Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et hus i nabogrenda som har ligget ute for tvangssalg i snart 10 år nå. De som bor der har valgt å herpe huset såpass at ingen er interessert i å by på det.  Tomta er full av søppel og skrot, innendørs er gulv og vegger klattmalt i forskjellige farger.  Jeg forstår ikke at de orker bo der, men det er antagelig bedre enn å havne på sosialbolig.

Anonymkode: 7ecbd...a7b

Skrevet

Skjønner godt at de som opplever tvangssalg gjør sånne ting. Uansett grunn til at man havner i den situasjonen så synes ikke jeg det er grunnlag at folk skal få tvangssolgt boliger fordi de har kommet i knipe der de skylder en kreditor f.eks 10000,og så tvinges til å selge en bolig verd flere millioner pga d. De ender ofte opp med restlån på bolig på flere hundre tusen og ingen mulighet til å skaffe seg ny bolig. Og kjøper vet ofte at d er tvangssalg og utnytter det til å få lavest mulig pris uten å tenke på hvordan det blir for den som mister boligen. Hadde selv gjort alt i min makt for å gjøre boligen lite attraktiv for potensiell kjøper om jeg havnet i sånn situasjon.

Skrevet

Kjøpte enebolig på tvangssalg for 8 år siden. Taksten var satt til 2,3 mill, fikk det for 1,8. Tidligere eier var flyttet ut allerede på visningstidspunktet.

Vi hadde en god opplevelse med kjøpet, var en del å gjøre med huset. Men vi brukte mange timer på å gå igjennom huset før vi la inn bud, så fikk ikke noen overraskelser. Solgte 3 år senere for 2,8. Hadde da brukt 100-150 tusen på huset, men ikke tatt noen av de dyre rommene (kjøkken/bad/vaskerom). Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe tvangssalg igjen, annet enn evt oppussing som kan følge med eldre hus.

Anonymkode: 9fed6...258

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet
Stril skrev (10 minutter siden):

Skjønner godt at de som opplever tvangssalg gjør sånne ting. Uansett grunn til at man havner i den situasjonen så synes ikke jeg det er grunnlag at folk skal få tvangssolgt boliger fordi de har kommet i knipe der de skylder en kreditor f.eks 10000,og så tvinges til å selge en bolig verd flere millioner pga d. De ender ofte opp med restlån på bolig på flere hundre tusen og ingen mulighet til å skaffe seg ny bolig. Og kjøper vet ofte at d er tvangssalg og utnytter det til å få lavest mulig pris uten å tenke på hvordan det blir for den som mister boligen. Hadde selv gjort alt i min makt for å gjøre boligen lite attraktiv for potensiell kjøper om jeg havnet i sånn situasjon.

Hvorfor heller ikke selge huset selv og innfri lånene dine, enn å gjøre boligen uattraktiv?

Skrevet
Mysticgirl skrev (9 minutter siden):

Hvorfor heller ikke selge huset selv og innfri lånene dine, enn å gjøre boligen uattraktiv?

For d første så har ikke jeg problemer med sånt,var hypotetisk ment. Mener derimot at hvis noen sliter og ikke får d til å gå rundt og noen regninger havner til inkasso og d som verre er,så synes jeg det er kynisk å til slutt tvangsselge pga noen tusen kroner. De tar jo ofte trekk i lønn,men har du mer enn en du skylder til og de ikke vil vente så er d mange som beordrer tvangssalg for å få inn det de vil ha i stedet for å vente. Mange av de som havner i den situasjonen prøver nok så godt de kan å løse det,men pengene strekker ikke til. De kan ha kontroll på boliglånet og andre viktige utgifter,men så er d noen de ikke klarer av forskjellige årsaker. Hvem vil vel selge boligen sin enten tvang eller frivillig for å ordne opp i regninger på noen tusen kroner. 

Men er d derimot boliglånet som er misligholdt så har jeg full forståelse hvis d blir tvangssalg. Klarer man ikke boliglånet så har man ikke grunn til å klage på a d går den vegen. Boliglånet er tross alt nummer en på listen av ting som må betales. Er d som sørger for at du har tak over hodet 

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Man må ikke glemme en ting. Man kan godt vedlikeholde huslån men dersom man har andre lån med sikkerhet i boligen og man ikke klarer det å boligen må på tvangssalg holder det bare at den ene av sikkerhet sier ja. Ex bolig med 4.7 million i gjeld og av de er 3000000 banklån. Rest er andre ting. Et firma begjærer bolig solgt. De skal ha ja si 200 000. Bolig legges ut for tvangssalg og bud på 300 000 kommer inn. Bankene sier nei men den kreditor sier ja. Plutselig står man der da med masse gjeld og null sjans å få orden på livet

Skrevet
gmail skrev (5 timer siden):

Man må ikke glemme en ting. Man kan godt vedlikeholde huslån men dersom man har andre lån med sikkerhet i boligen og man ikke klarer det å boligen må på tvangssalg holder det bare at den ene av sikkerhet sier ja. Ex bolig med 4.7 million i gjeld og av de er 3000000 banklån. Rest er andre ting. Et firma begjærer bolig solgt. De skal ha ja si 200 000. Bolig legges ut for tvangssalg og bud på 300 000 kommer inn. Bankene sier nei men den kreditor sier ja. Plutselig står man der da med masse gjeld og null sjans å få orden på livet

Dette er feil. Boligen selges ikke hvis de ikke får en pris som er høy nok til å dekke alle krav som har prioritet foran kreditoren som begjærte tvangssalg.

Anonymkode: 8f844...fce

• Liker 3
Skrevet
Lasox skrev (På 24.11.2020 den 2.56):

Det har da ikke dermed sakt at det er negativt for kjøpere for det vel? Det eneste som tyder på er at eieren av boligen har fucked det ordentlig til med sin egen finansielle situasjon (mest sannsynligvis) ikke lengre har råd til å betale løpende rentekostnadene pga. mistet arbeid eller har for høy personlig gjeld til å håndtere det? slik at banken blir tvungen til å gjennomføre salg av boligen/papirlånet for å få tilbakebetalt lånet.

Er faktisk kjøperen sitt market dersom noe er tvangssolgt for banken er muligens villige til å senke ned prisen. For det eneste bankene er opptatt av er å sikre mest mulig av verdiene og minst mulig tap. Vet om hendelser der hvor kjøperen har fått svært kunstige pris, men man kan alltid være heldig og uheldig med boligmarkedet.

Eller fordi styret kaster han ut av huset...

Anonymkode: eff11...c59

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er feil. Boligen selges ikke hvis de ikke får en pris som er høy nok til å dekke alle krav som har prioritet foran kreditoren som begjærte tvangssalg.

Anonymkode: 8f844...fce

Da tar megleren jeg snakket med feil

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2020 den 0.15):

Hører folk får kjøpt boliger relativt billig på tvangssalg. Hvor annonser dette? Jeg skal kjøpe min første bolig, og dette er da av interesse. 

Anonymkode: de11b...f05

De legges ut på finn.no som vanlig, man må laste ned hele sulamitten og da står det nederst omtrent. Sist jeg så noe sånt i hvertfall.. 

Alle som får beskjed om tvangssalg kan velge å legge ut bomicen frivillig i stedet. Så derfor vil jeg tenke at det er folk som ikke helt er villig til å flytte på seg og ofte både kan og vil gjøre alt de kan for å trenere salget og flyttingen. 

Vet en fotograf som ble motarbeidet under fotografering da det var tvangssalg, de gjorde hva de kunne for at bildene ikke skulle bli bra. Så jeg tenker at det er sikkert mer krevende å kjøpe en bolig under tvangssalg enn ellers. 

Anonymkode: c5171...daf

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De legges ut på finn.no som vanlig, man må laste ned hele sulamitten og da står det nederst omtrent. Sist jeg så noe sånt i hvertfall.. 

Alle som får beskjed om tvangssalg kan velge å legge ut bomicen frivillig i stedet. Så derfor vil jeg tenke at det er folk som ikke helt er villig til å flytte på seg og ofte både kan og vil gjøre alt de kan for å trenere salget og flyttingen. 

Vet en fotograf som ble motarbeidet under fotografering da det var tvangssalg, de gjorde hva de kunne for at bildene ikke skulle bli bra. Så jeg tenker at det er sikkert mer krevende å kjøpe en bolig under tvangssalg enn ellers. 

Boligen

Skrevet

Noen ganger kan du finne de ved å skrive tvangssalg i søkefeltet på Finn. Ellers bør du finne ut hvem i ditt område som er oppnevnt av retten til å drive med tvangssalg, da er det lettere å følge med på når den eiendomsmegleren/advokaten legger ut bolig.

Anonymkode: 36ce0...428

Skrevet
gmail skrev (19 timer siden):

For at pantekreditor skal kunne si ja til et bud, så må pantekreditor være saksøker. Det er ikke nok å være pantekreditor. Pantekreditor må sende varsel om tvangssalg og så, når fristen er ute, begjæring om tvangssalg til tingretten. Så må tingretten beslutte tvangssalg, og så må denne pantekreditoren gi beskjed til tingretten om at han vil såkalt "tre inn" som saksøker i det allerede pågående tvangssalget. Det er bare pantekreditorer som er part i tvangssalget, som er i posisjon til å kunne si ja til et bud. Dette står i tvangsfullbyrdelseslova § 11-28: "Når medhjelperen har mottatt ett eller flere bud som bør godtas, skal medhjelperen straks forelegge budene for saksøkeren med spørsmål om saksøkeren vil begjære noen av dem stadfestet. Foruten for den opprinnelige saksøkeren skal budene forelegges for den som har trådt inn som saksøker etter § 11-11, og den som har stilling som saksøker etter §§ 11-14 eller 11-15."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...