AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #1 Skrevet 24. november 2020 Jeg har innsett at jeg kommer til å bli noe ufør, og er nå under et program på nav hvor de skal finne ut hvor ufør jeg blir. Har gått 2,5 år på AAP og fikk diagnose på papir hos psykolog nå i sommer. Har samt noe fysiske plager, som en stiv og vond skulder. Har nevnt alt dette i helsekjemaet jeg fylte ut i dag i forhold til en ufør og skade forsikring jeg bestilte i går. Forsikringen blir totalt på 690 kr i mnd og første regning kommer på 990 pga første fast gebyr. Men summen er ikke sikkert fastslått, pga forsikrings selskapet skal selvfølgelig gå igjennom helsekjemaet jeg har sendt inn. Min tankegang er slik ... Om jeg blir ufør, er det verdt at jeg betaler rævva av meg i noen mnd før nav er ferdig med utredning, fordi det vil lønne seg med utbetaling fra forsikringsselskapet i mange år fremover (om den blir godkjent selvfølgelig). Forsingringsselskapet kan også gi meg et tilbud på høyere mnd pris, siden det er så stor sjanse for at jeg kan bli ufør. Men er det verdt det? Noen her som har erfaring med ufør forsikring når man allerede har fått diagnose? Min psykiske diagnose har jeg nok fått fra før jeg lærte å prate (eller født sånn), så at jeg skulle tegnet forsikring før skaden «skjedde» er jo egentlig umulig for meg. Finnes det andre type forsikring jeg burde se på, eller stønad fra nav? Vil også si at jeg ikke er en nav snylter, prøver bare samle informasjon på hva jeg kan ha rettighet på og ikke ... Anonymkode: 4a1a5...6f4 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #2 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har innsett at jeg kommer til å bli noe ufør, og er nå under et program på nav hvor de skal finne ut hvor ufør jeg blir. Har gått 2,5 år på AAP og fikk diagnose på papir hos psykolog nå i sommer. Har samt noe fysiske plager, som en stiv og vond skulder. Har nevnt alt dette i helsekjemaet jeg fylte ut i dag i forhold til en ufør og skade forsikring jeg bestilte i går. Forsikringen blir totalt på 690 kr i mnd og første regning kommer på 990 pga første fast gebyr. Men summen er ikke sikkert fastslått, pga forsikrings selskapet skal selvfølgelig gå igjennom helsekjemaet jeg har sendt inn. Min tankegang er slik ... Om jeg blir ufør, er det verdt at jeg betaler rævva av meg i noen mnd før nav er ferdig med utredning, fordi det vil lønne seg med utbetaling fra forsikringsselskapet i mange år fremover (om den blir godkjent selvfølgelig). Forsingringsselskapet kan også gi meg et tilbud på høyere mnd pris, siden det er så stor sjanse for at jeg kan bli ufør. Men er det verdt det? Noen her som har erfaring med ufør forsikring når man allerede har fått diagnose? Min psykiske diagnose har jeg nok fått fra før jeg lærte å prate (eller født sånn), så at jeg skulle tegnet forsikring før skaden «skjedde» er jo egentlig umulig for meg. Finnes det andre type forsikring jeg burde se på, eller stønad fra nav? Vil også si at jeg ikke er en nav snylter, prøver bare samle informasjon på hva jeg kan ha rettighet på og ikke ... Anonymkode: 4a1a5...6f4 Hei, Vet ikke hvordan det er nå, men når jeg skaffet meg uføre forsikring for mange år siden, så gjaldt ikke den om jeg ble uføre grunnet tidligere skader etc. som jeg fylte ut på helseskjemaet til forsikringsselskapet. Om det er slik nå, så vil jo ikke du få noe utbetalt fra forsikringen om du blir uføre grunnet diagnose som du har pr.idag. Blir du uføre grunnet skader som oppstår etter at forsikringen er tegnet og uten at du har noe tidligere skader / diagnoser av same type, så vil du får utbetalt uføreforsikring. Mulig jeg tar feil, men det var slik når jeg tegnet min uføreforsikring for mange herrens år siden. Anonymkode: e1714...0de 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #3 Skrevet 24. november 2020 "Du kan ikke tegne forsikring når huset brenner." Så nei, jeg tror ikke det er mulig å få noen utbetalinger fra en uføreforsikring som er tegnet etter at du fikk diagnosen, om det er den diagnosen som gjør deg ufør. Men får du en uføregrad på 30% pga diagnosen, og så senere havner i en trafikkulykke som gjør deg 100% ufør, vil du få en utbetaling for 70% uførhet, om du har uføreforsikring. Anonymkode: 13bbf...5b7 12
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #4 Skrevet 24. november 2020 Man får ikke uføreforsikring dersom man er sykmeldt, på aap, eller delvis ufør. Som et eksempel: Dersom man søker om uføreforsikring mens man er delvis sykmeldt grunnet noe så enkelt som svangerskapskvalme vil man få beskjed om å søke på nytt når man er friskmeldt. Anonymkode: 30e21...e58
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #5 Skrevet 24. november 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har innsett at jeg kommer til å bli noe ufør, og er nå under et program på nav hvor de skal finne ut hvor ufør jeg blir. Har gått 2,5 år på AAP og fikk diagnose på papir hos psykolog nå i sommer. Har samt noe fysiske plager, som en stiv og vond skulder. Har nevnt alt dette i helsekjemaet jeg fylte ut i dag i forhold til en ufør og skade forsikring jeg bestilte i går. Forsikringen blir totalt på 690 kr i mnd og første regning kommer på 990 pga første fast gebyr. Men summen er ikke sikkert fastslått, pga forsikrings selskapet skal selvfølgelig gå igjennom helsekjemaet jeg har sendt inn. Min tankegang er slik ... Om jeg blir ufør, er det verdt at jeg betaler rævva av meg i noen mnd før nav er ferdig med utredning, fordi det vil lønne seg med utbetaling fra forsikringsselskapet i mange år fremover (om den blir godkjent selvfølgelig). Forsingringsselskapet kan også gi meg et tilbud på høyere mnd pris, siden det er så stor sjanse for at jeg kan bli ufør. Men er det verdt det? Noen her som har erfaring med ufør forsikring når man allerede har fått diagnose? Min psykiske diagnose har jeg nok fått fra før jeg lærte å prate (eller født sånn), så at jeg skulle tegnet forsikring før skaden «skjedde» er jo egentlig umulig for meg. Finnes det andre type forsikring jeg burde se på, eller stønad fra nav? Vil også si at jeg ikke er en nav snylter, prøver bare samle informasjon på hva jeg kan ha rettighet på og ikke ... Anonymkode: 4a1a5...6f4 Nei, du får helt garantert ikke godkjent denne forsikringen. Jeg har fått avslag på uføreforsikring fordi jeg en gang hadde vært hos legen med en eksemflekk liksom. Anonymkode: a1f71...ad8 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #6 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, du får helt garantert ikke godkjent denne forsikringen. Jeg har fått avslag på uføreforsikring fordi jeg en gang hadde vært hos legen med en eksemflekk liksom. Anonymkode: a1f71...ad8 Hææ Fikk du ikke uføreforsikring på grunn av eksem? Anonymkode: 1531b...7f9
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #7 Skrevet 24. november 2020 Du får den ikke godkjent når du er under sykemelding. Jeg fikk beskjed om å søke igjen om 2 år. Anonymkode: 944a9...1e5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #8 Skrevet 24. november 2020 Man må jo få uføreforsikring når man er uforskyldt syk ? Anonymkode: 1531b...7f9
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #9 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man må jo få uføreforsikring når man er uforskyldt syk ? Anonymkode: 1531b...7f9 Nei, det er jo ikke sånn det funker. Anonymkode: 65f15...f26 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #10 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man må jo få uføreforsikring når man er uforskyldt syk ? Anonymkode: 1531b...7f9 Eh nei. Anonymkode: a5561...49d 3
kalini Skrevet 24. november 2020 #11 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man får ikke uføreforsikring dersom man er sykmeldt, på aap, eller delvis ufør. Som et eksempel: Dersom man søker om uføreforsikring mens man er delvis sykmeldt grunnet noe så enkelt som svangerskapskvalme vil man få beskjed om å søke på nytt når man er friskmeldt. Anonymkode: 30e21...e58 jeg har vært sykemeldt 50% i 8 mnd, å fikk innvilget uføreforsikring forrige uke.. litt dyrere, men fikk det nå.. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #12 Skrevet 24. november 2020 kalini skrev (5 minutter siden): jeg har vært sykemeldt 50% i 8 mnd, å fikk innvilget uføreforsikring forrige uke.. litt dyrere, men fikk det nå.. Men i den forsikringen er det vel forbehold om at den ikke dekker dersom du blir ufør grunnet sykdom/skade som allerede er oppstått? Anonymkode: 42520...544 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #13 Skrevet 24. november 2020 kalini skrev (7 minutter siden): jeg har vært sykemeldt 50% i 8 mnd, å fikk innvilget uføreforsikring forrige uke.. litt dyrere, men fikk det nå.. Hvor var dette? Jeg søkte gjennom nordea og sparebank1 og fikk ikke innvilget med svar om at jeg er delvis sykemeldt. Anonymkode: 944a9...1e5 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #14 Skrevet 24. november 2020 Får man uføreforsikring hvis man er født syk ? Anonymkode: 1531b...7f9
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #15 Skrevet 24. november 2020 Hææ? Er dette også en greie nå. Driver folk som er sykemeldt og som allerede har en søknad på ufør i tillegg til diagnoser og søker på forsikring? Hallo?! Hvor mye skal man tyne systemet liksom? Holder det ikke med uføretrygd? Trodde en slik forsikring gjaldt de som faktisk var syke. Håper for guds skyld forsikringene plukker opp dette og skriver med at det kun gjelder friske i jobb! Anonymkode: 314c5...9b7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #16 Skrevet 24. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hææ? Er dette også en greie nå. Driver folk som er sykemeldt og som allerede har en søknad på ufør i tillegg til diagnoser og søker på forsikring? Hallo?! Hvor mye skal man tyne systemet liksom? Holder det ikke med uføretrygd? Trodde en slik forsikring gjaldt de som faktisk var syke. Håper for guds skyld forsikringene plukker opp dette og skriver med at det kun gjelder friske i jobb! Anonymkode: 314c5...9b7 Forsikringer er ikke "systemet". Forsikringer er private bedrifter som tjener penger på å selge forsikringer. Vil tro dette ikke går igjennom hos noe forsikringsselskap, og om det gjør så dekker det bare uførhet pga. ny skade. Mener bestemt at når man søker om denne type forsikring så dekker de ikke sykdom/skade som oppsto før tegning av forsikringen. Selv dyr som skal forsikres må være friske når de forsikres, bare sykdom oppstått etter karensperioden dekkes. Anonymkode: 2678d...30e 2
kalini Skrevet 24. november 2020 #17 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hvor var dette? Jeg søkte gjennom nordea og sparebank1 og fikk ikke innvilget med svar om at jeg er delvis sykemeldt. Anonymkode: 944a9...1e5 gjensidige
kalini Skrevet 24. november 2020 #18 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Men i den forsikringen er det vel forbehold om at den ikke dekker dersom du blir ufør grunnet sykdom/skade som allerede er oppstått? Anonymkode: 42520...544 står ikke noe forbehold om noe som helst... jeg måtte skrive på papirene hvirfor jeg hadde oppsøkt lege og sykehus innenfor siste 3 år bare.. å grunnen til det er samme grunn som st jeg er sykemeldt. Det skrev jeg sekvfølgelig. min forsikring ble litt dyrere en min mann sin.
..... Skrevet 25. november 2020 #19 Skrevet 25. november 2020 Jeg fikk ikke uføreforsikring fordi jeg sliter med muskelsmerter og fortsatt ikke var ferdig utredet. Kunne søke igjen senere for ny vurdering. Var ikke snakk om å unnta noe fra kravene i forhold til at jeg kunne fått uføreforsikring om jeg skulle bli ufør etter ulykke e.l. De som har greid å tegne forsikring til tross for at de allerede er syk, har nok en falsk trygghet. Den dagen du trenger å bruke forsikringen starter de å lete med lys og lykter etter måter å komme seg unna utbetaling på, og da ber de om innsyn i journalen. Vi har hatt en sak gående etter en bilulykke og der måtte vi krangle i 8 år før det ble noe løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå