Gå til innhold

Kan det lønne seg med engangsstønad fremfor foreldrepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tjent så jeg akkurat er over grensa for hva man må ha tjent for å få foreldrepenger, altså rundt 50 000. Men engangsstønaden er på over 80 000.

Er det ca 50 000 jeg ville fått tilsammen i foreldrepenger?

Jeg tjente over minimum sist jeg var gravid. Var hjemme med første barn frem til bhgstart da barnet var 2,5år. Så kom korona, og så ble jeg gravid igjen.. Veldig lite jobb, og ingen dagpenger eller annen støtte. Kontantstøtte frem til barnet var 2 år, ellers ingenting. Har jobba lite etter første barn ble født m.a.o.

Er det kun 6 mnd av de 10 siste de ser på, eller kan de gå lenger tilbake i tid?

Anonymkode: 38a1d...ca8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kun 6 av 10 siste månedene. Om det lønner seg avhenger av hva du har i månedslønn og hvor lenge du skal være i permisjon. Mest sannsynlig vil foreldrepenger lønne seg. 

Anonymkode: e9333...cb4

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har tjent så jeg akkurat er over grensa for hva man må ha tjent for å få foreldrepenger, altså rundt 50 000. Men engangsstønaden er på over 80 000.

Er det ca 50 000 jeg ville fått tilsammen i foreldrepenger?

Jeg tjente over minimum sist jeg var gravid. Var hjemme med første barn frem til bhgstart da barnet var 2,5år. Så kom korona, og så ble jeg gravid igjen.. Veldig lite jobb, og ingen dagpenger eller annen støtte. Kontantstøtte frem til barnet var 2 år, ellers ingenting. Har jobba lite etter første barn ble født m.a.o.

Er det kun 6 mnd av de 10 siste de ser på, eller kan de gå lenger tilbake i tid?

Om du har rett på foreldrepenger så kan du ikke velge engangstønad vel? Engangstønad er vel bare for de som ikke har opptjent seg retten til foreldrepenger?

Anonymkode: 24b17...2a0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du har rett på foreldrepenger så kan du ikke velge engangstønad vel? Engangstønad er vel bare for de som ikke har opptjent seg retten til foreldrepenger?

Jo, man kan velge. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jo, man kan velge. 

Det tror jeg ikke jeg har hørt om flere som har fått avslag fordi de har rett på foreldrepenger

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det tror jeg ikke jeg har hørt om flere som har fått avslag fordi de har rett på foreldrepenger

Det stemmer ikke. Kan du ikke heller lese deg opp enn å svare uten å ha snøring? 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer ikke. Kan du ikke heller lese deg opp enn å svare uten å ha snøring? 

Jeg kjenner noen som fikk avslag paga det så jeg trenger ikke og lese meg opp komm med link selv om du vil?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner noen som fikk avslag paga det så jeg trenger ikke og lese meg opp komm med link selv om du vil?

Alvorlig talt, hvor vanskelig er det. https://familie.nav.no/om-engangsstonad

Du må bo i Norge og være mor. Personen har mest sannsynlig søkt begge deler, det er selvfølgelig ikke mulig. 

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Alvorlig talt, hvor vanskelig er det. https://familie.nav.no/om-engangsstonad

Du må bo i Norge og være mor. Personen har mest sannsynlig søkt begge deler, det er selvfølgelig ikke mulig. 

https://familie.nav.no/om-engangsstonad  Engangstønad er for foreldre som ikke har oppsrbeidet seg retten til foreldrepenger står det

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det står at at man kan velge å ta ut engangsstønad. 

Javel 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis foreldrepengene tilsammen gir en mindre sum enn engangs så er det vel ikke rart å velge engangs.

OK 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var andre regler før,  så da regnet jeg med at det var slik nå. og før var det slik at personer som hadde rett på foreldrepenger fikk foreldrepenger, og personer som ikke hadde rett på det hadde bare rett på engangsstønad. det beste er vel at Ts ringer nav og hører med dem på nr 55553333.

Nei, det har faktisk aldri vært slik. Ts trenger ikke å ringe. Hun er nok i stand til å lese og ta til seg informasjon. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var andre regler før,  så da regnet jeg med at det var slik nå. og før var det slik at personer som hadde rett på foreldrepenger fikk foreldrepenger, og personer som ikke hadde rett på det hadde bare rett på engangsstønad. det beste er vel at Ts ringer nav og hører med dem på nr 55553333.

Kanskje like greit å ringe. Kan bli forvirrende når folk kommer inn i tråder og svarer uten kunnskap. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det har faktisk aldri vært slik. Ts trenger ikke å ringe. Hun er nok i stand til å lese og ta til seg informasjon. 

Jo det var slik før. Jeg snakker om egen erfaring har 2 barn fra før og er gravid selv nå i uke 31. Det beste er og ringe nav de vet det best

• Liker 1
Skrevet
Just now, Katarinabbb said:

Reglene for å motta engangsstønad vs foreldrepenger har, så vidt meg bekjent, alltid vært lik. Kom gjerne med kilder om du sitter på annen informasjon. 

Vel hvorfor skal jeg komme med kilder da jeg har selv bekjente som har fått avslag før?  Jeg skjønner ikke hva problemet er? Hvorfor kan ikke Ts ringe nav istedenfor og spørre her nav vet best 

Ts: bedre at du ringer nav mulig det er andre regler nå en det var før 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel hvorfor skal jeg komme med kilder da jeg har selv bekjente som har fått avslag før?  Jeg skjønner ikke hva problemet er? Hvorfor kan ikke Ts ringe nav istedenfor og spørre her nav vet best 

Ts: bedre at du ringer nav mulig det er andre regler nå en det var før 

Fordi det holder ikke at du "har bekjente". Som tidligere nav-ansatt, tror jeg at jeg har rimelig god kontroll på dette. 

• Liker 8
Skrevet

Ja man har alltid kunnet velge dersom man kvalifiserer til foreldrepenger, men for de aller fleste er det ikke et tema da de vil få mer med foreldrepenger.

For de få som kvalifiserer til foreldrepenger men ikke har jobbet nok til at det lønner seg, er det fint at de kan velge engangsstønad. 

De vil uansett ikke "ta fra de som ikke har rett på foreldrepenger". Det er ikke sånn at staten har et visst beløp til engangsstønad og et til forreldrepenger, og når det er tomt i den ene så får ikke de siste som søker. :)

Anonymkode: fcb93...cb8

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Katarinabbb said:

Fordi det holder ikke at du "har bekjente". Som tidligere nav-ansatt, tror jeg at jeg har rimelig god kontroll på dette. 

Javel trist at navansatte gir feil info da

Skrevet

Jeg hadde ei venninne som var i nesten helt lik situasjon som Ts, og hun fikk avslag det kan hende den navansatte ga avslag på feil grunnlag det vet jeg ikke.. jeg har søkt om engangsstønad da jeg ikke hadde rett på foreldrepenger,  og fikk pengene inn på konto ca 1 uke etter søknaden ble sendt inn. mulig en kan søke om engangstønad selvom en har rett på foreldrepenger, men i følge min venninne så fikk hun avslag fordi saksbehandler mente at hun ikke hadde rett på engangstønad da hun hadde rett på foreldrepenger. Dette er flere år siden då kan godt hende reglene har blitt annerledes nå

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde ei venninne som var i nesten helt lik situasjon som Ts, og hun fikk avslag det kan hende den navansatte ga avslag på feil grunnlag det vet jeg ikke.. jeg har søkt om engangsstønad da jeg ikke hadde rett på foreldrepenger,  og fikk pengene inn på konto ca 1 uke etter søknaden ble sendt inn. mulig en kan søke om engangstønad selvom en har rett på foreldrepenger, men i følge min venninne så fikk hun avslag fordi saksbehandler mente at hun ikke hadde rett på engangstønad da hun hadde rett på foreldrepenger. Dette er flere år siden då kan godt hende reglene har blitt annerledes nå

Det er mulig hun har prøvd å søke om engangsstønad i tillegg til foreldrepenger. Det er kun mulig å motta én av stønadene. 

Ts vil følgelig ha rett på engangsstønad. Om det lønner seg for henne avhenger av flere faktorer. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...