Gå til innhold

Ingen bud etter visning - hva skjer nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hatt visning på søndag, og ikke fått noen bud. Var til sammen 11 stk på visning, og megler ble selv overrasket over at det ikke var kommet inn noen bud. Leiligheten ligger i et populært område, og er ganske lik på pris sammenliknet med tilsvarende boliger her. 

Det kom ingen bud i går, og har heller ikke kommet noe i dag. Megler forteller at flere fremdeles ønsker å "stå på liste", men avventer litt. Jeg kjenner at jeg blir stresset av dette, og har mest lyst til å bare få solgt boligen. 

Nå lurer jeg litt her på hvordan dette blir fremover. Megler har sagt at hun er blitt kontaktet angående privatvisning, men at vi også burde tenke på å sette opp ny visningsdato. Jeg har noen spørsmål, hvis noen vet dette bedre enn meg;

- Hvis flere er interessert, men avventer. Vil det være naturlig å legge inn et bud hvis megler sier at vi tenker ny visning ila f.eks. neste uke? For å unngå budrunde tenker jeg, eller er det toget allerede kjørt nå et par dager etter?

- Hvis vi annonserer ny visning, vil det da gjøre til at om noen legger inn bud (eller får en privatvisning før visning) så må dette stå frem til dagen etter annonsert visning? Så hvis vi hadde fått et bud i morgen, men etter vi la opp ny visning (la oss si) 1 desember, vil da budet måtte stå til 2 desember klokken 12? 

Anonymkode: f56a3...e45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss kom det heller ikke bud etter fellesvisning eller 3 privatvisninger, men da vi planla ny visning ringte megler til de som satt på gjerdet og en av disse startet så budrunden. Men du må ha litt is i magen da. Regler for hvor lenge budet må stå gjelder kun første fellesvisning 

Anonymkode: 7cfdb...562

• Liker 5
Skrevet

Da vi ikke fikk solgt etter visning hadde vi vel ingen flere visninger, da "sesongen" var over. Vi planla visning etter sommeren. Boligen ble liggende ute og et par ba om privatvisning, dagen etter kjøpte de. Da var det ingen budrunde. Dere trenger heller ikke vente til etter visning om noen kommer med et bud før. 

Skrevet

Du må ha litt is i magen, ts! Boligkjøp/salg er bare et stort psyke spill. 

Selvsagt avventer eventuelle kjøpere, både for å psyke ned deg og andre kjøpere. Om de er på ballen kan drt fort gå overtaket, istedenfor å få deg til å tro at ingen vil ha boligen din. 

Anonymkode: 4d1d6...c48

• Liker 1
Skrevet

Da jeg skulle kjøpe bolig så var det ikke uvanlig at det kunne gå et par måneder mellom visning og første bud. Leiligheten jeg kjøpte lå ute omtrent tre måneder før jeg startet budrunden. 

Skrevet

Det er tross alt en viktig avgjørelse for de som skal kjøpe, så at det ikke har kommet inn bud bare to dager etter visning er ikke så rart.

Anonymkode: db7e2...f8a

• Liker 1
Skrevet

Det føles ekkelt og ingen vet fasiten før det er ferdig.

Akkurat det du beskriver skjedde med oss og. Det var i tillegg 2 par som kom på private visninger etter den oppsatte. Viste seg senere at det ene paret hadde vært på den opprinnelige visningen, men ville ha med faren på en privat i tillegg.

Hos oss ble det satt opp en vinsing nr 2 og like etter begynte ballen å rulle daene paret kom med et skambud som ble avslått. Nytt lavt bud som ble avslått. Etter noen dager enda et bud under takst, så begynte ting å skje da andre paret begynte å by i mot. Endte ca 10% over prisantydning etter budrunde som endte en fredag ettermiddag. 

Skrevet

Sida ingen legger inn bud har folk tida til gå på andre visninger. Muligens når første bude kommer blir det plutselig flere, en må bere ta det med ro. 

Anonymkode: 429e7...99e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hatt visning på søndag, og ikke fått noen bud. Var til sammen 11 stk på visning, og megler ble selv overrasket over at det ikke var kommet inn noen bud. Leiligheten ligger i et populært område, og er ganske lik på pris sammenliknet med tilsvarende boliger her. 

Det kom ingen bud i går, og har heller ikke kommet noe i dag. Megler forteller at flere fremdeles ønsker å "stå på liste", men avventer litt. Jeg kjenner at jeg blir stresset av dette, og har mest lyst til å bare få solgt boligen. 

Nå lurer jeg litt her på hvordan dette blir fremover. Megler har sagt at hun er blitt kontaktet angående privatvisning, men at vi også burde tenke på å sette opp ny visningsdato. Jeg har noen spørsmål, hvis noen vet dette bedre enn meg;

- Hvis flere er interessert, men avventer. Vil det være naturlig å legge inn et bud hvis megler sier at vi tenker ny visning ila f.eks. neste uke? For å unngå budrunde tenker jeg, eller er det toget allerede kjørt nå et par dager etter?

- Hvis vi annonserer ny visning, vil det da gjøre til at om noen legger inn bud (eller får en privatvisning før visning) så må dette stå frem til dagen etter annonsert visning? Så hvis vi hadde fått et bud i morgen, men etter vi la opp ny visning (la oss si) 1 desember, vil da budet måtte stå til 2 desember klokken 12? 

Vår leilighet tok ett år å selge, hadde flere visning og flere som stod på venteliste.

sannelig nok var det en av de første personene som hadde vert på visning som kjøpte den...ett år etter første visning .

men som alle andre så kan man ikke forvente at det blir solgt med en gang, uansett hvor «hett» markede er

Anonymkode: a88d0...93b

Skrevet

Det er et sunnhetstegn at folk tar seg tid før de byr. Kjipt for de som skal selge,  men bra for markedet som helhet. Om første bud er mindre enn  hva du forventer må du selv bedømme om du ønsker et raskt salg eller om du vil vente.  Men om markedet faktisk er på vei nedover kan du selvsagt risikere at neste bud er enda verre... (Som kjøpere utnyttet vi dette til vår fordel under finanskrisen i 2008; vi kjøpte en enebolig taksert til 5,4 mill. for 3,9; da hadde selger takket nei til er bud på 4,7 mill. et halvt år tidligere,  men nå MÅTTE de selge... Fint for oss, dumt for selger.)

Anonymkode: 7ab80...f33

• Liker 2
Skrevet

Folk har generelt litt sauementalitet. Siden ingen byr begynner de interesserte å tenke "hva er galt med denne boligen som er så fin?"... Så sitter alle på gjerdet og venter og lurer på hvorfor ingen andre er interessert. Om én starter karusellen er det igang.  

• Liker 1
Skrevet

Er det en bolig der folk kan ta den på forkjøpsrett? 

Anonymkode: 0b93d...18b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det en bolig der folk kan ta den på forkjøpsrett? 

Da burde i så fall megler vite hvor mange som har meldt seg på lista. 

Skrevet

Det er en del som liker og sitte på gjerdet å vente for å se om noen andre byr først.

Skrevet
Kokeshi skrev (1 time siden):

Det er en del som liker og sitte på gjerdet å vente for å se om noen andre byr først.

Ja, det er jo veldig dumt å komme med det første budet.

For kjøper er det jo en kjempefordel om det går litt tid før budrunden kommer i gang. Etter noen dager har jo de fleste glemt hvordan leiligheten ser ut og tør ikke å by.

Skrevet (endret)
prt90 skrev (2 timer siden):

Ja, det er jo veldig dumt å komme med det første budet.

For kjøper er det jo en kjempefordel om det går litt tid før budrunden kommer i gang. Etter noen dager har jo de fleste glemt hvordan leiligheten ser ut og tør ikke å by.

Noen må by først, og noen er mer ivrige enn andre også, så ingen fasitsvar her. Jeg har hatt bud som har kommet inn så fort  de hadde anledning til å by, mens andre tror de har bedre tid enn de har, og står fortsatt i banken og jobber med finansieringen når budrunden er ferdig. Andre ganger kommer det ingen på visning selv om man har flere visninger, og plutselig etter mange måneder, ramler det inn et bud fra noen som virkelig vil ha eiendommen. Budrunder kan være en nervepirrende prosess.🙂

Endret av Kokeshi
Skrevet

TS her!

Takk for svar - og, BUD ER MOTTATT! Måtte bare inn og skrive det nå allerede, selv om det står til i morgen. Krysser fingre for at flere kommer på ballen :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 21.28):

TS her!

Takk for svar - og, BUD ER MOTTATT! Måtte bare inn og skrive det nå allerede, selv om det står til i morgen. Krysser fingre for at flere kommer på ballen :)

Så hvordan gikk egentlig dette? :tommelopp: 

Anonymkode: 53619...237

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...