Gå til innhold

Hvor kan man få råd og hjelp til barneoppdragelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi føler oss ofte usikre på hvordan vi skal oppdra barnet vårt. 

Vi har gått på COS-kurs, lest masse bøker (how to talk so kids will listen, osv, Hedvig Montgomery, osv), men det er mange situasjoner hvor ingenting av det vi har lært på kurs og i bøker virker, og mange situasjoner som overhodet ikke er kommet opp der engang. 

Vi har en på 2,5, og synes det er så vanskelig til tider, nå midt i trassalder. 

Men hvor kan man spørre om hjelp? Barnevern og bup føles litt overkill, det er ikke snakk om store adferdsproblemer her, mer det vi antar er "vanlig" trass, og at vi er usikre på hvordan man best håndterer sånt. 

Å spørre på KG er ikke aktuelt, da får man bare masse dritt... 

Så er det noen som vet om noen lav-terskel-tilbud for litt veiledning og råd, for "normale" adferdsproblemer med smårollinger? 

Anonymkode: 4ca60...6c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ta en prat med barnevernet og forklare situasjonen. Kanskje de vet om noen gode tilbud (dersom du ikke får tilstrekkelig info av å spørre her). 

Anonymkode: b0280...d51

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

..............

Så er det noen som vet om noen lav-terskel-tilbud for litt veiledning og råd, for "normale" adferdsproblemer med smårollinger? 

Det finnes et slikt tilbud til de aller fleste.  Erfarne mennesker som har prøvd det aller meste av livets opp- og nedturer.  De kan mye om forelskelser, skilsmisser, tap, gleder og barneoppdragelse.  De jeg tenker på er foreldrene dine prøv der først.

• Liker 2
Skrevet
Whistler skrev (2 minutter siden):

Det finnes et slikt tilbud til de aller fleste.  Erfarne mennesker som har prøvd det aller meste av livets opp- og nedturer.  De kan mye om forelskelser, skilsmisser, tap, gleder og barneoppdragelse.  De jeg tenker på er foreldrene dine prøv der først.

De kan jeg overhodet ikke spørre om hjelp til sånt, nei ;) Deres måte å håndtere trass på da jeg var liten var kjeft og alt man IKKE skal gjøre, i følge omtrent alt av pedagogiske retninger. På 80-tallet, da jeg vokste opp, var barneoppdragelse fremdeles mye preget av kjeft og at barn har å oppføre seg, og veldig lite fokus på å faktisk godta og akseptere følelser. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De kan jeg overhodet ikke spørre om hjelp til sånt, nei ;) ...............

Du er et produkt av dine foreldre, og kommer til å bli dem.

• Liker 1
Skrevet
Whistler skrev (Akkurat nå):

Du er et produkt av dine foreldre, og kommer til å bli dem.

Nei. Og svaret ditt er et perfekt eksempel på hvorfor jeg ikke kan spørre om råd til sånt på KG heller ;)

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Og svaret ditt er et perfekt eksempel på hvorfor jeg ikke kan spørre om råd til sånt på KG heller ;)

Vi kan ta den samtalen om tredve år og se hvor du står.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror nok dere er veldig flinke foreldre, samt veldig reflekterte :)

man gjør alltid feil og det er tøft med en på 2 år! Tillatt dere å feile. Velg deres kamper. Reflektert på kvelden over hva dere kunne ha gjort annerledes. 

ellers finnes det mange ulike grupper på Facebook hvor man kan spørre eller lese om andre sine erfaringer. Dere kan høre på podcast. 

skulle gjerne selv hatt en slags mentor, som er en som har gjort det meste riktig (samme syn på oppdragelse) som man kan spørre om råd og gå veiledning.. 

• Liker 1
Skrevet

Helsesøster, pedagogisk leder barnehage.

Skrevet
Pappi skrev (2 minutter siden):

Helsesøster, pedagogisk leder barnehage.

