AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #1 Skrevet 24. november 2020 Under foreldresamtale fikk jeg oppfordring om å slutte å dele druer og cherrytomater fordi sønnen min «snart er to». Jeg forklarte at vi deler på grunn av at det er en kvelningsfare og faktisk anbefalt frem til fire år. Det var de ikke klar over. Er det vanlig i barnehager å ikke dele opp rund mat? Anonymkode: 67e2c...5d8 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #2 Skrevet 24. november 2020 Nei det vanlige er å oppfordre foreldre til å dele tomater og druer. Veldig rart de aldri har hørt om dette. Anonymkode: d00ea...a3c 4
Gjest Albbas Skrevet 24. november 2020 #3 Skrevet 24. november 2020 Vår barnehage delte ikke opp druene til de på 12 mnd en gang før FAU ga beskjed om å gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #4 Skrevet 24. november 2020 Spesielt at de ba deg slutte fordi barnet var snart to. Et snart to år gammelt barn burde absolutt ha delte druer. Merkelig ting å henge seg opp i uansett egentlig. Jeg har aldri i mine 12 år som småbarnspedagog bedt foreldre forandre matpakka på den måten. (Bortsett fra å si ifra at det er for lite/mye mat.) personalet skal jo ha førstehjelpskurs hvert år. Der skal man få innføring i hva som gir kvelningsfare. Anonymkode: 2eced...ae6 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #5 Skrevet 24. november 2020 Jeg har reagert på at barnehagen ikke har sagt noe på en mor som leverer med ett-åringen hele druer i matpakken hver dag.. Har funnet hele druer på gulvet, og vært livredd for at min unge skal få fatt i dem. Så det er tydeligvis ikke noe de har særlig fokus på... Nå i høst kom det med i ukesmailen om at de ikke ville barna skulle ha hele nøtter i matpakken, pga kvelningsfare og allergi, så kanskje de har fått noen føringer "fra oven". Anonymkode: 750f7...11b 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #6 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har reagert på at barnehagen ikke har sagt noe på en mor som leverer med ett-åringen hele druer i matpakken hver dag.. Har funnet hele druer på gulvet, og vært livredd for at min unge skal få fatt i dem. Så det er tydeligvis ikke noe de har særlig fokus på... Nå i høst kom det med i ukesmailen om at de ikke ville barna skulle ha hele nøtter i matpakken, pga kvelningsfare og allergi, så kanskje de har fått noen føringer "fra oven". Anonymkode: 750f7...11b Hvorfor skal barnehagen påpeke det hvis barnet hennes spiser hele druer helt fint? Anonymkode: bf96a...964 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #7 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal barnehagen påpeke det hvis barnet hennes spiser hele druer helt fint? Anonymkode: bf96a...964 Fordi det plutselig kan slutte å gå helt fint, og fordi hun mister druver på gulvet og på bordet, hvor andre ett-åringer kan få fatt i dem... Som jeg skrev: de påpekte at de ikke ville at barn skulle ha med hele nøtter nettopp pga kvelningsfare.. At et barn har spist druer og det har gått bra helt til nå, betyr ikke at det ikke plutselig kan få det i halsen - og det er særdeles lite gunstig når det er i en barnehage og de ansatte passer på flere barn samtidig, og ikke kan sitte og niglo på hver enkelt unge hele tiden. Anonymkode: 750f7...11b 13
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #8 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Spesielt at de ba deg slutte fordi barnet var snart to. Et snart to år gammelt barn burde absolutt ha delte druer. Merkelig ting å henge seg opp i uansett egentlig. Jeg har aldri i mine 12 år som småbarnspedagog bedt foreldre forandre matpakka på den måten. (Bortsett fra å si ifra at det er for lite/mye mat.) personalet skal jo ha førstehjelpskurs hvert år. Der skal man få innføring i hva som gir kvelningsfare. Anonymkode: 2eced...ae6 Ja, er det ikke? Har fått flere kommentarer på detaljer i matboksen, og synes det er veldig merkelig. Har nylig vært personellskifte, og de som jobbet på avdelingen før pleide faktisk å skryte av innholdet i matboksen. Jeg mener altså ikke at jeg trenger skryt, men synes bare det er en veldig merkelig holdningsforskjell. Anonymkode: 67e2c...5d8 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #9 Skrevet 24. november 2020 Oi.. Jeg leverer feks hele druer med i bhg, men hadde en dialog med bhg først der jeg spurte hva slags frukt de minste så ut til å like. Da ble epler, gulrot nevnt. Da nevnte jeg at jeg ikke hadde sendt med pga jeg var redd de fruktene der mtp å sette det fast i halsen. Da sa den ansatte at de hjalp til å dele opp for barnet. Så er derfor jeg nå sender med hele frukter. Burde jeg begynne å dele opp kanskje? Anonymkode: c54ec...a83
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #10 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Oi.. Jeg leverer feks hele druer med i bhg, men hadde en dialog med bhg først der jeg spurte hva slags frukt de minste så ut til å like. Da ble epler, gulrot nevnt. Da nevnte jeg at jeg ikke hadde sendt med pga jeg var redd de fruktene der mtp å sette det fast i halsen. Da sa den ansatte at de hjalp til å dele opp for barnet. Så er derfor jeg nå sender med hele frukter. Burde jeg begynne å dele opp kanskje? Anonymkode: c54ec...a83 Ja, det bør du. Både fordi det er unødvendig arbeid for de ansatte, og fordi det særlig i disse tider bør unngås å ta på andres mat. Anonymkode: d8edf...37b 8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #11 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Under foreldresamtale fikk jeg oppfordring om å slutte å dele druer og cherrytomater fordi sønnen min «snart er to». Jeg forklarte at vi deler på grunn av at det er en kvelningsfare og faktisk anbefalt frem til fire år. Det var de ikke klar over. Er det vanlig i barnehager å ikke dele opp rund mat? Anonymkode: 67e2c...5d8 Jeg har motsatt erfaring. Jeg ser til stadighet foreldre som ikke deler opp tomater og druer, så jeg gjør det som ansatt... vet hvor viktig det er og har et stort ansvar! Anonymkode: 8deab...e0d 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #12 Skrevet 24. november 2020 Då jenta mi gjekk på småbarnsavdeling, saman med toåringar og eittåringar, fekk barna servert frukt av barnehagen. Deriblant cherrytomat, rå gulrot og druer. Ingen deling av frukt (eg veit det, sidan eg såg lunsjbordet dei første to dagane på tilvenning) Eg reagerte, men gjekk ut frå at det er eg som er noko hysterisk og har difor ikkje sagt noko om dette til bhg. Bra at det finst barnehagar som deler opp. 🙂 Anonymkode: 607d1...843
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #13 Skrevet 24. november 2020 Jobber i barnehage og vi sender ut info til alle nye foreldre om at all frukt skal deles (druer og cherrytomater skal deles på langs) av foreldrene. Dersom frukten ikke er delt blir den heller ikke servert i disse koronatider. Anonymkode: ce893...eee 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #14 Skrevet 24. november 2020 Så uansvarlig. Jeg ble i høst vitne til at en 3-åring dette en slik autumn crisp drue i halsen. Heldigvis var faren dreven på førstehjelp. Det så skikkelig brutalt når han slå barnet i ryggen. Det hjalp heldigvis, men det var skummelt for både barnet og oss tilskuere Anonymkode: dc622...88e 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #15 Skrevet 24. november 2020 Du må informere dem om hvorfor det må deles. Jeg har en 4-åring som satte en hel drue i halsen. Og like etter en klementinbåt. Etter det deler vi opp druer, tomater og klementinbåter. Det går bra helt til det virkelig ikke går bra lenger.. Google children choke grapes.. Anonymkode: c9eb1...392 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #16 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor skal barnehagen påpeke det hvis barnet hennes spiser hele druer helt fint? Anonymkode: bf96a...964 Enig min spiste det helt fint, hvorfor skal jeg dele da Anonymkode: a9753...eca
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #17 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jobber i barnehage og vi sender ut info til alle nye foreldre om at all frukt skal deles (druer og cherrytomater skal deles på langs) av foreldrene. Dersom frukten ikke er delt blir den heller ikke servert i disse koronatider. Anonymkode: ce893...eee Dq hadde jeg laget bråk Anonymkode: a9753...eca
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #18 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dq hadde jeg laget bråk Anonymkode: a9753...eca Hvorfor det? Før korona delte vi opp mesteparten av frukten, men ba foreldre dele opp druer selv da det tar for lang tid om en ansatt skal sitte å dele druer for 12 barn. Nå deler vi ikke frukten fordi vi skal ta minst mulig på maten til barna. Jeg jobber med kun 1åringer, men har tidligere opplevd at 3åringer har satt druer i halsen (dette var barn som fint klarer å spise hele druer til vanlig). Du må jo huske på at det er forskjell på en rolig motstand hjemme og et måltid med opp til 18 barn..? Anonymkode: ce893...eee 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #19 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor det? Før korona delte vi opp mesteparten av frukten, men ba foreldre dele opp druer selv da det tar for lang tid om en ansatt skal sitte å dele druer for 12 barn. Nå deler vi ikke frukten fordi vi skal ta minst mulig på maten til barna. Jeg jobber med kun 1åringer, men har tidligere opplevd at 3åringer har satt druer i halsen (dette var barn som fint klarer å spise hele druer til vanlig). Du må jo huske på at det er forskjell på en rolig motstand hjemme og et måltid med opp til 18 barn..? Anonymkode: ce893...eee Fordi jeg ikke ser noen grunn til å dele opp når min fint spiste de hele Anonymkode: a9753...eca 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2020 #20 Skrevet 24. november 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fordi jeg ikke ser noen grunn til å dele opp når min fint spiste de hele Anonymkode: a9753...eca Poenget er jo ikke om barnet klarer å spise de hele eller ikke, men at det i en viss alder er økt risiko for kvelningsfare. Anonymkode: ac008...493 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå