunder/73075286

Men det å ha kjæledyr er i seg selv ikke galt. 

Anonymkode: d675a...b65

Det var en lite nyansert artikkel da, sykdommer er vanlige i mange raser - men seriøse oppdrettere avler ikke på dyr med arveliege sykdommer. Men når folk ønsker slike raser til under 30 000, så blir det sånn. Griske folk er problemet

Men ellers enig, syke mennesker og dyr bør ikke avles på - om det så er downs eller andre sykdommer som gir nedsatt livsfunksjon.

Skrevet

Jeg mener at mennesker og dyr har levd og utviklet seg sammen gjennom verdenshistorien. Vi har hatt jæhund, sau, geit, kamel i tusenvis av år. Kattene holdt kornlagrene musefrie så vi kunne bygge sivilisasjoner. De har skaffet oss mat, vært med på vikingferder og skipet oss over ørkenen. Vi skal være takknemlig for husdyrene og behandle dem godt. Moderne stordrift med tusenvis av dyr i en trang fjøs eller hundeavl på raser som får helseplager er rett og slett perverst og kan ikke sammenlignes med da vi bodde med dyrene i samme bygning og levde i symbiose og harmoni med dem. Derfor ja til husdyr, nei til stordrift for økonomisk vinning. 

Anonymkode: 8b3b7...a23

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det var en lite nyansert artikkel da, sykdommer er vanlige i mange raser - men seriøse oppdrettere avler ikke på dyr med arveliege sykdommer. Men når folk ønsker slike raser til under 30 000, så blir det sånn.

Forbud mot cavalier, mops, bulldog og eksteriør schæfer bør forbys. Avlen har gått så langt at den kan ikke tilbakeføres til normalen. Oppdrettere av feks mops har hatt 20 år på å forbedre rasen. Likevel ser vi ingen endring. Dermed er forbud mot å avle nye individer veien å gå. 

Anonymkode: 3a9d4...f40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...