AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #1 Skrevet 24. november 2020 Sent i går kveld ble pus akutt kjempedårlig og måtte inn til dyrlegen. Dette var utenfor ordinær åpningstid. Pus fikk påvist infeksjon og fikk antibiotikasprøyte. Så kom fakturaen: 7000 kr!! Har dere opplevd maken? Jeg begynte å gråte. Skal det være så dyrt? Bare utrykningen kostet 5000. Anonymkode: bc414...efa
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #2 Skrevet 24. november 2020 Dyrlegene får ikke tilskudd som menneske-legene får. Så ja, det er så dyrt. Dyrlegen skal ha tillegg for å rykke ut på kveldstid, og dyrlege er dyrt også på dagtid. Har du ikke forsikring? Anonymkode: 875cc...93b 44
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #3 Skrevet 24. november 2020 Det er i samme størrelsesorden som rørleggervakta og lignende, tror jeg. Heldigvis er det lenge siden jeg har hatt behov for det, så jeg er ikke helt oppdatert. Anonymkode: bb406...987 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #4 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sent i går kveld ble pus akutt kjempedårlig og måtte inn til dyrlegen. Dette var utenfor ordinær åpningstid. Pus fikk påvist infeksjon og fikk antibiotikasprøyte. Så kom fakturaen: 7000 kr!! Har dere opplevd maken? Jeg begynte å gråte. Skal det være så dyrt? Bare utrykningen kostet 5000. Anonymkode: bc414...efa Dessverre er det slik at dyrlegene "melker" de med smådyr. At de skal ha kr 5000,- for en utrykning er helt "sykt" - ingen rørlegger som har slike priser. Anonymkode: 2b0e3...88f 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #5 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dessverre er det slik at dyrlegene "melker" de med smådyr. At de skal ha kr 5000,- for en utrykning er helt "sykt" - ingen rørlegger som har slike priser. Anonymkode: 2b0e3...88f Mener du at dyrlegene ikke skal få dekket utgiftene sine, og ikke få skikkelig lønn? Det er ikke snakk om "Melking", det er snakk om at dyrlegen skal ha lønn, og har krav på tillegg for kveldsjobbing, så skal materialer dekkes, transport dekkes, osv. Kjæledyr er en luksus, ikke nødvendig, som et produksjonsdyr. Derfor må man betale det selv - og man bør ha forsikring, nettopp fordi det er dyrt. Anonymkode: 875cc...93b 40
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #6 Skrevet 24. november 2020 Ok, vi er uenige. De med produksjonsdyr betaler også selv, men helt andre priser. Anonymkode: 2b0e3...88f 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #7 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok, vi er uenige. De med produksjonsdyr betaler også selv, men helt andre priser. Anonymkode: 2b0e3...88f De får subsidier fra staten... Søsteren min er produksjonsdyrveterinær, og bøndene betaler langt ifra full pris av egen lomme. Det er staten som hjelper kraftig til. Anonymkode: 875cc...93b 13
Sirah Skrevet 24. november 2020 #8 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener du at dyrlegene ikke skal få dekket utgiftene sine, og ikke få skikkelig lønn? Det er ikke snakk om "Melking", det er snakk om at dyrlegen skal ha lønn, og har krav på tillegg for kveldsjobbing, så skal materialer dekkes, transport dekkes, osv. Kjæledyr er en luksus, ikke nødvendig, som et produksjonsdyr. Derfor må man betale det selv - og man bør ha forsikring, nettopp fordi det er dyrt. Anonymkode: 875cc...93b Så klart skal dyrlegene ha en skikkelig betaling, men ærlig talt. 5000kr bare for å dukke opp er latterlig. Jeg får ikke 5000kr for å dukke opp på jobben min på kveldstid dersom dette av en eller annen grunn skulle være helt nødvendig. I tillegg til dette kommer behandlingene. Jeg hadde en syk hund en gang. Dyrlegen lyttet litt på den, satt veske (som vi tok med oss hjem) og tok en blodprøve som viste infeksjon i kroppen. Prislapp 13,000kr for en liten halvtimes jobb. Det er faktisk ikke greit. Kommer aldri til å bruke denne dyrlegen igjen. En annen gang ble hesten syk. Dyrlegen kikket kort på den og konkluderte med at dette var utenfor hennes kompetanseområde. Satt den sprøyte smertestillende og dro. Regningen kom på 6000kr. Jeg måtte ringe en annen dyrlgege som kom og behandlet hesten - regningen fra denne kom på under 3000kr og hun var der lenge. En venninne sto med en syk hest. Ringte vakthavende veterinær og fikk beskjed om at hun skulle ha 20,000kr KONTANT før hun gikk ut av bilen - ellers kom hun ikke. Hesten døde. Saken havnet i retten og hesteeieren vant. 14
