Diamondlady Skrevet 24. november 2020 #1 Skrevet 24. november 2020 Jeg er gravid nå i uke 31 og har 2 barn fra før av. jeg ønsker veldig gjerne at far skal få være med på fødsel da det muligens blir ks da min baby ligger i tverrleie og at jeg har en morkake som ikke er bakovervendt men vendt på fremmsiden. jeg er redd for at det kan bli komplikasjoner og jeg ønsker virkelig at min mann er der med meg og støtter meg da dette blir første gang med ks (da jeg har født normalt alle de andre gangene) min mann har en datter som er bosatt i ett EØS land min mann jobber og bor i Norge og er også EØS borger men datteren til min mann er ikke bosatt i Norge. Datteren er 20 år og bor og jobber i EØS men vi har ingen familie eller nettverk her i Norge og trenger at min bonus datter kommer til Norge slik at vi har barnevakt da jeg skal føde. slik at jeg har barnefar rundt meg dette er viktig for meg da jeg er redd og Trenger han rundt meg og det kommende barnet. Kan hun komme og bli boende oss oss ved annkomst (vi har fast bosted stor leilighet) eller må hun være på hotell i karantene 10 dager? Må hun da booke hotell før hun ankommer Norge eller blir hun direkte henvist til hotelle ved annkomst? Jeg vet at hun må bringe med negativ corona test som er mindre en 72 timer.
Outlander Skrevet 24. november 2020 #2 Skrevet 24. november 2020 Om hun kommer nå frem til 3.des må hun på hotellet og det koster 500kr per natt. Hun må ikke booke det selv - de sette henne direkte på busen og blir tatt ditt uten at hun må gjøre noe. 3
Capt. Obvious Skrevet 24. november 2020 #3 Skrevet 24. november 2020 Det blir nok karantenehotell på datteren dessverre. Og man blir transport til karantenehotell av kommunen man ankommer i etter hva jeg har skjønt, så man trenger ikke å booke hotell på forhånd selv. 1
Diamondlady Skrevet 24. november 2020 Forfatter #4 Skrevet 24. november 2020 Synes reglene er utrolig firkantet men det er vel bare for økonomiske grunner tenker jeg. det er jo det samme om hun tar karantenen i 10 dager hjemme oss familien sin eller på ett hotell. Så lenge hun viser negativ coronatest! 1
Capt. Obvious Skrevet 24. november 2020 #5 Skrevet 24. november 2020 Diamondlady skrev (Akkurat nå): Synes reglene er utrolig firkantet men det er vel bare for økonomiske grunner tenker jeg. det er jo det samme om hun tar karantenen i 10 dager hjemme oss familien sin eller på ett hotell. Så lenge hun viser negativ coronatest! Jeg er helt enig, det har gått litt for langt. Men reglene er jo som de er inntil videre. Såvidt jeg har lest er de eneste unntakene fra karantenehotell at man er bostedsregistrert i Norge, har eierskap i bolig eller har flyktningestatus.... 3
Diamondlady Skrevet 24. november 2020 Forfatter #6 Skrevet 24. november 2020 1 minutt siden, Capt. Obvious said: Jeg er helt enig, det har gått litt for langt. Men reglene er jo som de er inntil videre. Såvidt jeg har lest er de eneste unntakene fra karantenehotell at man er bostedsregistrert i Norge, har eierskap i bolig eller har flyktningestatus.... Ja ikkesant utrolig teit. mann blir liksom mindre utsatt for korona om en har bostedsadresse og er folkeregistrert da kan mann jo bare reise rett til adressen og til familien sin. regelen burde gjelde alle da! ikke bare de som ikke er folkeregistrert. Så lenge familien har ett bosted hvor karantenen kan gjennomføres bør det være greit nokk 1
Capt. Obvious Skrevet 25. november 2020 #7 Skrevet 25. november 2020 Diamondlady skrev (19 timer siden): Ja ikkesant utrolig teit. mann blir liksom mindre utsatt for korona om en har bostedsadresse og er folkeregistrert da kan mann jo bare reise rett til adressen og til familien sin. regelen burde gjelde alle da! ikke bare de som ikke er folkeregistrert. Så lenge familien har ett bosted hvor karantenen kan gjennomføres bør det være greit nokk Ja, og ikke minst blir det ganske meningsløst når man likevel ikke fanger opp den største risikoen, som er arbeidsreisende fra Øst-Europa. Men disse slipper karantene bare arbeidsgiver kun bekrefter og dokumenterer at de har passende karantenested. Vi som har vært i arbeidslivet en stund og tidligere jobbet med byggefirmaer vet godt at ting ikke alltid følges til punkt og prikke for å si det sånn. Sier ikke at det gjelder alle firmaer, men hos en del blir det nok litt sånn "Må du virkelig sitte alle dagene i karantene". 3
Jens Skrevet 25. november 2020 #8 Skrevet 25. november 2020 Nå er vell poenget med karantene hotellet at datteren skal være i karantene og ikke spre den eventuelle smitten videre. Dersom hun kommer hjem til far, så er jo muligheten at hun smitter far, og far går ut i samfunnet og smitter andre. 14
Nikitaspin Skrevet 25. november 2020 #9 Skrevet 25. november 2020 Jens skrev (30 minutter siden): Nå er vell poenget med karantene hotellet at datteren skal være i karantene og ikke spre den eventuelle smitten videre. Dersom hun kommer hjem til far, så er jo muligheten at hun smitter far, og far går ut i samfunnet og smitter andre. Evt smittes datteren på hotellet selv om hun ikke var smittet i utgangspunktet. 4
Diamondlady Skrevet 25. november 2020 Forfatter #10 Skrevet 25. november 2020 32 minutter siden, Jens said: Nå er vell poenget med karantene hotellet at datteren skal være i karantene og ikke spre den eventuelle smitten videre. Dersom hun kommer hjem til far, så er jo muligheten at hun smitter far, og far går ut i samfunnet og smitter andre. hun kommer jo til og legge ved negativ koronatest ved ankomst da.. 1
Capt. Obvious Skrevet 25. november 2020 #11 Skrevet 25. november 2020 Jens skrev (32 minutter siden): Nå er vell poenget med karantene hotellet at datteren skal være i karantene og ikke spre den eventuelle smitten videre. Dersom hun kommer hjem til far, så er jo muligheten at hun smitter far, og far går ut i samfunnet og smitter andre. Falsk trygghet vil jeg nå si. Selv om det kanskje er vakthold på hotellet, så kan man jo ikke hindre folk i å gå ut under karantene i tråd med regelverket for karantene generelt. Og da har man jo i praksis aldri noen garanti for om vedkommende oppsøker folkemengder eller ikke. Så har du unntak fra utenlandske arbeidstakere der arbeidsgiver har såkalt egnet karantenested. 3
Diamondlady Skrevet 25. november 2020 Forfatter #12 Skrevet 25. november 2020 2 hours ago, Capt. Obvious said: Ja, og ikke minst blir det ganske meningsløst når man likevel ikke fanger opp den største risikoen, som er arbeidsreisende fra Øst-Europa. Men disse slipper karantene bare arbeidsgiver kun bekrefter og dokumenterer at de har passende karantenested. Vi som har vært i arbeidslivet en stund og tidligere jobbet med byggefirmaer vet godt at ting ikke alltid følges til punkt og prikke for å si det sånn. Sier ikke at det gjelder alle firmaer, men hos en del blir det nok litt sånn "Må du virkelig sitte alle dagene i karantene". håper regjeringen endrer reglene igjen snart. og åpner opp for at familiemedlemmer ihvertfall kan være hjemme oss sin familie og utføre 10 dagers karantene oss sin familie. 2
Capt. Obvious Skrevet 25. november 2020 #13 Skrevet 25. november 2020 Diamondlady skrev (2 minutter siden): håper regjeringen endrer reglene igjen snart. og åpner opp for at familiemedlemmer ihvertfall kan være hjemme oss sin familie og utføre 10 dagers karantene oss sin familie. Ja, jeg vet ikke hvor lenge dette skulle vare. Siden det ikke er sagt noe, så kan det dessverre bli lenge tror jeg, i verste fall ut hele neste år, kanskje lenger.
Diamondlady Skrevet 25. november 2020 Forfatter #14 Skrevet 25. november 2020 2 minutter siden, Capt. Obvious said: Falsk trygghet vil jeg nå si. Selv om det kanskje er vakthold på hotellet, så kan man jo ikke hindre folk i å gå ut under karantene i tråd med regelverket for karantene generelt. Og da har man jo i praksis aldri noen garanti for om vedkommende oppsøker folkemengder eller ikke. Så har du unntak fra utenlandske arbeidstakere der arbeidsgiver har såkalt egnet karantenested. synes det er utrolig med forskjellsbehandling likt skal være likt. om de i det heletatt skal ha disse reglene så får det gjelde alle. de burde heller la familiemedlemmer få utføre karantene hjemme oss sin familie. 3
Diamondlady Skrevet 25. november 2020 Forfatter #15 Skrevet 25. november 2020 Just now, Capt. Obvious said: Ja, jeg vet ikke hvor lenge dette skulle vare. Siden det ikke er sagt noe, så kan det dessverre bli lenge tror jeg, i verste fall ut hele neste år, kanskje lenger. til 3 desember tror jeg de sa..
Capt. Obvious Skrevet 25. november 2020 #16 Skrevet 25. november 2020 Diamondlady skrev (9 minutter siden): til 3 desember tror jeg de sa.. Ja, men i realiteten tror jeg det blir mye lenger. Og nå bekrefter jo pressekonferansen at nasjonale tiltak skal vare i minst tre uker til...Personlig tror jeg det blir mye lenger enn det... 2
Gjest Atheena Skrevet 25. november 2020 #17 Skrevet 25. november 2020 Diamondlady skrev (45 minutter siden): synes det er utrolig med forskjellsbehandling likt skal være likt. om de i det heletatt skal ha disse reglene så får det gjelde alle. de burde heller la familiemedlemmer få utføre karantene hjemme oss sin familie. Hovedprinsippet er selvfølgelig å forhindre importsmitte. Så har de lagd noen unntak for barn, foreldre som skal ha samvær med mindreårige barn og studenter. Hvis man utfører karantene i hjem hvor det bor fler folk så øker sjansen for å smitte disse. Så det er tanken. Man kan jo si at ingen bør få unntak for at det ikke skal bli urettferdig, men så har man her tenkt at man letter på dette for eks. En far som bor i utlandet og skal ha samvær med barna sine slik at karantene kan utføres i hjemmet med barnet for å sikre omsorg mellom foreldre og barn.
Capt. Obvious Skrevet 25. november 2020 #18 Skrevet 25. november 2020 Atheena skrev (6 minutter siden): Hovedprinsippet er selvfølgelig å forhindre importsmitte. Så har de lagd noen unntak for barn, foreldre som skal ha samvær med mindreårige barn og studenter. Hvis man utfører karantene i hjem hvor det bor fler folk så øker sjansen for å smitte disse. Så det er tanken. Man kan jo si at ingen bør få unntak for at det ikke skal bli urettferdig, men så har man her tenkt at man letter på dette for eks. En far som bor i utlandet og skal ha samvær med barna sine slik at karantene kan utføres i hjemmet med barnet for å sikre omsorg mellom foreldre og barn. Sånn bortsett fra at man slipper hvis man eier eller er folkeregistrert da. Man har jo ingen garanti for at disse heller faktisk holder karantenen. Ikke minst slipper også arbeidsreisende. Så dette er nok falsk trygghet.
Milky Skrevet 25. november 2020 #19 Skrevet 25. november 2020 Ingen MÅ på karantenehotell. Man kan velge å ha karantene et annet sted. Det ble bekreftet av en eller annen politiker på debatten igår. Man må altså IKKE på karantenehotell, ingen kan tvinge deg selvom politiet står ser og sier du skal. Man kan altså velge å gå rett forbi 1
Capt. Obvious Skrevet 25. november 2020 #20 Skrevet 25. november 2020 Badbunny skrev (34 minutter siden): Ingen MÅ på karantenehotell. Man kan velge å ha karantene et annet sted. Det ble bekreftet av en eller annen politiker på debatten igår. Man må altså IKKE på karantenehotell, ingen kan tvinge deg selvom politiet står ser og sier du skal. Man kan altså velge å gå rett forbi Kilde her? Alt jeg kan finne er reglene som bekrefter det samme som før, dvs. at de som ikke eier bolig eller er bostedsregistrert må på karantenehotell. 2
Anbefalte innlegg