Gå til innhold

Sønnen min vil ikke besøke dette barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Min beste venninne har en sønn på 5 med Asperger/ mild barneautisme . Jeg har også en sønn på 5, og naturligvis møtes vi av og til med barna. Problemet er bare at sønnen min i det siste ikke har villet bli med på besøk til denne familien. Sønnen hennes er mest interessert i å leke selv, dette barnet sliter naturlig nok med å dele leker osv. Barnet mitt kjeder seg når vi er der. 

Jeg synes situasjonen er så vanskelig, for jeg merker på venninna mi at hun gjerne vil ha besøk av oss. Er dette vanlige problemstillinger når barnet har autisme. Hvordan bør man gå frem? Jeg kan ikke tvinge barnet mitt med på besøk heller føler jeg

Anonymkode: 651a8...750

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har dette «problemet» med helt vanlige barn også. Min beste venninnes datter og min sønn er to helt normalfungerende barn som har 0 til felles. Min sønn har ikke lyst til å dra dit.

Anonymkode: 06a77...633

• Liker 19
Skrevet (endret)

En femåring trenger ikke bestemme hvem dere skal besøke. Han får sikkert nok tid med andre venner uansett og har sikkert godt av å oppleve litt mangfold.

Endret av Pappi
  • Liker 45
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei! Min beste venninne har en sønn på 5 med Asperger/ mild barneautisme . Jeg har også en sønn på 5, og naturligvis møtes vi av og til med barna. Problemet er bare at sønnen min i det siste ikke har villet bli med på besøk til denne familien. Sønnen hennes er mest interessert i å leke selv, dette barnet sliter naturlig nok med å dele leker osv. Barnet mitt kjeder seg når vi er der. 

Jeg synes situasjonen er så vanskelig, for jeg merker på venninna mi at hun gjerne vil ha besøk av oss. Er dette vanlige problemstillinger når barnet har autisme. Hvordan bør man gå frem? Jeg kan ikke tvinge barnet mitt med på besøk heller føler jeg

Hva om dere møtes hjemme hos deg? 

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig kan du det.

Barn har godt av å kjede seg litt, det stimulerer kreativiteten. 

• Liker 16
Skrevet
Pappi skrev (3 minutter siden):

En femåring trenger ikke bestemme hvem dere skal besøke. Han får sikkert nok tid med andre venner uansett og har sikkert godt av å oppleve litt mangfold.

Ja, enig i det, men jeg ser også at det er ingen interaksjon. I tillegg kommer ofte gutten med støtende og ufine kommentarer som «Du er dum, du», osv. Venninna mi overser dette og korrigerer ikke

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, enig i det, men jeg ser også at det er ingen interaksjon. I tillegg kommer ofte gutten med støtende og ufine kommentarer som «Du er dum, du», osv. Venninna mi overser dette og korrigerer ikke

Hvis det var min sønn ville jeg fortalt litt i grove trekk om at dette andre barnet ikke var helt som alle andre, at det ikke var like flink til å utrykke seg osv, men at vi må prøve å la alle få være med.

Hvis du synes de negative utbruddene blir for mye burde du i hvert fall snakke med moren til barnet om det, kanskje det er en grunn til at hun ikke griper inn oftere.

• Liker 23
Skrevet

Både jeg og ungene skal ha det ok når vi er på besøk. Jeg ville dratt uten barnet, for å besøke venninnen min. 

Anonymkode: 1bde0...7bd

• Liker 12
Skrevet
Pappi skrev (4 minutter siden):

Hvis det var min sønn ville jeg fortalt litt i grove trekk om at dette andre barnet ikke var helt som alle andre, at det ikke var like flink til å utrykke seg osv, men at vi må prøve å la alle få være med.

Hvis du synes de negative utbruddene blir for mye burde du i hvert fall snakke med moren til barnet om det, kanskje det er en grunn til at hun ikke griper inn oftere.

Ja, jeg synes det er rart ar hun ikke korrigerer når han kommer med disse utbruddene, men jeg forstår det muligens også, for han går fort i lås

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg synes det er rart ar hun ikke korrigerer når han kommer med disse utbruddene, men jeg forstår det muligens også, for han går fort i lås

Ofte kan slike utbrudd fortere gå over når det ikke blir korrigert. Det betyr selvfølgelig ikke at utbruddene aldri skal korrigeres, men en må også se an settingen. Er det personer til stede som ikke inngår i barnets daglige omgangskrets, kan korrigering føre til økte utbrudd i den settingen. Barnet kan bli opphengt i det som korrigeres, og da blir dette gjentatt.

Her tror jeg det viktigste for deg er å snakke med ditt barn og fortelle hvorfor det andre barnet sier slike ting. Det er nok ikke lett for et barn å høre slike ting eller forstå hvorfor, og da er det viktig å få frem at det ikke er ment noe vondt med kommentarene og at ditt barn ikke er dum o.l. Kan være lurt å si noe både før og etter besøk. Blir situasjonen veldig intens, ville jeg fjernet ditt barn fra situasjonen og tatt en liten pause.

Anonymkode: 11e75...e71

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ofte kan slike utbrudd fortere gå over når det ikke blir korrigert. Det betyr selvfølgelig ikke at utbruddene aldri skal korrigeres, men en må også se an settingen. Er det personer til stede som ikke inngår i barnets daglige omgangskrets, kan korrigering føre til økte utbrudd i den settingen. Barnet kan bli opphengt i det som korrigeres, og da blir dette gjentatt.

Her tror jeg det viktigste for deg er å snakke med ditt barn og fortelle hvorfor det andre barnet sier slike ting. Det er nok ikke lett for et barn å høre slike ting eller forstå hvorfor, og da er det viktig å få frem at det ikke er ment noe vondt med kommentarene og at ditt barn ikke er dum o.l. Kan være lurt å si noe både før og etter besøk. Blir situasjonen veldig intens, ville jeg fjernet ditt barn fra situasjonen og tatt en liten pause.

Anonymkode: 11e75...e71

Takk for tips. Jeg kan prøve å forberede sønnen min bedre på at han kan få utbrudd, men han er en følsom fyr, så jeg merker at han synes det er ubehagelig. Sønnen min reagerer ofte med å holde avstand/være stille tilbake 

• Liker 3
Skrevet

Har vært borti noe lignende med min venninne. Vi har jenter på samme alder. Det gikk greit da de var helt små, men fra de var ca 4 år gikk de rett og slett ikke overens. Ingen av dem hadde utfordringer, men de ville aldri leke med det samme og det ble krangling for hver minste ting. Ikke særlig trivelig å være sammen når tiden gikk til mekling. Det blir utrivelig både for voksne og barn, og besøk skal jo være hyggelig? Vi droppet kontakten. Dvs ble enige om å møtes uten barn, men det ble aldri noe av.. 

Anonymkode: 1fdab...ae2

Skrevet

Jeg er voksen, og opplever slik oppførsel ubehagelig. 

Anonymkode: 61630...fb8

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er voksen, og opplever slik oppførsel ubehagelig. 

Anonymkode: 61630...fb8

Helt enig. 

Anonymkode: 6e61a...8ad

• Liker 5
Skrevet

Kan ikke venninnen din og barnet besøke dere istedet? Eller kan du besøke dem alene? 

Forstår at jeg synes det er kjedelig for barnet ditt når det blir sånn.. 

Anonymkode: b261d...bd5

• Liker 2
Skrevet

Sett på en film eller la dem spille spill (hver for seg ved siden av hverandre) når dere er der. Eventuelt legg opp til noen aktivitet dere voksne også er med på. Gjemsel, brettspill, baking. Men TV er Ok det altså, når man er på besøk et litt kjedelig sted. 

Ikke krev at de skal leke fint  sammen alene, men en gang inni mellom kan dere vel være på besøk, selvom din femåring ikke synes det er toppers? 

Anonymkode: f678b...36b

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva skjedde med å lære barn toleranse for andre som ikke er lik dem selv? Ser mer og mer av denne holdningen her inne. Så klart du skal dra på besøk, og ta sønnen din med deg. Hvordan ville du følt det om det var motsatt? Han har ikke vondt av å kjede seg litt. Det han derimot har vondt av, er å bli forskånet for alt som er kjedelig. Tenk deg i en arbeidssituasjon?....

Anonymkode: 1eec5...0f5

• Liker 14
Skrevet

Ta med en egen leke til han?

Anonymkode: b752c...222

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva skjedde med å lære barn toleranse for andre som ikke er lik dem selv? Ser mer og mer av denne holdningen her inne. Så klart du skal dra på besøk, og ta sønnen din med deg. Hvordan ville du følt det om det var motsatt? Han har ikke vondt av å kjede seg litt. Det han derimot har vondt av, er å bli forskånet for alt som er kjedelig. Tenk deg i en arbeidssituasjon?....

Anonymkode: 1eec5...0f5

Joda, jeg er helt enig i at man skal tolerere mange slags mennesker, men jeg ønsker ikke å tvinge sønnen min når han gråter og ikke vil gå. 

• Liker 6
Skrevet

krisemaksimering. Barn må vel få velge selv hvem de vil være med. De må ikke ha kjemi med din venninne sitt barn selv om du vil være med din venninne? Dette opplever jo alle som har barn. Finn heller løsninger med ditt barn om det kan få gjøre noe for seg selv når dere er på besøk. Kanskje ikke ideelt, men at litt ipad tid eller noe er det du må ofre for å tilfredstille dine venninne-behov.?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...