Helsesøsteren vår er vi dessverre ikke så fornøyd med, og det er veldig vanskelig å få kontakt med helsestasjonen nå pga korona. 

Vi er kjempefornøyd med ped-leder i bhg. Vi har spurt henne litt, men også der har de veldig lite tid å prate nå pga koronaen. Vi hadde en veldig grei prat på foreldresamtalen, men synes det er litt vanskelig å be om "ekstraservice" i form av foreldreveiledning. Det er også en del situasjoner jeg antar de ikke har i barnehagen. 

Jeg har hørt en del på podcaster, men de tar liksom sjelden opp akkurat de utfordringene vi har. Skulle gjerne hatt mulighet til å spørre helt spesifikt om den og den situasjonen, ikke bare "trass generelt". 

Nå legger vi oss ofte med dårlig samvittighet, og er slitne og føler oss mislykket.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helsesøsteren vår er vi dessverre ikke så fornøyd med, og det er veldig vanskelig å få kontakt med helsestasjonen nå pga korona. 

Vi er kjempefornøyd med ped-leder i bhg. Vi har spurt henne litt, men også der har de veldig lite tid å prate nå pga koronaen. Vi hadde en veldig grei prat på foreldresamtalen, men synes det er litt vanskelig å be om "ekstraservice" i form av foreldreveiledning. Det er også en del situasjoner jeg antar de ikke har i barnehagen. 

Jeg har hørt en del på podcaster, men de tar liksom sjelden opp akkurat de utfordringene vi har. Skulle gjerne hatt mulighet til å spørre helt spesifikt om den og den situasjonen, ikke bare "trass generelt". 

Nå legger vi oss ofte med dårlig samvittighet, og er slitne og føler oss mislykket.

Dere skal ikke ha dårlig samvittighet for å be om litt ekstra oppfølging i barnehagen. jeg ville gått den veien, spesielt ettersom dere har ett godt forhold til pedagogisk leder der. I tillegg vil de helt sikkert kjenne til andre dere kan ta kontakt med ved behov.

• Liker 3
Skrevet
Pappi skrev (1 minutt siden):

Dere skal ikke ha dårlig samvittighet for å be om litt ekstra oppfølging i barnehagen. jeg ville gått den veien, spesielt ettersom dere har ett godt forhold til pedagogisk leder der. I tillegg vil de helt sikkert kjenne til andre dere kan ta kontakt med ved behov.

Jeg ville nok ikke kvidd meg sånn for å spørre henne til vanlig, men nå er de i en ekstremt presset situasjon pga korona, og vi ser de er strukket helt til bristepunktet som det er.. Da er det litt vanskelig å be dem om å gjøre ting som strengt tatt er litt utenfor jobben deres, synes jeg :s Vil ikke være Hun Moren heller, liksom

Skrevet

Bra dere har gått på COS-kurs! Jeg studerer master barnevern, og vi hører mye om det kurset. Jeg har ikke barn selv, men du etterspør lavterskel, så lister opp de jeg har hørt om gjennom studiet: Familievernkontor (lavterskel, trenger ikke henvisning, ta kontakt med de selv) og Blå Kors holder en del 'kurs' også (både individuelle for mødre/fedre, men også for familie).

Ser du sier at du føler Barnevernet er litt 'over-kill', men de kan absolutt komme med god hjelp, tilrettelegge veiledning eller tiltak som passer deres behov. Barnevernet skal jobbe mot mildeste inngrep, så å ta kontakt med de, trenger ikke å være skremmende eller 'over-kill' - selv om det både kan føles slik eller høres slik ut.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Familievernkontoret i hjemkommunen. 

Anonymkode: 52c4c...f66

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville nok ikke kvidd meg sånn for å spørre henne til vanlig, men nå er de i en ekstremt presset situasjon pga korona, og vi ser de er strukket helt til bristepunktet som det er.. Da er det litt vanskelig å be dem om å gjøre ting som strengt tatt er litt utenfor jobben deres, synes jeg :s Vil ikke være Hun Moren heller, liksom

Dette må dere jo selvsagt vurdere selv ut fra hvor sårt dere trenger hjelp osv. Men å be om en ekstra samtale tror jeg ikke gjør deg til "hun moren".

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så lenge dere møter barnet med kjærlighet, respekt og sunne grenser, gjør dere neppe så mye "feil". Vi har også bl.a. en viljesterk 2 åring i hus, og vet at det kan bli litt trass og hyling uansett, og at det ikke nødvendigvis betyr at vi gjør noe galt. Høres ut som at dere er åpne, reflekterte, og ønsker barnets beste, og det er kjempe bra! 

En bok jeg liker er boka "Vil ikke! Gjøre selv!" av Elisabeth Gerhardsen. Syns hun skriver mye bra om "selvstendighetsalderen" og tar opp mange konkrete situasjoner. Det finnes også foreldregrupper på fb. Du kan være anonym, mens andre må svare med fullt navn, og modererer seg (forhåpentligvis) derfor litt når de svarer ;)

Prat med folk i omgangskretsen, folk som du syns har fin tilnærming til barna sine. De har garantert noe klokt å dele.

Ellers er jeg åpen for å dele mine tanker hvis du kunne nevnt noen av situasjonene dere opplever som utfordrende. Uten at jeg tror jeg har fasiten altså 😂 

Endret av Lillfrid
  • Liker 1
Skrevet

I Facebookgruppa "Forstå ditt unike barn" er det fagpersoner (vernepleier og helsesykepleier) som besvarer spørsmål, i tillegg til "vanlige foreldre". I helgen hadde de en livestream med foredrag hvor de besvarte innsendte spørsmål fra medlemmene i gruppen. Er relativt ny i gruppen, men den virker bra! Støtter deg i at kvinneguiden er et dårlig sted å spørre om råd.

Anonymkode: e0d4e...e45

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror dere kanskje skal høre og lese færre råd. Kanskje stole på dere selv. Dere er voksne. Dere kan vurdere situasjonene på en måte som en 2-3 åring ikke kan. Så små barn bør få klare beskjeder om hva de kan/skal og hva som ikke går nå. Når de blir eldre er de mer modne til å være med på vurderinger og høre på resonnementer. 

Selv om du hadde foreldre som var som de var, er du en egen, selvstendig forelder- ikke en som viderefører alt fra dine foreldres oppdragerstil. Dine foreldre gjorde sikkert noe som var bra i oppdragelsen av dere, og noe som var mindre bra.

Jeg har, for egen del, lært vel så mye av å smugtitte på hva andre gjør i ulike situasjoner som å lese velment råd og veiledning fra diverse fagfolk.  Og å være bevisst på barnas alder og modning.  

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville valgt én bok eller én retning dere har trua på, som det dere lærte på COS-kurset- eller Montgomery, hun er vel ganske i tråd med det. Så følger dere det så godt dere kan, og søker råd der. Dere kan jo ikke regne med å klare å oppdra barnet ferdig en dag, eller at hverdagen ikke skal inneholde trass og konflikter, tvert i mot, det er det som er livet og familien. En oppskrift som passer som hånd i hanske for akkurat deres barn og dere i akkurat den situasjonen som oppstår i morgen vil dere aldri finne. Det blir jp mest "forhold dere rolige" bruk humor, avled, gi enkle valg, vær nøye med søvn og mat, osv, det finns ingen hjelpere som kan gripe inn i deres relasjon.  Støtt dere på hverandre!

Anonymkode: a44ba...74c

• Liker 1
Skrevet

I Oslo kan dere kontakte Oslohjelpa. Lavterskel tilbud til alle barnefamilier.  Jeg var veldig fornøyd, fikk tatt COS kurs på dagtid siden jeg er alenemor. 

Ellers ville jeg prøvd familievernkontoret,  eller helsesøster.  Ihvertfall ikke barnevernet i første omgang.

Anonymkode: 016c3...ff8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...