AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #1 Skrevet 24. november 2020 Hei, Dere som har barn som går i bhg. Hva slags tiltak/ ordning har bhg personalet gjort/ gjør mht henting av barnet og den daglige foreldresamarbeidet? Hvordan skjer det? Ved døra når dere henter barnet eller på SMS/ mail? Jobber som bhg. Lærer på disp i en små barns avd, og har lite erfaring som bhg. Lærer fra før av. Nå har jeg en del foreldre som er veldig nysgjerrige på hva barnet deres har gjort i løpet av dagen, hva de har spist, hvor mange brød skiver, hvor lenge har de sovet, hvor mange bleier de har skiftet, hva de har lekt med, hvor de har lekt, har de lært seg noen nye ord? Begrep? Dagens gullkorn..? Osv osv. En slik samtale med en mor og avd. Ansatt kan ta fra 10 til 25 minutter ved døra! Det hjelper dessverre ikke å avbryte slike samtaler ved så si at "jeg må dessverre avslutte her for kollegaen min er alene med 7-8 barn på avd. Dette kan bli litt utfordrende for både barna (7-8) som er inne på avd. Med bare én ansatt, og barnet som blir hentet. Synes også det er litt ubehagelig å snakke om barnets hverdag foran andre foreldre som skal hente barna sine samtidig som disse foreldre som vil vite absolutt alt, og gir gjerne sammr beskjeder om og om igjen. Dette begynner å bli litt frustrerende for oss ansatte ettersom det går utover tryggheten til barnegruppa og vi får samme beskjed/ spørsmål om og om igjen. Styreren er sykemeldt og hun vi har nå kaster ballen til meg. Så hva skal jeg skrive / si til alle foreldre sånn at det ikke føles personligrettet mot enkelte foreldre. Og nå som vi har korona, den daglige dialogen blir selvfølgelig preget ettersom vi ska holde lang avstand og helst ikke være nær hverandre. Kom med tips og råd hvis dere har. Setter pris på hjelpen. Anonymkode: 94875...852
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #2 Skrevet 24. november 2020 Dette er plagsomt for oss foreldre også. Det er viktig å få informasjon om hvordan dagen til barnet har vært. Har han bæsjet (vår sliter med forstoppelse), har han spist, hva har han gjort på (er ikke lett å spørre en toåring og få fornuftig svar), osv. Vi prøver å holde det kort, men vi vil faktisk ha litt svar. Hos oss har de sagt at om vi henter etter kl 16, når det bare er én på jobb, må vi komme inn og kle på barnet selv. Ellers må vi hente utenfor. Da blir det veldig vanskelig å prate sammen. Vi får heldigvis en oppsummeringsmail på slutten av uken samlet for hele avdelingen, hva de har gjort på, men det sier lite om hva vårt barn spesifikt har gjort på. Anonymkode: cf1ac...c83 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #3 Skrevet 24. november 2020 Vi har en lapp ved ytterdøren (ingen får komme inn i bhg) der det står litt om dagen. Ellers vet jeg at de sender sms til de foreldrene som gjerne vil vite mer enn generel info. Jeg har ett barn med spesielle behov, og vi tar ofte en samtale etter arbeidstid om det er noe. (Pedleder som vil dette selv, ikke noe vi krever,så dette er jo annerledes. Dere kan ikke ringe alle foreldre). Ellers vet jeg at andre har en bok som går fra hjem til bhg som de kan skrive ting i. Dette tar jo og tid da. Anonymkode: 091ee...d8a
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #4 Skrevet 24. november 2020 I vår barnehage så får ikke foreldre være med inn i barnehagen ved henting og levering, vi leverer og henter bare barnet i døren. Vi har en avtale at om dersom det er noe spesielt med barnet så får vi en tekstmelding om det. Vi får også ukeslogg på slutten av hver uke hvor de skriver litt om hva de har gjort den uken, bilder legges også ut hver dag via MyKid appen så man kan se barnet sitt der. Anonymkode: 9a9b9...a27
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #5 Skrevet 24. november 2020 Vi har en digital plattform i vår barnehage hvor vi får litt info om hva avdelingen har gjort i barnehagen hver dag. I tillegg har de en dagsoversikt på en tavle om hvor mange bleier som er skiftet på barnet, om det var bæsj, hvor lenge de har sovet og om de har spist bra/dårlig. Alle foreldrene prater likevel et par minutter med barnehagepersonalet ved henting og vi spør alltid om det har gått bra i dag. Da får vi informasjon utover det som ellers er skrevet Anonymkode: 51386...eff
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #6 Skrevet 24. november 2020 Har dere en type app? Da kan dere bruke sovetiden til å legge inn denne informasjone til foreldrene i appen . Men forstår at sovetiden sikkert brukes til pauser for ansatte. Hvis dere ikke har tid å må dere jo sende dette til alle foreldre at dere ikke kan prioritere lange samtaler i døra. Men forklar st dere ringer hvis det er noe spesielt. Alle burde jo forstå dette midt under en pandemi. Men vet av erfaring at foreldre gjerne tror verden kretser rundt sitt barn... Anonymkode: 958bf...69e 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #7 Skrevet 24. november 2020 Det er i disse tider det er synd og skam at Vigilo ikke er brukandes.. Det er helt sprøtt at det ikke er NOE digital informasjon, utover eposter, i mange barnehager. I vår barnehage er det kun epost som er digital kanal mot barnehagen. Jeg ville vært fornøyd om de hadde lagt inn basic info som soving, spising, bæsjing, minimum, i en portal jeg kunne gå inn og sjekke selv, så kunne de oppdatere denne når de hadde tid, som når ungene sover, etter de fleste er hentet, osv. Anonymkode: cf1ac...c83
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #8 Skrevet 24. november 2020 Barnehagen vår bruker appen Kidplan, der legges det ut generell info og bilder. Er veldig fornøyd. Vi leverer inne/ute alt ettersom hvilke planer de har på avdelingen. Alle må vaske seg når de kommer og sprite seg når de går, ellers er det ikke så ulikt slik det var før korona. Vi får ikke følge helt inn på avdelingen, bare inn i gangen der de kler av seg, men det er helt greit. Hvis barnet må på toalettet før vi skal hjem må en av de ansatte følge og hjelpe. Anonymkode: 1a77d...8cb
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #9 Skrevet 24. november 2020 Det er viktig for meg at barnehagen forstår at dette ikke lenger føles som en unntakstilstand, men noe vi må leve med. Når dette forhåpentligvis gir seg en gang på nyåret, har det vart i halve livet til min minste. Derfor må barnehagen finne måter å opprettholde kontakten med foreldre på en god måte. Jeg er trenger ikke få så mye informasjon og spør heller ikke, men får omtrent ingen informasjon ved henting. Skulle gjerne fått en setning eller to uoppfordret. I vår barnehage har de innført en ekstra foreldresamtale som skal være rett etter jul. Det var godt å ha en lengre samtale i høst og skulle gjerne hatt fler. Kanskje du kan sette av en time i uka der du skriver personlige små «brev» til foreldrene. Bare litt om hvem barnet leker med, hva de har gjort osv. Det man vanligvis ville sagt ved døra? DET ville jeg satt pris på. Anonymkode: 8d3b1...1cd 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #10 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er viktig for meg at barnehagen forstår at dette ikke lenger føles som en unntakstilstand, men noe vi må leve med. Når dette forhåpentligvis gir seg en gang på nyåret, har det vart i halve livet til min minste. Derfor må barnehagen finne måter å opprettholde kontakten med foreldre på en god måte. Jeg er trenger ikke få så mye informasjon og spør heller ikke, men får omtrent ingen informasjon ved henting. Skulle gjerne fått en setning eller to uoppfordret. I vår barnehage har de innført en ekstra foreldresamtale som skal være rett etter jul. Det var godt å ha en lengre samtale i høst og skulle gjerne hatt fler. Kanskje du kan sette av en time i uka der du skriver personlige små «brev» til foreldrene. Bare litt om hvem barnet leker med, hva de har gjort osv. Det man vanligvis ville sagt ved døra? DET ville jeg satt pris på. Anonymkode: 8d3b1...1cd Er ikke dette litt vel mye forlangt? Tipper det tar mer enn 1 time også.. Anonymkode: d3814...2d3 8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #11 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er ikke dette litt vel mye forlangt? Tipper det tar mer enn 1 time også.. Anonymkode: d3814...2d3 Jo det er virkelig mye forlangt 😅 Anonymkode: aa8de...7e0 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #12 Skrevet 24. november 2020 Kun en forelder som er inne i barnehagen. De andre må vente på tur. Det er tiltakene, men det blir ikke fulgt av ansatte og det er meget frustrerende! Når jeg henter, kommer styrer for å småprate. Det har jeg sjeldent tid eller interesse til. Men når de ansatte ser at styrer er i gangen med meg, kommer de alle ut i gangen for å bli med på slarv. Der sitter alle 4 mens ungene er alene i avdelingen og foreldrene står ute og venter. Vi har ikke vært der så lenge, men søker allerede etter en annen barnehage. Anonymkode: 1f5b5...a37 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #13 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nå har jeg en del foreldre som er veldig nysgjerrige på hva barnet deres har gjort i løpet av dagen, hva de har spist, hvor mange brød skiver, hvor lenge har de sovet, hvor mange bleier de har skiftet, hva de har lekt med, hvor de har lekt, har de lært seg noen nye ord? Begrep? Dagens gullkorn..? Osv osv. En slik samtale med en mor og avd. Ansatt kan ta fra 10 til 25 minutter ved døra! Det hjelper dessverre ikke å avbryte slike samtaler ved så si at "jeg må dessverre avslutte her for kollegaen min er alene med 7-8 barn på avd. Her må dere lære dere å avslutte samtalen på en hyggelig måte. Dere kan ikke bli stående å skravle med foreldre opptil en halvtime. Dette er ikke greit i en normalsituasjon heller, barna trenger dere så ti minutter bør være tilstrekkelig. Hvis du må forlate barna blir det kun noen setninger om det aller viktigste. Send ut felles e-post ukentlig med generell informasjon dersom dere ikke har digital plattform. Heng bleieliste og soveliste synlig der foreldre henter. Jeg synes du skal sende ut en mail til foreldre i forkant og forklare situasjonen slik at de ikke blir skuffet eller fornærmet om dere må avbryte en samtale. mvh Pedleder Anonymkode: 58c9f...72a 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #14 Skrevet 24. november 2020 Enkelte foreldre (flere og flere) er jo umettelige på informasjon, og innser ikke at dere som jobber i barnehagen ikke kan ha detalj-informasjon om alt hele tiden. Ønsker foreldre at dere skal gi dem informasjon om detaljer hver dag, og at det skal gå på bekostning av omsorgen dere får gitt barna? Jeg tror ikke det, hvis de får tenkt seg om. Hvor mye barnet har spist oppmålt mengde til hvert måltid er ikke informasjon hver forelder bør forvente å få hver dag. Hvis barnet vokser som det skal (måles på kontroller) så spiser det nok. De barna som har utfordringer med vekst og spising er det selvfølgelig noe annet med, der må det i noen tilfeller være tettere kontakt. Avføring er heller ikke noe som hver forelder trenger å vite hver dag hvis det ikke er noe spesielt, og da lager man en avtale på det. Vår barnehage noterte en B på et skjema når de skiftet en bæsjebleie, så var den informasjonen overgitt. Det samme med soving, det noteres på et skjema når barna sovner og våkner. Hvis problemet er at disse skjemaene er inne i bhg og foreldrene ikke får tilgang til disse skjemaene så kan dere vurdere om de kan gjøres tilgjengelige for foreldrene på noen måte. Pedlederen på småbarnsavdelingen når vår gikk der var nydelig tydelig både i foreldremøter og i enkeltsamtaler: Barna deres kommer først, og av hensyn til barna kan vi ikke ha lange samtaler med dere ved henting eller levering. Gi beskjed om dere har spørsmål eller ønsker å gi beskjed om noe, så ringer vi deg! Så ringte de senere på dagen, både på oppfordring men også om det var noe spesielt. Foreldre som oppholder de ansatte i flere minutter ved henting er egoistiske, og tenker ikke konsekvenser for andre enn seg selv og sitt barn. Sett grenser, vær vennlig men tydelig. Sett barna først. Heia dere, lykke til videre i jobben. Anonymkode: b2322...45c 10
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #15 Skrevet 24. november 2020 Hilsen barnehageansatt. Anonymkode: a3075...a31 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #16 Skrevet 24. november 2020 Jeg jobber som pedagog på småbarnsavdeling, og må si jeg elsker å skravle med foreldre! Har stor forståelse for at de ønsker å vite om barnets hverdag. Kanskje spesielt de som har sitt første barn der, og som kanskje går mye rundt og tenker på dette. Dersom det er tid, så slår jeg av en prat om dagen til barnet. Noen ganger er det ikke tid, og da sier jeg veldig kort at dagen har vært veldig fin, svarer kort på eventuelle spørsmål og sier ha det til barn og foreldre. Jeg syns jo det bør være rom for å snakke (litt) med foreldrene, de har jo det mest verdifulle som de ikke får sett 8 timer i løpet av dagen og på ettermiddagen skal de jo spise, og så skal barna sove så der er det jo ikke mye tid. Dessuten får de ikke sett barna i samspill med andre barn og voksne på avdelingen. Vi er forresten også nøye på å skrive ukesplan, månedsbrev, legger ut masse bilder hver uke og slår alltid av en liten prat med foreldre dersom det er tid til det. Anonymkode: 91f55...36e 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #17 Skrevet 24. november 2020 Er jeg heldig får jeg et par setninger om hva gruppen som helhet har gjort den dagen. Det er helt ekstraordinært hvis jeg får noe informasjon som hår konkret på mitt barn. utover det får vi ingen informasjon fra barnehagen utover månedsplan som inneholder helt kort plan for hver dag (feks «tur til skogen», «formingsaktiviteter» osv). På månedsplanen står det også et avsnitt om måneden som kommer, og den som gikk. Bilder får vi ikke se heller, så i det hele har vi veldig lite å gå på mtp hvordan dagene er i barnehagen. Anonymkode: b3f42...986 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #18 Skrevet 24. november 2020 Vi bruker mykid hvor vi registrerer sovetid, bleier og skriver hva vi har gjort hver dag. Vi har også sagt i fra til foreldrene at vi ikke har mulighet til å snakke lenge når de kommer og henter, men at vi kan kontaktes ved behov og at vi alltid ringer om det skjer noe spesielt. Ofte får vi tid til 5minutter for å fortelle hvordan dagen har vært, men er ikke alltid og da sier vi at dagen har vært fin (om den har det) og at vi beklager men i dag har vi ikke mulighet til å prate mer. Anonymkode: ada87...eba 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #19 Skrevet 24. november 2020 Jeg har aldri vært opptatt av bæsjebleier, h or mye barnet har spist osv Om de har gjort noe spesielt eller noe har skjedd så gir de beskjed Anonymkode: 81618...d20 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #20 Skrevet 24. november 2020 En gang i året ( på foreldresamtale) får jeg vite hvordan barnet mitt har det i hverdagen sin. Syntes det er veldig synd at vi ikke kan få litt info på slutten av dagen innimellom. Anonymkode: a3075...a31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå