Gå til innhold

Stram kjeve

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en del stress i det siste og har tydeligvis fått en skikkelig uvane. Jeg har alltid pleid å stramme kjeven, men nå er det blitt et ordentlig problem. Merker det spesielt når jeg prøver å sove.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å klare å slappe av i kjeven?

Anonymkode: bc32e...1f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :)

Skrevet

Jeg gjør det samme, og har fått tøyeøvelser av tannlegen. Kan skrive her de øvelsene jeg har fått. 

1. Bit tennene sammen, hold og slipp. 4-6 ganger. Det er for å kjenne forskjellen på når du strammer og når du slapper av. 

2. Åpne munnen litt (ca halvveis pleier jeg) 10-12 ganger. Man skal åpne uten å skyve underkjeven fremover 

3. Før kjeven fra sie til side 4-6 ganger 

4. Gap opp så høyt du kan, og du kan gjerne hjelpe til med hendene for å åpne så mye som mulig. Så skal du holde munnen åpen i 20 sekunder, og lukke igjen og slappe litt av i kjeven før du gjør det igjen. 4-6 ganger 

5. Ta underkjeven så langt frem du kan, og tilbake igjen. 4-6 ganger

6. Ta rundt nakken med hendene og bøy hode fremover for å stekke nakken. 

Dette har hjulpet meg mye ihverfall. Jeg gjør det morgen og kveld. I starten ble jeg litt "øm" i ansiktet på en måte, og det kan knase en del i kjeven de første ukene. Men det har gjort at jeg strammer kjeven mindre. Kan det også være at du strammer kjeven veldig om natten? Og skjærer tenner og sånn? Da blir kjeven kjempe stram. Da kan jeg anbefale sånn biteskinne som du får laget hos tannlegen.  

Anonymkode: 1a414...ebb

• Liker 5
Skrevet

Merker du det i mindre grad dersom du tygger tyggis?

Anonymkode: 86c25...fc3

Skrevet

Meg som skrev over her igjen. Prøv også å legge inn små rom til tøying og avslapping i hverdagen. Feks 10 min om morgenen eller om kvelden til å strekke ut litt. Det ligger masse fine videoer på youtube med både yoga og pilates. Dette har også hjulpet meg :) 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg gjør det samme, og har fått tøyeøvelser av tannlegen. Kan skrive her de øvelsene jeg har fått. 

1. Bit tennene sammen, hold og slipp. 4-6 ganger. Det er for å kjenne forskjellen på når du strammer og når du slapper av. 

2. Åpne munnen litt (ca halvveis pleier jeg) 10-12 ganger. Man skal åpne uten å skyve underkjeven fremover 

3. Før kjeven fra sie til side 4-6 ganger 

4. Gap opp så høyt du kan, og du kan gjerne hjelpe til med hendene for å åpne så mye som mulig. Så skal du holde munnen åpen i 20 sekunder, og lukke igjen og slappe litt av i kjeven før du gjør det igjen. 4-6 ganger 

5. Ta underkjeven så langt frem du kan, og tilbake igjen. 4-6 ganger

6. Ta rundt nakken med hendene og bøy hode fremover for å stekke nakken. 

Dette har hjulpet meg mye ihverfall. Jeg gjør det morgen og kveld. I starten ble jeg litt "øm" i ansiktet på en måte, og det kan knase en del i kjeven de første ukene. Men det har gjort at jeg strammer kjeven mindre. Kan det også være at du strammer kjeven veldig om natten? Og skjærer tenner og sånn? Da blir kjeven kjempe stram. Da kan jeg anbefale sånn biteskinne som du får laget hos tannlegen.  

Å, tusen takk! :klemmer: Dette skal jeg gjøre!

Jeg strammer nok kjeven veldig mye om natten, men jeg skjærer ikke tenner

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Meg som skrev over her igjen. Prøv også å legge inn små rom til tøying og avslapping i hverdagen. Feks 10 min om morgenen eller om kvelden til å strekke ut litt. Det ligger masse fine videoer på youtube med både yoga og pilates. Dette har også hjulpet meg :) 

Det skal jeg gjøre. Takk igjen :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Merker du det i mindre grad dersom du tygger tyggis?

Hmm, jeg tygger ikke tyggis. Tenker at det kan gjøre de stramme musklene mine enda strammere fordi de får mer trening da :vetikke:

Skrevet

Øvelsene som er beskrevet over her er en god start. Akupunktur hos posturolog og/eller kiropraktor som er god på kjeveproblematikk kan også være til god hjelp. 

Anonymkode: 1236d...ce6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det skal jeg gjøre. Takk igjen :)

Bare hyggelig! :) Vet godt hvor utrolig slitsomt det er! Har holdt på i noen måneder nå, og det har blitt mye bedre på meg ihvertfall :) 

• Liker 1
Skrevet

Skaff deg bittskinne! Du får kjøpt slik du former selv på apotek. Mye billigere enn hos tannlege.

Skrevet

Jeg sliter også med dette. Kom for en stund siden pga stress og etter det så har det blitt veldig vanskelig å bli kvitt det. Akkurat som det er en uvane jeg ikke merker at jeg gjør lenger. Jeg biter ikke tenner, men strammer kjevemusklene, nesten i ett sett. 

Jeg skal virkelig prøve ut AB sine øvelser. 

Anonymkode: f6508...8e2

Skrevet
Pinkee skrev (1 minutt siden):

Skaff deg bittskinne! Du får kjøpt slik du former selv på apotek. Mye billigere enn hos tannlege.

Er det sant? Det skulle jeg gjerne visst før jeg brukte over 3000 kr på det hos tannlege 😂

• Liker 1
Skrevet

I tillegg til avslapnings- og tøyeøvelser kan du få laget en skinne å sove med på natten. Ofte gnisser/biter man sammen tennene mens man sover. Skinnen tilpasses dine tenner, men skaper noen mm mellom over- og underkjeven. Det gjør at musklene aktiveres litt annerledes og kan hjelpe. Om du våkner og føler deg litt småsliten i sidene av hodet kan nattgnissing være årsaken. Snakk med tannlegen. Dersom du gnisser såpass mye at det har gitt tannslitasje kan du ha rett på noe Helfo støtte til skinnen også. En god invistering for å forebygge kjeveleddsproblemer og slitasje fra gnissing. En bittskinne fra apotek er ikke å anbefale da den ikke vil være skikkelig tilpasset og kan påvirke tannstillingen din om du bruker den over tid. ;)

Anonymkode: 7f77b...f5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hmm, jeg tygger ikke tyggis. Tenker at det kan gjøre de stramme musklene mine enda strammere fordi de får mer trening da :vetikke:

Jeg skjønner hva du mener! Årsaken til at jeg spør er fordi jeg selv sliter litt med det samme, men merker at så lenge jeg tygger (enten mat), eller tyggis så føler jeg meg mer avslappet i kjeven på en merkelig måte.. Er blitt tyggisoman (?) er det i det hele tatt et ord:fnise: 

Men det gir mening da, at kjeven trolig blir mer stram i ettertid.. Tenk at stress kan påvirke kroppen i så stor grad fysisk😳

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I tillegg til avslapnings- og tøyeøvelser kan du få laget en skinne å sove med på natten. Ofte gnisser/biter man sammen tennene mens man sover. Skinnen tilpasses dine tenner, men skaper noen mm mellom over- og underkjeven. Det gjør at musklene aktiveres litt annerledes og kan hjelpe. Om du våkner og føler deg litt småsliten i sidene av hodet kan nattgnissing være årsaken. Snakk med tannlegen. Dersom du gnisser såpass mye at det har gitt tannslitasje kan du ha rett på noe Helfo støtte til skinnen også. En god invistering for å forebygge kjeveleddsproblemer og slitasje fra gnissing. En bittskinne fra apotek er ikke å anbefale da den ikke vil være skikkelig tilpasset og kan påvirke tannstillingen din om du bruker den over tid. ;)

Denne skinnen koster veldig mye penger da. Jeg fikk den gratis fordi jeg var under 18, men tannlegen sa til meg at det ville kostet meg MYE dersom jeg var voksen da jeg fikk den.. Nå passer ikke skinna lengre, ettersom jeg har fyllt opp fortennene mine fordi jeg gnisset om natten så mye..

Skrevet
Vigdis000 skrev (Akkurat nå):

Er det sant? Det skulle jeg gjerne visst før jeg brukte over 3000 kr på det hos tannlege 😂

Kjøpte på tilbud nå sist, tror jeg betale 230 kr. Men, de må skiftes 1 til 3 ganger i året da. Det slipper du med slik fra tannlege.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bittskinne fra apotek er like bra, i alle fall i følge tannlegen min. Han mente at så lenge jeg likte den best, og hadde god hjelp av den, så var det unødvendig utgift å støpe en til meg.

Skrevet

Altså, i forhold til bittskinne så er spørsmålet jo om man vil ta vare på tennene sine da. En bittskinne fra tannlegen spesialtilpasses akkurat deg. Den vil også kunne tilpasses problematikken du har f.eks med ulike mm bittheving. En generisk en fra apoteket vil ikke ha skikkelig tilpasning, og om du bruker den over tid så kan de legge press på tennene og gi entring av tannstilling. Samme prinsipp som når man bruker plater man sover med om natten for å regulere tennene.

Så.. Hvis du bryr deg om tennene, skaff skinnen fra tannlegen.

Skrevet

TS her. Jeg har ingen slitasje på tennene, så jeg er ganske sikker på at jeg ikke gnisser om natten. Bare strammer noe voldsomt :fnise:

Da er det vel ingen vits med skinne?

Skal prøve øvelsene til AB over her, også får jeg vurdere akupunktur etterhvert hvis det trengs :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...