Gå til innhold

Stram kjeve

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her. Jeg har ingen slitasje på tennene, så jeg er ganske sikker på at jeg ikke gnisser om natten. Bare strammer noe voldsomt :fnise:

Da er det vel ingen vits med skinne?

Skal prøve øvelsene til AB over her, også får jeg vurdere akupunktur etterhvert hvis det trengs :)

Anonymkode: bc32e...1f8

Jeg gnisser ikke tenner om natta, jeg biter! Derfor har jeg nå brukt bittskinne i 30 år. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner hva du mener! Årsaken til at jeg spør er fordi jeg selv sliter litt med det samme, men merker at så lenge jeg tygger (enten mat), eller tyggis så føler jeg meg mer avslappet i kjeven på en merkelig måte.. Er blitt tyggisoman (?) er det i det hele tatt et ord:fnise: 

Men det gir mening da, at kjeven trolig blir mer stram i ettertid.. Tenk at stress kan påvirke kroppen i så stor grad fysisk😳

Anonymkode: 86c25...fc3

Ja, stress er virkelig ikke til å spøke med!

Jeg prøvde å teste ut det du beskriver, og kjeven kjennes faktisk mer avslappet ut mens jeg tygger (knekkebrød, ikke tyggis :fnise:) , men det er vel muligens fordi det er vanskelig å holde den "låst" akkurat mens man tygger :)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Jeg har ingen slitasje på tennene, så jeg er ganske sikker på at jeg ikke gnisser om natten. Bare strammer noe voldsomt :fnise:

Da er det vel ingen vits med skinne?

Skal prøve øvelsene til AB over her, også får jeg vurdere akupunktur etterhvert hvis det trengs :)

Så bra du ikke ser slitasje! Den kan være liten da, men om du ikke har sett noe selv så er jo det supert. Tannlegen kan allikevel fortelle om det er påbegynnende, men slitasje tar jo tid.

Bittskinnen er ikke bare for å forhindre slitasje. Mange biter også sammen uten å gnisse. Når tennene møtes i normalposisjon vil deres tyggemuskler gjerne aktiveres av den posisjonen og man biter sammen. En bittskinne fra tannlegen kan lages slik at delen som ligger mellom tennene bygges litt opp, noen mm, slik at man får et litt åpent bitt i forhold til hva man naturlig har. Det gjør at musklene ikke aktiveres på samme måte, og man slapper mer av i musklene.
Det er denne typen personlig tilpasning man får når man skaffer den fra tannlegen. Grunnen til at jeg nevnte slitasje var at det kan utløse helfo refusjon.

Anonymkode: 7f77b...f5b

• Liker 1
Skrevet

Det er egenandel på de biteskinnende som er harde og ment for folk med skjeveproblemer. Ender på 1800 om jeg husker rett, kjøpte selv for bare et par mnd siden. Da skal skjeven stå i fn ‘’hvileposisjon’’

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, stress er virkelig ikke til å spøke med!

Jeg prøvde å teste ut det du beskriver, og kjeven kjennes faktisk mer avslappet ut mens jeg tygger (knekkebrød, ikke tyggis :fnise:) , men det er vel muligens fordi det er vanskelig å holde den "låst" akkurat mens man tygger :)

Ja, tror faktisk jeg har gått opp 1-2kg etter jeg merket at kjeven strammet seg. Kun fordi å tygge har en avslappende effekt😆

Jeg merker også at jeg er mer avslappet i kjeven om morgenen rett etter jeg har våknet. Det er mer utpå ettermiddagen/kveldstid jeg merker at kjeven "strammes" til igjen. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så bra du ikke ser slitasje! Den kan være liten da, men om du ikke har sett noe selv så er jo det supert. Tannlegen kan allikevel fortelle om det er påbegynnende, men slitasje tar jo tid.

Bittskinnen er ikke bare for å forhindre slitasje. Mange biter også sammen uten å gnisse. Når tennene møtes i normalposisjon vil deres tyggemuskler gjerne aktiveres av den posisjonen og man biter sammen. En bittskinne fra tannlegen kan lages slik at delen som ligger mellom tennene bygges litt opp, noen mm, slik at man får et litt åpent bitt i forhold til hva man naturlig har. Det gjør at musklene ikke aktiveres på samme måte, og man slapper mer av i musklene.
Det er denne typen personlig tilpasning man får når man skaffer den fra tannlegen. Grunnen til at jeg nevnte slitasje var at det kan utløse helfo refusjon.

Da forstår jeg. Takk for forklaring :)

Jeg var på vanlig kontroll hos tannlegen for et par uker siden, men det falt meg ikke inn å nevne kjevemusklene 🤦‍♀️

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Denne skinnen koster veldig mye penger da. Jeg fikk den gratis fordi jeg var under 18, men tannlegen sa til meg at det ville kostet meg MYE dersom jeg var voksen da jeg fikk den.. Nå passer ikke skinna lengre, ettersom jeg har fyllt opp fortennene mine fordi jeg gnisset om natten så mye..

Det er jo en investering for å ikke få større problemer senere. Og om du har hatt såpass slitasje så kan det være du kan få Helfo refusjon ettersom en bittskinne er forebyggende behandling. Dessuten, ikke la deg skremme av at tannlegen sa MYE penger. Det er klart det koster litt, men det er jo lurt å sjekke opp den faktiske prisen da. For å forhindre mer slitasje som også vil koste penger. Tenner fikser seg jo ikke selv, så har man et problem er det billigere å forebygge og behandle mens problemet er lite. ;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo en investering for å ikke få større problemer senere. Og om du har hatt såpass slitasje så kan det være du kan få Helfo refusjon ettersom en bittskinne er forebyggende behandling. Dessuten, ikke la deg skremme av at tannlegen sa MYE penger. Det er klart det koster litt, men det er jo lurt å sjekke opp den faktiske prisen da. For å forhindre mer slitasje som også vil koste penger. Tenner fikser seg jo ikke selv, så har man et problem er det billigere å forebygge og behandle mens problemet er lite. ;)

Er for forebygging ja, absolutt. Men tannlegen er svindyrt da, er ikke snakk om 1800kr. Så med mindre man kan få noe dekt, er det snakk om titusenlapper. Jeg vill fikse på EI skeiv tann, det ville koste meg 100.000kr. Så tannlegen er dyr, ikke alle som har råd til det rett og slett. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er for forebygging ja, absolutt. Men tannlegen er svindyrt da, er ikke snakk om 1800kr. Så med mindre man kan få noe dekt, er det snakk om titusenlapper. Jeg vill fikse på EI skeiv tann, det ville koste meg 100.000kr. Så tannlegen er dyr, ikke alle som har råd til det rett og slett. 

Det er helt sant, men en bittskinne er absolutt i 1800 kr kategorien. Om man skal ha noe som gir endring av posisjonene til tannen så er jo det mer som regulering, som krever at man må inn mange ganger for å justere f.eks platen som brukes. Det er også annen jobb å fremstille det som skal gjøres. Om man har stort behov for regulering så får man dekning av helfo også, men en enkelt tann som står litt skeivt er ikke så mye at det generelt utløser noen støtte.

Mye behandling er ikke veldig dyrt, du kan få ganske mye vanlig behandling hos tannlegen som koster mindre enn en tur til frisøren eller et restaurantbesøk. Tannlegen vil heller aldri gjøre behandling uten å gi et kostnadsoverslag først, og de skal også informere om ulike behandlingsvalg dersom det er flere muligheter. Ofte er det både dyrere og rimeligere løsninger. Det er et stort problem at mange er så redde for kostnadene ved å gå til tannlegen at de utsetter det så lenge at det har blitt store problemer. Det blir jo en seloppfyllende profeti, for da blir det mye dyrere enn å gå oftere for sjekker. Da kan tannlegen følge med på ting også, og informere om ting en selv kan gjøre for å stoppe utvikling av f.eks karies.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...