Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører folk får kjøpt boliger relativt billig på tvangssalg. Hvor annonser dette? Jeg skal kjøpe min første bolig, og dette er da av interesse. 

Anonymkode: de11b...f05

• Liker 1
Skrevet

Ikke alltid de er super billig, men litt.

er ikke lov å skrive de slik at det er lett å finne, skal kun ligge i salgsoppgaven.

men finner man en annonse å sjekker megleren har som regel megleren flere sånne oppdrag er min erfaring.

husk budet må stå 6 uker, by noen innen dette så er det 6 nye uler etc.

du har ingen gjeldende boligkjøper/selger forsikring så om du skulle finne ekstreme fuktskader etc så må du dekke alt selv

Anonymkode: 83c7e...316

Skrevet

Eiendommer som er på tvangssalg, annonseres i de vanlige mediene for salg av eiendommer

• Liker 1
Skrevet

Tvangssalg regnes som mye mer risikofylt enn et vanlig salg.

Anonymkode: dd99f...fae

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tvangssalg regnes som mye mer risikofylt enn et vanlig salg.

Hvorfor? Jeg er selv på boligjakt og ser det ligger noen tvangssalg ute i området 

Skrevet
Arx skrev (4 minutter siden):

Hvorfor? Jeg er selv på boligjakt og ser det ligger noen tvangssalg ute i området 

Det ligger litt i ordet... det er ikke et frivillig salg...

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det ligger litt i ordet... det er ikke et frivillig salg...

Men hvorfor er det mere risikofylt for kjøper? Fra hva jeg leser står budene lenge og ting tar tid, og at boligen ikke er vasket før salg etc. 

Skrevet

Det har da ikke dermed sakt at det er negativt for kjøpere for det vel? Det eneste som tyder på er at eieren av boligen har fucked det ordentlig til med sin egen finansielle situasjon (mest sannsynligvis) ikke lengre har råd til å betale løpende rentekostnadene pga. mistet arbeid eller har for høy personlig gjeld til å håndtere det? slik at banken blir tvungen til å gjennomføre salg av boligen/papirlånet for å få tilbakebetalt lånet.

Er faktisk kjøperen sitt market dersom noe er tvangssolgt for banken er muligens villige til å senke ned prisen. For det eneste bankene er opptatt av er å sikre mest mulig av verdiene og minst mulig tap. Vet om hendelser der hvor kjøperen har fått svært kunstige pris, men man kan alltid være heldig og uheldig med boligmarkedet.

Skrevet

Etter hva jeg ser i min by så legger tvangssalg av eiendom ut av advokat på oppdrag fra namsmannen 

Anonymkode: a73a6...408

Skrevet
6 hours ago, Arx said:

Men hvorfor er det mere risikofylt for kjøper? Fra hva jeg leser står budene lenge og ting tar tid, og at boligen ikke er vasket før salg etc. 

Boliger som selges som tvangssalg har ingen reklamasjonsrett, du har ingen steder å kreve utbedring av skjulte feil og mangler, og man får ikke boligkjøperforsikring ifm. transaksjonen. 

Tror faktisk ikke selger engang fyller ut egenerklæringsskjema, det er kun tilstandsrapport fra takstmann som følger med. Og i noen få tilfeller kan "selger" oppføre seg ufint mot kjøper i etterkant. Litt avhengig av situasjon personen er i selvfølgelig. Men enkelte tar det tungt at bank/kommune/stat gjennomfører tvangssalg og river bort fundamentet i livet til personen

• Liker 5
Skrevet

Her jeg bor ble en leilighet solgt på tvangssalg. Den gikk under betingelsene som newman01 skriver om. De fikk aldri tak i de som eide leiligheten før. Den var i veldig dårlig stand. Det hadde vært en firma via kommunen som rydda ut det verste men de fikk flere overraskelser da leiligheten måtte strippes totalt. Brukte en halvt år på oppussingen. Det er en risk og man bør ha med fagfolk ved visning. Men de fikk leiligheten veldig billig kontra hva andre leiligheter går for. 

Anonymkode: f5800...223

Skrevet
Arx skrev (6 timer siden):

Du har ingen rettigheter ved kjøp

Vi hadde med oss fagperson til å bistå under visning, men det var likevel såpass mange skjulte feil og mangler at vi kan si at vi kjøpte katta i sekken.

Mugg og fukt fra kjeller til loft innendørs. Dårlig drenering, og dårlig grunn slik at huset "synker" utendørs.  Dette er bare noen få av problemene som dukket opp etter at vi flyttet inn.

Huseier nektet å flytte da flyttedagen kom, og vi måtte bo hos venner og familie en god stund før vi kunne overta.  Og da vi først fikk overtatt hadde tidligere huseier tatt med seg alle lys, alle varmekilder, store deler av kjøkkeninndredning og andre ting som vanligvis følger med salg. 

Anonymkode: 1c943...460

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har ingen rettigheter ved kjøp

Vi hadde med oss fagperson til å bistå under visning, men det var likevel såpass mange skjulte feil og mangler at vi kan si at vi kjøpte katta i sekken.

Mugg og fukt fra kjeller til loft innendørs. Dårlig drenering, og dårlig grunn slik at huset "synker" utendørs.  Dette er bare noen få av problemene som dukket opp etter at vi flyttet inn.

Huseier nektet å flytte da flyttedagen kom, og vi måtte bo hos venner og familie en god stund før vi kunne overta.  Og da vi først fikk overtatt hadde tidligere huseier tatt med seg alle lys, alle varmekilder, store deler av kjøkkeninndredning og andre ting som vanligvis følger med salg. 

Og bare for å klargjøre.

"Prisreduksjonen" vi fikk ved kjøp av bolig på tvangssalg veide ikke opp for kostnaden vi måtte ta for å få en beboelig bolig.

Det kostet oss opp i mot en million å sette boligen i stand til normal standard, mens "prisavslaget" var på rundt 3-400 00 000 kr sammenlignet med pris på tilsvarende boliger i området.
Vi tapte altså i overkant av en halv million på å kjøpe på tvangssalg.

Skrevet
Arx skrev (7 timer siden):

Hvilken garanti har du for at personen har flyttet ut eller ikke kommer tilbake?

Skrevet
Lasox skrev (6 timer siden):

Det har da ikke dermed sakt at det er negativt for kjøpere for det vel? Det eneste som tyder på er at eieren av boligen har fucked det ordentlig til med sin egen finansielle situasjon (mest sannsynligvis) ikke lengre har råd til å betale løpende rentekostnadene pga. mistet arbeid eller har for høy personlig gjeld til å håndtere det? slik at banken blir tvungen til å gjennomføre salg av boligen/papirlånet for å få tilbakebetalt lånet.

Er faktisk kjøperen sitt market dersom noe er tvangssolgt for banken er muligens villige til å senke ned prisen. For det eneste bankene er opptatt av er å sikre mest mulig av verdiene og minst mulig tap. Vet om hendelser der hvor kjøperen har fått svært kunstige pris, men man kan alltid være heldig og uheldig med boligmarkedet.

En som har måttet selge boligen på tvangssalg har rotet til økonomien sin, og har kanskje ikke råd til å finne seg et nytt sted å bo. 

Da kan det ta lang tid etter avtalt overtakelsesdato før du kan flytte inn hvis tidligere eier nekter å flytte ut.
For oss tok det nesten 6 mnd før namsmannen fattet vedtak om, og iverksatte, utkastelse.  (Og som sagt, da de flyttet ut tok de med seg mye av faste installasjoner, og raserte boligen ganske godt i samme slengen)

Skrevet

Boliger selges for det de er verdt. Det kan tenkes at det går an å gjøre et gunstig kjøp ved tvangssalg, men husk at de personene som ender med å oppleve tvangssalg gjerne ikke er de som sitter med de beste boligene sånn i utgangspunktet.

Var jeg deg, TS, ville jeg heller sett på boliger som ikke er oppusset/stylet, men som forøvrig har god beliggenhet og standard. Veldig mange lar seg lure av overfladisk oppussing/styling, og byr høyt, mens boliger som lett kan bli flotte, blir oversett.

Anonymkode: 2a063...459

Skrevet

Bare å skrive «tvangssalg» i feltet søk eiendom på Finn.no. 

Anonymkode: 7005b...046

Skrevet

Tvangssalg er ikke noe som plutselig skjer, eller blir gjort frivillig.

Og med det i tankene så må du tenke over at vedlikehold av boligen har sannsynligvis vært nederst på prioritering i ukjent tidsrom. For mange kan det bety flere år.

Dvs at nødvendig vedlikehold på rør, elektrisk, struktur, baderom, varme osv osv osv har blitt oversett eller gjort på billigste og enkleste måte for å komme i mål. I tillegg kan det være utestående krav fra kraftselskap, vannselskap og kommune på utbedring av ting som kommunal/privat septikk, brønn, drenering, forsyningstavle som du plutselig overtar ansvar for.

En kommune jeg kjenner til ila alle beboere pålegg om å knytte seg til det offentlige avløpssystemet. Påkoblingen(gravingen mellom hus og nærmeste knutepunkt) kostet for en huseier 70k i arbeid. Å det finnes flere lignende ting som kommune og andre etater har styringsrett på.

Når en da samtidig tenker over at en ikke har reklamasjonsmuligheter, ingen boligkjøperforsikring og sannsynlig få eller ingen muligheter for å få tak i selger - så er det en god del risiko knyttet til dette.

Risikoen kan reduseres med at du bruker tid og ekstern kompetanse på å vurdere alt. Standard på ting, vedlikeholdsbehov i nær og fjern fremtid, utestående krav på boligen ++. Først da kan en vurdere grundig om risikoen er verdt den lille prisreduksjonen.

• Liker 2
Skrevet

Merkelig å se etter tvangssalg uten å faktisk sette seg inn i risiko og hvordan salget foregår.

info er lett tilgjengelig på nett.

Anonymkode: 83c7e...316

• Liker 1
Skrevet
Arx skrev (18 timer siden):

Det er mer risikofylt for kjøper ved at retten til å reklamere er begrenset i forhold til ved frivillige salg og ved at det hefter noe usikkerhet ved tidspunktet for tiltredelsen fordi saksøkte kan anke tingrettens avgjørelse slik at lagmannsretten vurdere salget, noe som tar tid. Dessuten har saksøkte rent faktisk en viss mulighet til å trenere overtakelsen ved å ikke samarbeide. En viktig forskjell er dessuten, som du er inne på, at bud som gis ved tvangssalg, har en akseptfrist på minst seks uker. 

Det er feil at ved tvangssalg så er aldri boligene vasket ned før overtakelsen. Man risikerer at den ikke er det, og at man selv må ta det arbeidet eller kostnaden om man engasjerer et rengjøringsbyrå, men dette er noe som søkes unngått, f.eks. ved at medhjelperen engasjerer et rengjøringsbyrå før visning eller overtakelse, eller ved at det holdes av et beløp til dekning av en slik kostnad. Hvis eieren/saksøkte har vasket skikkelig ned, så utbetales beløpet til den som skal ha pengene, enten dette er en panthaver eller saksøkte. (Det hender at eiendommer som omsettes på tvangssalg, ikke er overbeheftet.)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...