Troyamin Skrevet 24. november 2020 #9 Skrevet 24. november 2020 Ca 1500,- for sjekk på dagtid. Det dobles vel utenom åpningstid. Så kommer ateriellgebyr, tester og utrykning etter klinikkens åpningstider. Er derfor forsikring er lurt. 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #10 Skrevet 24. november 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Dessverre er det slik at dyrlegene "melker" de med smådyr. At de skal ha kr 5000,- for en utrykning er helt "sykt" - ingen rørlegger som har slike priser. Anonymkode: 2b0e3...88f https://www.247rorleggervakten.no/kontakt/prisliste/ Utrykning rørlegger i Oslo, Bergen og Kristiansand Oppdrag Utrykning rørlegger i Oslo, Bergen og Kristiansand Info Inntil en time på stedet mellom kl. 16:00-08:00 + lørdag/søndag Enhet Pr. oppdrag Pris eks. mva. 3600,- Pris inkl. mva. 4500,- 4500,- er ikke så langt unna, for utrykningen, altså. Hvorvidt det var riktig med 2000 for materiell på toppen av dette, vet jeg ikke. Anonymkode: bb406...987 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #11 Skrevet 24. november 2020 Selvfølgelig må de få betalt for alle utlegg + noe avanse. Det er dyrt å holde alt utstyret de må ha, og lønn for nattevakter mv er ikke billig for de som driver klinikken. Og uten subsidier må det koste så mye. På min arbeidsplass har jeg en timepris på kr 2 700 eks mva., så om jeg plutselig måtte rykke ut og kanskje bruke 1-2 på kjøring etc på kveldstid + behandlingstid etc hadde det kommet på langt over 5 000. Vi som jobber i det private og er vant til å måtte fakturere har mer oversikt over kostnadene som ligger bak ... Er forresten ikke veterinær, men jobber i et serviceyrke privat. Anonymkode: 5acaa...19a 16
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #12 Skrevet 24. november 2020 Alle tjenester på kveldstid er dyrere, og det koster å ha veterinærer i beredskap på kvelden. De som bruker denne beredskapen betaler rett og slett for at tjenesten faktisk er tilgjengelig. Ingen av mine venner som er smådyrsveterinærer tjener godt, men utstyret og drifter koster mye penger. Anonymkode: 75ca9...cff 17
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #13 Skrevet 24. november 2020 Blir en av kattene våres akutt syk... så avliver vi den på stedet. Mannen er jeger, så han har lov til det. Blir en av hundene syke ( de unge ) så er det rett til vet. Blir den ene gammle hunden syk, så avliver mannen den. det er fordi forsikringen går ut etter hunden er fylt 10 år. Det er veldig dyrt. Jeg er uenig at det er luksus med dyr. Dyr er faktisk viktige redskap vi har. Og derfor er det rart at veterinær skal være så kostbart. Anonymkode: d6222...f5f 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #14 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Blir en av kattene våres akutt syk... så avliver vi den på stedet. Mannen er jeger, så han har lov til det. Blir en av hundene syke ( de unge ) så er det rett til vet. Blir den ene gammle hunden syk, så avliver mannen den. det er fordi forsikringen går ut etter hunden er fylt 10 år. Det er veldig dyrt. Jeg er uenig at det er luksus med dyr. Dyr er faktisk viktige redskap vi har. Og derfor er det rart at veterinær skal være så kostbart. Anonymkode: d6222...f5f Men noen av oss er glade i dyrene våre da og har ikke slik forkastelig syn på dem som du har. Men håper du troller og bare er ute etter å provosere. Men hvem vet, det finnes idioter over alt. Anonymkode: ee10f...20c 33
Tvist Skrevet 24. november 2020 #15 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Blir en av kattene våres akutt syk... så avliver vi den på stedet. Mannen er jeger, så han har lov til det. Blir en av hundene syke ( de unge ) så er det rett til vet. Blir den ene gammle hunden syk, så avliver mannen den. det er fordi forsikringen går ut etter hunden er fylt 10 år. Det er veldig dyrt. Jeg er uenig at det er luksus med dyr. Dyr er faktisk viktige redskap vi har. Og derfor er det rart at veterinær skal være så kostbart. Anonymkode: d6222...f5f Akutt syk betyr ikke at den ikke kan overlege og ha et godt liv. Katten min måtte til dyrlege en kveld, hadde fått et stort kutt på magen og blødde. Dyrlegen bedøvet, renset og sydde, og fikk antibiotika i noen dager. Ser ikke at jeg skulle avlivet katten, hun lever fortsatt 10 år senere. Om du synes dyrene er et viktig redskap, må du være villig til å ta kostnaden med det. 8
Min_hund_er_Grå Skrevet 24. november 2020 #16 Skrevet 24. november 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Men noen av oss er glade i dyrene våre da og har ikke slik forkastelig syn på dem som du har. Men håper du troller og bare er ute etter å provosere. Men hvem vet, det finnes idioter over alt. Anonymkode: ee10f...20c Det krever faktisk mer å la dyr slippe enn å la dem "halte" seg igjennom den tia dem har igjen. Har man brukshunder, hunder som er avlet og trent for å jobbe så bør disse få slippe når dem faktisk har gjort sitt og har blitt gamle nok. Å ta vare på dyret mens det lever og la det jobbe med det som det har blitt avlet for et god dyrevelferd. Og når da ting skjer hvor dyrevelferden for en slik hund er i tvil så er det bedre å la den slippe. 7
Skiftenøkkel Skrevet 24. november 2020 #17 Skrevet 24. november 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Men noen av oss er glade i dyrene våre da og har ikke slik forkastelig syn på dem som du har. Men håper du troller og bare er ute etter å provosere. Men hvem vet, det finnes idioter over alt. Anonymkode: ee10f...20c Man er ikke mer glad i hunden sin om man holder liv i den så lenge som mulig. Har sett nok nesten blinde og døve hunder med nervene utapå. Samt radmagre hester med holdning som kyr. En ansvarlig dyreeier kjenner sin plikt, når den tiden kommer. 12
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #18 Skrevet 24. november 2020 20 minutter siden, Min_hund_er_Grå said: Det krever faktisk mer å la dyr slippe enn å la dem "halte" seg igjennom den tia dem har igjen. Har man brukshunder, hunder som er avlet og trent for å jobbe så bør disse få slippe når dem faktisk har gjort sitt og har blitt gamle nok. Å ta vare på dyret mens det lever og la det jobbe med det som det har blitt avlet for et god dyrevelferd. Og når da ting skjer hvor dyrevelferden for en slik hund er i tvil så er det bedre å la den slippe. Frem til den har gjort nytta si for eierne, og de ikke lenger har bruk for den... Hunder (også brukshunder) kan ha gode år igjen som "pensjonist", men det krever jo selvsagt litt av eierne som ikke har lyst til å ofre stort for hunden som på sin side har ofret alt for dem hele livet. Lider dyret er det selvsagt noe helt annet, men slik du beskriver det (gjetter jakthund) virker det mer som bruk og kast når den ikke lenger kan tjene dere. Anonymkode: 18afe...9c9 12
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #19 Skrevet 24. november 2020 Forsikre dyret ditt da vet du. Dyrleger tjener faktisk latterlig lite når man ser på utdanningen de har. Anonymkode: ebc6f...616 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #20 Skrevet 24. november 2020 Det er prisen for å ikke ha forsikring Anonymkode: f3539...8f2 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå