AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #1 Skrevet 24. november 2020 Jeg skulle ha ved til vinteren og ville ha ren ved av bjørk. Kom i kontakt med en selger som kunne kjøre dette mot tillegg. Selger lempet den av og kjørte med en gang på kveldstid, det var da mørkt. Så var det bare å lempe og bære inn i garasjen, og forberede seg på vinteren. Nå skulle veden taes i bruk da minusgradene nærmer seg. Veden var som pinner, utrolig dårlig kvalitet og med antydning til mugg. Jeg kontaktet selger og sa fra med en gang jeg oppdaget dette og sendte bilder. Selger ønsker ikke å gi meg noe av pengene tilbake, men tilbydde meg ny ved neste vinter. Jeg sa jeg ønsket en del av kjøpesummen tilbake for å handle ny ved. Dette går ikke selger med på uten at jeg leier meg en henger og kjører sekkene tilbake til selgerens bosted. Jeg har også syke barn hjemme nå. Hva ville du gjort? Anonymkode: 9345c...a98
Pappi Skrevet 24. november 2020 #2 Skrevet 24. november 2020 Jeg finner det veldig lite relevant at du har syke barn hjemme. Men forferdelig kjedelig å få dårlig produkt fra vedselgeren. Er hovedproblemet at det bare er små pinner eller er hovedproblemet at den er rå? 12
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #3 Skrevet 24. november 2020 Hva har syke barn med saken å gjøre? Anonymkode: 96d19...695 9
Lita_go Skrevet 24. november 2020 #4 Skrevet 24. november 2020 Hvor lenge hadde du veden liggende i garasjen? Om man kjøper ved fra lokale produsenter så er det svært sjeldent at man får tørr ved, spesielt når man kjøper i store sekker (1000l). Om pinnene er små type opptenning er klagen berettiget, men om rå ved har blitt lagret feil og muglet, så er selger svært storsinnet som tilbyr deg ny ved neste vinter. 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #5 Skrevet 24. november 2020 Pappi skrev (9 minutter siden): Jeg finner det veldig lite relevant at du har syke barn hjemme. Men forferdelig kjedelig å få dårlig produkt fra vedselgeren. Er hovedproblemet at det bare er små pinner eller er hovedproblemet at den er rå? Syke barn - vanskelig med tilbakelevering pga karantene. Problemer er selvsagt mugg! Det igjen gir dårlig opptenningskvalitet. Anonymkode: 9345c...a98 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #6 Skrevet 24. november 2020 Ålesund eller i nærheten av området? 😂 Anonymkode: d271f...7f4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #7 Skrevet 24. november 2020 Lita_go skrev (8 minutter siden): Hvor lenge hadde du veden liggende i garasjen? Om man kjøper ved fra lokale produsenter så er det svært sjeldent at man får tørr ved, spesielt når man kjøper i store sekker (1000l). Om pinnene er små type opptenning er klagen berettiget, men om rå ved har blitt lagret feil og muglet, så er selger svært storsinnet som tilbyr deg ny ved neste vinter. Noen uker bare. Handler hvert år fra ulike, men var i siste liten i år så min faste selger var allerede utsolgt. Kjøpte 60l sekker. Dette er de "beste" pinnene. Da jeg ikke har tatt inn de som er gjennommugget. Anonymkode: 9345c...a98
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #8 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ålesund eller i nærheten av området? 😂 Anonymkode: d271f...7f4 Tja. Trøndelag. Anonymkode: 9345c...a98
Pappi Skrevet 24. november 2020 #9 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Syke barn - vanskelig med tilbakelevering pga karantene. Problemer er selvsagt mugg! Det igjen gir dårlig opptenningskvalitet. Anonymkode: 9345c...a98 Det virket, ut fra det opprinnelige innlegget ditt, som om du var ute etter råd om hvilke rettigheter du hadde ovenfor selger. Og i så henseende var informasjonen om syke barn lite relevant. Rå ved gir mugg, hvis du ikke klarer å få tilbakelevert burde du stable den slik at den tørket innfor neste vinter. Hvis mulig kan du kjøpe ny, tørr ved for denne vinteren.
Gjest Saph Skrevet 24. november 2020 #10 Skrevet 24. november 2020 Bruker alltid årets ved til neste år og fjorårets ved i år, så er jeg sikker på at det er tørt. Ville spandert på meg selv enda et lass om jeg var ts.
Pysa Skrevet 24. november 2020 #11 Skrevet 24. november 2020 Jeg fikk også levert muggen ved. Fikk alle pengene tilbake, og en beklagelse. Veden kunne jeg beholde, og den brenner jo godt, selv om jeg ikke vil ha vedkurven stående innendørs. Den står utenfor terrassedøra, og det fungerer i grunnen utmerket. Nøye med håndvask etter håndtering, ellers fyrer vi som normalt. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #12 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg skulle ha ved til vinteren og ville ha ren ved av bjørk. Kom i kontakt med en selger som kunne kjøre dette mot tillegg. Selger lempet den av og kjørte med en gang på kveldstid, det var da mørkt. Så var det bare å lempe og bære inn i garasjen, og forberede seg på vinteren. Nå skulle veden taes i bruk da minusgradene nærmer seg. Veden var som pinner, utrolig dårlig kvalitet og med antydning til mugg. Jeg kontaktet selger og sa fra med en gang jeg oppdaget dette og sendte bilder. Selger ønsker ikke å gi meg noe av pengene tilbake, men tilbydde meg ny ved neste vinter. Jeg sa jeg ønsket en del av kjøpesummen tilbake for å handle ny ved. Dette går ikke selger med på uten at jeg leier meg en henger og kjører sekkene tilbake til selgerens bosted. Jeg har også syke barn hjemme nå. Hva ville du gjort? Anonymkode: 9345c...a98 Du blander inn masse irrelevant info i innlegget ditt. Barnet ditt har ikke noe med veden du har fått levert. For det første, ved klassifiseres i norsk standard 4414, klasse ekstra,1 eller 2. Klasse ekstra er beste kvalitet, og finnes kun i småsekker, det definerer størrelsen på tverrsnitt, lengden på veden, prosent akseptert med mugg og råte, samt fuktighet. Klassene 1 og 2 gir mer aksept for avvikende størrelse, råte, fuktighet mm. Stod det noe om dette i salgsannonsen til selgeren? Spurte du selgeren om dette? Eller refererte dere begge bare til god ved? I så fall har du ingenting du skulle sagt. Ved med litt mugg eller råte brenner forresten like godt, forutsatt at det har lav fuktighet. Sånn til opplysning. Min anbefaling, ikke kjøp ved i storsekk på 1000 eller 1500 liter, kun småsekker, som 15 kilo og 60 kilo. Årsaken er enkel, omregning av ved til kWh kan kun omregnes med vekt og fuktighet, ikke volum og fuktighet. Kjøp opptenningsved separat. Anonymkode: 148d7...471 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #13 Skrevet 24. november 2020 Selgeren tilbyr jo deg å returnere veden, på lik linje med om du hadde fått et produkt fra en nettbutikk du ikke hadde vært fornøyd med. Alt du trenger å gjøre er å sørge for returen, og det er jo helt innafor å sørge for. Bestiller jeg noe på nett og ikke er fornøyd, så må jeg jo levere det tilbake. Butikken jeg har kjøpt fra kommer ikke og henter det igjen. Anonymkode: 97b47...3d9 3
Lita_go Skrevet 24. november 2020 #14 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen uker bare. Handler hvert år fra ulike, men var i siste liten i år så min faste selger var allerede utsolgt. Kjøpte 60l sekker. Dette er de "beste" pinnene. Da jeg ikke har tatt inn de som er gjennommugget. Anonymkode: 9345c...a98 Vanskelig å bedømme ut fra bilder, men syns veden ser fin ut, ikke dette jeg tenker på som opptenning. Det er ikke farlig å brenne muggen ved, bare ikke bra for inneklimaet å oppbevare inne om du har tilgang M på en vedsentral eller annen type værnabedrift som selger ved, kan du jo forsøke å kjøpe ved derfra. Så får du sett størrelsen på kubbene i sekken etc. Skjønner det er frustrerende, men når barnet er ute av karantene så kan du levere tilbake😊 1
Skiftenøkkel Skrevet 24. november 2020 #15 Skrevet 24. november 2020 Oppbevar veden en luftig plass i alle fall. Ikke tett kjeller eller garasje. Ha så lite som mulig lagret inne i oppholdsrom. Kjenner det liksom i øynene om muggen ved har vært oppbevart på stuen for lenge.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #16 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva har syke barn med saken å gjøre? Anonymkode: 96d19...695 At det er vanskelig for ts å bare kaste alt fra seg for å ordne opp i noe hun strengt tatt ikke er skyld i selv? Her er det jo selgeren som har gjort en dårlig handling ved å selge ts defekt ved. Anonymkode: 3eb94...652 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #17 Skrevet 24. november 2020 Etter bildet å dømme er du blitt lurt ja. Er den tung i tillegg, er det nok mer enn 20% fuktighet i den. Anonymkode: 6e475...30c
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #18 Skrevet 24. november 2020 Den sida som vender mot nord, blir det nesten alltid svertesopp. Kan ikke skjønne det har noe som helst å si, da røyken skal opp pipa og der blir svertesoppen med også. Men det er hylekor der ute et sted som vil ha det til at det er skadelig. Anonymkode: 9bca0...f7c 1
trøndermann38 Skrevet 24. november 2020 #19 Skrevet 24. november 2020 Kjøpte en palle med ved fra vernet bedrift, skikkelig god ved. Har enda igjen masse, da vet man hva man får. Men neste gang du kjøper ved, sjekk den.
Jytte Skrevet 24. november 2020 #20 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skulle ha ved til vinteren og ville ha ren ved av bjørk. Kom i kontakt med en selger som kunne kjøre dette mot tillegg. Selger lempet den av og kjørte med en gang på kveldstid, det var da mørkt. Så var det bare å lempe og bære inn i garasjen, og forberede seg på vinteren. Nå skulle veden taes i bruk da minusgradene nærmer seg. Veden var som pinner, utrolig dårlig kvalitet og med antydning til mugg. Jeg kontaktet selger og sa fra med en gang jeg oppdaget dette og sendte bilder. Selger ønsker ikke å gi meg noe av pengene tilbake, men tilbydde meg ny ved neste vinter. Jeg sa jeg ønsket en del av kjøpesummen tilbake for å handle ny ved. Dette går ikke selger med på uten at jeg leier meg en henger og kjører sekkene tilbake til selgerens bosted. Jeg har også syke barn hjemme nå. Hva ville du gjort? Anonymkode: 9345c...a98 Ville ikke hatt fuktig ved, og i alle fall ikke med mugg. Har kjøpt ved flere ganger, også fått gratis. Det siste var litt fuktig og ble oppbevart utendørs ett år. Opphev kjøpet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå