AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #1 Skrevet 24. november 2020 Hei. Jeg er kommet halveis i en utdanning jeg er så usikker på om egentlig passer til meg. Men jeg har allerede kommet halveis i bacheloren, og føler på en måte at jeg bør fullføre for å ha en grad i ryggen. Kanskje jeg kan få bruk for det i annen jobb. Men samtidig er det waste å bruke 1,5 år til på noe jeg er usikker på.. Men samtidig hvis jeg bytter, er jeg ikke sikker på det heller.. Er 23 hvis det har noe å si. Anonymkode: efc5b...36c
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #2 Skrevet 24. november 2020 Det kommer litt an på hva du går. Noen utdanninger er veldig greie grunnutdanninger - f.eks. juss, økonomi osv. Da ville jeg fullført. Faktisk er også lærer en veldig allsidig og god grunnutdanning. Men det er lite vits i å studere ferdig sykepleier om du uansett ikke ønsker å jobbe innen helse. Anonymkode: 04d24...a12 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #3 Skrevet 24. november 2020 Det er en profesjonsutdanning ja.. 😅 Anonymkode: efc5b...36c
Mhmjadda Skrevet 24. november 2020 #4 Skrevet 24. november 2020 Hvilke muligheter gir denne utdannelsen deg, eventuelt i kombinasjon med en master/annen utdanning? Kan den helt eller delvis brukes til noe annet? 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #5 Skrevet 24. november 2020 Noen skoler tillater at du søker permisjon, du kan jo evt. gjøre det? Fullføre dette året også søke deg inn på et annet studie for å prøve ut? Men husk på at du har 8 år med støtte å ta av. Anonymkode: dff27...93c
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #6 Skrevet 25. november 2020 Som en annen skriver, det kommer litt an på hvilket studium, og hvor sterk aversjon du har for å jobbe med dette. Og hva er alternativet? Er det en grei grunnutdanning som du "garantert" får jobb med, ville jeg sterkt vurdert å fullføre. Og spesielt hvis alternativet er noe mindre brukene. Se på tidene og hvor vanskelig det er for mange å få jobb nå. Og sjekk om du kan bygge på med en master som er mer spennende, eller om du kan kombinere denne utdanningen med noe annet. Hvis du er helt sikker på at du aldri vil jobbe med det du studerer nå, kan du like gjerne slutte. Men ha da en jobb eller et annet studium klart. Å gå ledig fører deg ingen steds. Anonymkode: 71a1b...3a8
AnonymBruker Skrevet 25. november 2020 #7 Skrevet 25. november 2020 AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 15.23): Det er en profesjonsutdanning ja.. 😅 Anonymkode: efc5b...36c Hvis du studere medisin eller psykologi ville jeg ikke fullført. Studerer du økonomi ville jeg fullført bacheloren. Studerer du juss ville jeg fullført og du går bachorløp, og kan kombinere det med den andre utdanningen. En bachelor i juss har liten verdi i seg selv, men sammen med andre fag er kompetansen god å ha. Hvis du nå har gått 1.5 år, bruker du jo bare 1 år ekstra for å få bachelorgraden, og det er verdt det. Ved å få en grad blir også en større grad av studielånet ditt omgjort til stipend. Anonymkode: 04d24...a12
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #8 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (På 25.11.2020 den 19.31): Hvis du studere medisin eller psykologi ville jeg ikke fullført. Studerer du økonomi ville jeg fullført bacheloren. Studerer du juss ville jeg fullført og du går bachorløp, og kan kombinere det med den andre utdanningen. En bachelor i juss har liten verdi i seg selv, men sammen med andre fag er kompetansen god å ha. Hvis du nå har gått 1.5 år, bruker du jo bare 1 år ekstra for å få bachelorgraden, og det er verdt det. Ved å få en grad blir også en større grad av studielånet ditt omgjort til stipend. Anonymkode: 04d24...a12 Takk for råd. Jeg syns det jeg studerer er interessant, men jeg føler ikke at jeg mestrer/passer til å være profesjonsutøver i akkurat den profesjonen. Så vidt jeg har forstått, er det ingen naturlige mastere som hører til denne bacheloren, med mindre jeg finner på noe selv... Anonymkode: efc5b...36c
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #9 Skrevet 30. november 2020 Hvorfor vil du ikke oppgi hva du studerer? Anonymkode: cd554...139
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #10 Skrevet 30. november 2020 Hei, dette var jo som å lese om meg selv og situasjonen min! Jeg personlig synes det er veldig dumt å slutte når man er kommet halvveis. Kanskje går de neste 1,5 årene mye bedre, og du vokser med utdanningen? Utdanningen din fører jo sikkert til mange ulike jobber som du kan velge mellom? Nei mitt tips er å absolutt fullføre løpet du har begynt på! Anonymkode: 68f22...780
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #11 Skrevet 30. november 2020 Fordi det er så få som studerer det på landsbasis, at jeg er litt redd for å bli gjenkjent...😇 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor vil du ikke oppgi hva du studerer? Anonymkode: cd554...139 Anonymkode: efc5b...36c 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #12 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei, dette var jo som å lese om meg selv og situasjonen min! Jeg personlig synes det er veldig dumt å slutte når man er kommet halvveis. Kanskje går de neste 1,5 årene mye bedre, og du vokser med utdanningen? Utdanningen din fører jo sikkert til mange ulike jobber som du kan velge mellom? Nei mitt tips er å absolutt fullføre løpet du har begynt på! Anonymkode: 68f22...780 Hei! Du har gode poeng. Jeg håper jo egentlig at det ordner seg.. Jeg vet ikke om det er så mange jobber å velge mellom mer utdanning, men det er jo likevel nyttig kunnskap å ha. 😕 Anonymkode: efc5b...36c
AnonymBruker Skrevet 30. november 2020 #13 Skrevet 30. november 2020 AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 14.54): Hei. Jeg er kommet halveis i en utdanning jeg er så usikker på om egentlig passer til meg. Men jeg har allerede kommet halveis i bacheloren, og føler på en måte at jeg bør fullføre for å ha en grad i ryggen. Kanskje jeg kan få bruk for det i annen jobb. Men samtidig er det waste å bruke 1,5 år til på noe jeg er usikker på.. Men samtidig hvis jeg bytter, er jeg ikke sikker på det heller.. Er 23 hvis det har noe å si. Anonymkode: efc5b...36c Jeg sluttet nettopp midt i en bachelor selv! Hvis jeg var deg ville jeg spurt meg selv "kommer jeg virkelig til å trives i arbeidslivet med denne utdanningen?" For meg var svaret nei, og jeg planla å starte på en helt ny utdanning rett etter jeg var ferdig med bacheloren. Tilslutt innså jeg at det var ingen vits i å fullføre bare for å fullføre sin skyld når jeg aldri kom til å jobbe med dette uansett (var en profesjonsutdanning). Du må huske at de 1,5 årene ikke bare koster tid, men også penger. Dersom du bor borte mens du studerer koster leien, og tiden du bruker på å lese kunne du ha brukt på å jobbe. Selv flyttet jeg hjem og jobber 80-100%. Da blir ikke tiden frem til høsten bortkastet. Anonymkode: 2d75f...e97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå