Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er det noen kvinner her som jobber i et typisk manne yrke? Feks maskinfører, betongarbeider, osv. 

hvordan trives du? 
var du veldig interessert i yrket? 
var det lett å lære seg yrket? 
hvordan er det å jobbe ute om man er vandt til å jobbe inne/delvis ute? Tenker litt på de som fryser VELDIG av seg og skal jobbe ute hele året rundt 😂

Anonymkode: ec872...902

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobbet offshore i noen år. Har veldig gode minner, og de fleste er kjempehyggelige. Men det er viktig å oppføre seg ordentlig når du er på jobb. Vær lærevillig, ikke vær redd for å ta i et tak. Prinsesse-oppførsel eller ovenfra-og-ned-holdning kommer du ikke langt med (ikke i noen yrker, regner jeg med). Ha respekt for at du er der for å lære og/eller gjøre en jobb.  Har du riktig holdning er folk veldig hjelpsomme og hyggelige. 

Ha på deg riktig tøy :) 

Anonymkode: bec02...70d

• Liker 7
Skrevet

Er sikkert ikke meg du mener selv om jeg jobber i typisk mannfolkdominert yrke :) Jeg er it-teknikker så jobber innendørs. Jeg trives godt og syns det er veldig greit å jobbe med mannfolk.

Anonymkode: 31105...9d8

Skrevet

Jeg jobber i et mannsdominert yrke, og jeg var veldig naiv da jeg startet utdannelsen. Dvs jeg trodde det kom til å bli mye grisehumor, og det var det. Men hverdagen er en evig kamp for å hevde seg og vise at man er bra nok. Ikke bare skal man kunne alt det de andre kan, det forventes også at man driver med mekking og skruing på fritiden. 

Min interesse for faget strekker seg til døra på jobben, jeg tar det ikke med meg hjem. 

Anonymkode: 985f2...689

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg jobber i et mannsdominert yrke, og jeg var veldig naiv da jeg startet utdannelsen. Dvs jeg trodde det kom til å bli mye grisehumor, og det var det. Men hverdagen er en evig kamp for å hevde seg og vise at man er bra nok. Ikke bare skal man kunne alt det de andre kan, det forventes også at man driver med mekking og skruing på fritiden. 

Min interesse for faget strekker seg til døra på jobben, jeg tar det ikke med meg hjem. 

Anonymkode: 985f2...689

Ja, skjønner det. Hehe nei, man har jo et liv utenom jobb også. Men var du lite interressert når du begynte? 

jeg bare tenker om jeg har 0 ønsker og lite interesse for ting, og vist jeg starter i et yrke jeg kunne tenkt meg, om det kommer til å gå bra. Har ingenting jeg brenner for, eller vil gjøre. Eller har et yrke jeg ønsker, men det er på vei ut og var ikke vits å ta fagbrev i det, kontor.. 

så den drømmen ble jo knust. 

Skrevet

Jeg jobber i it-bransjen, som utvikler, og det er mildt sagt veldig mannsdominert. 

Det har jeg aldri tenkt over som et problem engang. Første året på informatkk-utdanning merket jeg det, da 95% av de andre var gutter, og man helt tydelig merket at mange hadde fordommet om at jenter kan ikke sånne data-ting. Men allerede etter første året, når de så at de få jentene fikk minst like gode karakterer og klarte seg vel så godt, var det ikke lenger et problem. 

Det eneste "problematiske" har vært ifbm graviditet og fødselspermisjon, at ikke mannfolkene vet hvor hardt det kan være å være i 100% jobb når man sliter med svangerskapskvalme og ekstrem utmattelse og vondter alle veier så man ikke får sove..

Anonymkode: 33ea8...1c2

Skrevet

Jeg jobber i et veldig mannsdominert yrke, ca 2% damer. Veldig hyggelig her og godt betalt. Tar ikke med meg jobben hjem. Griseprat er bare å svare,og parkere 😊

Anonymkode: d0f74...4c8

• Liker 1
Skrevet

Jobber i mannsdominert yrke, oppdrettsbransjen. Trives veldig godt og har bare positive opplevelser, aldri blitt diskriminert eller snakket ned på bakgrunn av kjønn. Lite/ingen griseprat som flere her refererer til, mulig "mine gutter" er godt oppdratt. 

Anonymkode: adc14...070

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg jobber i et veldig mannsdominert yrke, ca 2% damer. Veldig hyggelig her og godt betalt. Tar ikke med meg jobben hjem. Griseprat er bare å svare,og parkere 😊

Anonymkode: d0f74...4c8

Kan jeg spørre hva du jobber med? 😊 

Skrevet (endret)

Jeg jobber også i et svært mannsdominert yrke, i finansbransjen. Jeg trives veldig godt, og har jobbet her en del år.

Det er hyggelig og fint miljø, trives godt. Synes ikke det er så mye griseprat, men jeg har ganske grov humor, så det skal litt til å vippe meg av pinnen altså. ;) Ellers opplever jeg miljøet som generelt mindre konfliktfylt enn en arbeidsplass med kun kvinner, og jeg opplever at de menn jeg jobber med er hyggelige, greie og forståelsesfulle. Samarbeider veldig godt.

Og for øvrig er de opptatt av mye av det samme som oss kvinner. Det går i snakk om barn og familie, de tar pappaperm, er veldig glad i barna sine (som er bare koselig!) og er opptatt av godt samarbeid. Lite baksnakking og en hyggelig klapp på skulderen. Et avslappet og veldig godt miljø.

Endret av SPOCA
Skrevet
SPOCA skrev (5 minutter siden):

Jeg jobber også i et svært mannsdominert yrke, i finansbransjen. Jeg trives veldig godt, og har jobbet her en del år.

Det er hyggelig og fint miljø, trives godt. Synes ikke det er så mye griseprat, men jeg har ganske grov humor, så det skal litt til å vippe meg av pinnen altså. ;) Ellers opplever jeg miljøet som generelt mindre konfliktfylt enn en arbeidsplass med kun kvinner, og jeg opplever at de menn jeg jobber med er hyggelige, greie og forståelsesfulle. Samarbeider veldig godt.

Og for øvrig er de opptatt av mye av det samme som oss kvinner. Det går i snakk om barn og familie, de tar pappaperm, er veldig glad i barna sine (som er bare koselig!) og er opptatt av godt samarbeid. Lite baksnakking og en hyggelig klapp på skulderen. Et avslappet og veldig godt miljø.

Dette er min erfaring også. Trives utrolig godt i et mannsdominerende yrke. Har også alltid blitt veldig godt tatt vare på.

Anonymkode: 55d40...799

Skrevet

Jobbet i et mannsdominert yrke da jeg var singel, jeg stortrivdes både faglig og sosialt. Var mange unge menn der, så blei litt mye flørting og intriger, men klarte helt fint å parkere det uten noe videre drama.

Jobber nå i et kvinnedominert yrke, savner litt "guttastemningen" i gamlejobben.

Anonymkode: 44281...cfe

Skrevet

Jaaa, det er så sytalaust å jobbe med mannfolk. God humor, de tør å spøke uten å være redd for følelsene og de er mer straight forward. 

Jeg har jobbet snart 4 år i oljebransjen. Var over 1 år offshore og vært resten på landbasen. 

Jeg hadde læretiden min i dette firmaet, så læringen kom litt av seg selv. 

Må bruke kjeledress, så det varmer jo litt i seg selv. Brukte ellers fjellbukse med 2 lag stillongs, tykke ullabber dobbelt opp, og tykk fleeze med ull under når jeg var offshore 🙈 Det gikk, men hadde en container vi kunne rømme inn i for å holde varmen, utenom kaffi pausene. 

Anonymkode: abf6b...575

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er sikkert ikke meg du mener selv om jeg jobber i typisk mannfolkdominert yrke :) Jeg er it-teknikker så jobber innendørs. Jeg trives godt og syns det er veldig greit å jobbe med mannfolk.

Anonymkode: 31105...9d8

Jeg trives best å jobbe med menn selv, siste jobben var flertallet kvinner. Når er jeg eneste kvinne, liker det. Mindre komplisert å jobbe med menn, med kvinner kan det blir for mye greier. Kvinner krever ofte mye mer oppmerksomhet og bekreftelse.

Anonymkode: 28d6a...d11

Skrevet

Jeg jobber i Forsvaret. Trives veldig godt. Tenker sjelden på at vi er få damer, fokus er på å få jobben gjort. 
Når det er sagt, er jeg også frysepinn. Alle sier at det bare er å kle på seg riktig, så blir man ikke kald. Vel, det stemmer ikke for meg, jeg kler meg riktig, men fryser mer jo eldre jeg blir. 

Anonymkode: fa251...c15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...