Zienna Skrevet 23. november 2020 #1 Skrevet 23. november 2020 Hun skal bo hos sin mor. Er det noe som hindrer dette nå? Hører om karantenehotell og om at de som ikke har registrert boligadresse og egen bolig i Norge blir avvist.
solmåneogstjerner Skrevet 23. november 2020 #2 Skrevet 23. november 2020 (endret) Norske statsborgere kan ikke nektes inn. Men de kan likevel kreves å være på hotell hvis de ikke har et 'godkjent' sted å være. Endret 23. november 2020 av solmåneogstjerner 6
petterm Skrevet 23. november 2020 #3 Skrevet 23. november 2020 Zienna skrev (1 minutt siden): Hun skal bo hos sin mor. Er det noe som hindrer dette nå? Hører om karantenehotell og om at de som ikke har registrert boligadresse og egen bolig i Norge blir avvist. Norske statsborgere blir ikke avvist. Hun må overbevise om at hun har et tilfredsstillende sted å være i karantene. Det ideelle hadde vært en hytte el.l. Mulig del av et stort hus også blir akseptert. Jeg ville sjekket m smittevernet der mora bor. 1
Zienna Skrevet 23. november 2020 Forfatter #4 Skrevet 23. november 2020 petterm skrev (16 minutter siden): Norske statsborgere blir ikke avvist. Hun må overbevise om at hun har et tilfredsstillende sted å være i karantene. Det ideelle hadde vært en hytte el.l. Mulig del av et stort hus også blir akseptert. Jeg ville sjekket m smittevernet der mora bor. Takk for svar. Moren hennes bor i stor, egen leilighet, og også hun er innstilt på å være i karantene. Å ta kontakt med den lokale smittevernlegen for å høre, er et godt råd
solmåneogstjerner Skrevet 23. november 2020 #5 Skrevet 23. november 2020 Zienna skrev (4 minutter siden): Takk for svar. Moren hennes bor i stor, egen leilighet, og også hun er innstilt på å være i karantene. Å ta kontakt med den lokale smittevernlegen for å høre, er et godt råd Det hjelper nok ikke. Leste om noen i tilsvarende situasjon. Vedkommende må ha egen bolig, eller være på hotell. Hvis ikke reglene endres så hjelper det ikke. Det blir hotell eller egeneiet bolig. Men sjekk reglene og evt endringer. 7
Zienna Skrevet 23. november 2020 Forfatter #6 Skrevet 23. november 2020 solmåneogstjerner skrev (4 minutter siden): Det hjelper nok ikke. Leste om noen i tilsvarende situasjon. Vedkommende må ha egen bolig, eller være på hotell. Hvis ikke reglene endres så hjelper det ikke. Det blir hotell eller egeneiet bolig. Men sjekk reglene og evt endringer. Dette er i samsvar med hva jeg har hørt på nyhetene - at man må ha egeneiet bolig. Om man leier bolig så er det ikke tilstrekkelig. Urimelig, synes jeg. Mange nordmenn leier bolig, så hvorfor må man eie? 1
solmåneogstjerner Skrevet 23. november 2020 #7 Skrevet 23. november 2020 (endret) Zienna skrev (2 minutter siden): Dette er i samsvar med hva jeg har hørt på nyhetene - at man må ha egeneiet bolig. Om man leier bolig så er det ikke tilstrekkelig. Urimelig, synes jeg. Mange nordmenn leier bolig, så hvorfor må man eie? Mange som mener det er urimelig ja. Tar forbehold om at det kan ha skjedd endringer de siste dagene (og det kan fortsatt skje frem mot jul). Men hvis ikke, så er det de reglene som gjelder. Er enig i at det slår merkelig ut for mange. Oops: kanskje ikke dette gjelder for norske statsborgere? Nå ble jeg i tvil. Det er så mye å forholde seg til... sjekk det! 😊 Endret 23. november 2020 av solmåneogstjerner 1
Gjest Linny111 Skrevet 24. november 2020 #8 Skrevet 24. november 2020 1 hour ago, Zienna said: Dette er i samsvar med hva jeg har hørt på nyhetene - at man må ha egeneiet bolig. Om man leier bolig så er det ikke tilstrekkelig. Urimelig, synes jeg. Mange nordmenn leier bolig, så hvorfor må man eie? Jeg forstår det slik at man enten må eie bolig i Norge eller være folkeregistrert på en adresse i Norge. Så man kan være folkeregistrert i utlandet, men slippe karantenehotell om man eier bolig i Norge, eller man kan være i utlandet for å besøke kjæresten i noen måneder, så komme tilbake og ta karantene i leieboligen man er folkeregistrert i. På regjeringen sine nettsider står det: "De som er bosatt i eller eier bolig i Norge". Man trenger ikke å eie bolig for å defineres som bosatt. Så hvis TS er folkeregistrert i Tyskland og ikke eier egen bolig i Norge, må hun på karantenehotell. Jeg er i samme situasjonen selv, derfor reiser jeg ikke hjem til jul. Jeg vet at det er en del som flytter til utlandet uten å melde utflytting, men de må jo selvsagt ha tilgang på leiligheten de skal sitte i karantene i. Jeg vet ikke hvordan det er med de som f.eks. fortsatt er folkeregistrert hos familie. Det er jo en del studenter som er det, men nå slipper de jo hotell uansett.
Imsdalen Skrevet 24. november 2020 #9 Skrevet 24. november 2020 Selvsagt må hun på karantenehotell, ellers risikerer hun jo å smitte sin mor, som så sprer det videre i lokalsamfunnet. 5
Breakeven Skrevet 24. november 2020 #10 Skrevet 24. november 2020 Linny111 skrev (11 timer siden): Jeg forstår det slik at man enten må eie bolig i Norge eller være folkeregistrert på en adresse i Norge. Så man kan være folkeregistrert i utlandet, men slippe karantenehotell om man eier bolig i Norge, eller man kan være i utlandet for å besøke kjæresten i noen måneder, så komme tilbake og ta karantene i leieboligen man er folkeregistrert i. På regjeringen sine nettsider står det: "De som er bosatt i eller eier bolig i Norge". Man trenger ikke å eie bolig for å defineres som bosatt. Så hvis TS er folkeregistrert i Tyskland og ikke eier egen bolig i Norge, må hun på karantenehotell. Jeg er i samme situasjonen selv, derfor reiser jeg ikke hjem til jul. Jeg vet at det er en del som flytter til utlandet uten å melde utflytting, men de må jo selvsagt ha tilgang på leiligheten de skal sitte i karantene i. Jeg vet ikke hvordan det er med de som f.eks. fortsatt er folkeregistrert hos familie. Det er jo en del studenter som er det, men nå slipper de jo hotell uansett. Jeg bor i utlandet men er fortsatt folkeregistrert hos foreldrene mine sa jeg oppfatter det som at jeg kan ha karantenen der, men er fortsatt usikker? Foler reglene ikke gir noen mening...
Diamondlady Skrevet 24. november 2020 #11 Skrevet 24. november 2020 6 hours ago, Imsdalen said: Selvsagt må hun på karantenehotell, ellers risikerer hun jo å smitte sin mor, som så sprer det videre i lokalsamfunnet. Om hun kan fremmlegge negativ coronatest så er det jo ingen som vil bli smittet? 1
T-Rex Skrevet 24. november 2020 #12 Skrevet 24. november 2020 2 minutter siden, Diamondlady said: Om hun kan fremmlegge negativ coronatest så er det jo ingen som vil bli smittet? Da hadde ikke reglene vært som de er. Det tar noen dager fra man blir smittet med Covid-19 til det slår ut på en test, så det er fullt mulig å komme inn i landet med negativ test og likevel være smittefarlig. 4
velociraptor Skrevet 24. november 2020 #13 Skrevet 24. november 2020 Diamondlady skrev (3 minutter siden): Om hun kan fremmlegge negativ coronatest så er det jo ingen som vil bli smittet? Jo, for den kan jo være negativ på tidspunktet den ble tatt, men at det bare var for tidlig i inkubasjonstiden. Det er liksom det som er poenget med karantene... 5
Diamondlady Skrevet 24. november 2020 #14 Skrevet 24. november 2020 Just now, velociraptor said: Jo, for den kan jo være negativ på tidspunktet den ble tatt, men at det bare var for tidlig i inkubasjonstiden. Det er liksom det som er poenget med karantene... Hva er vitsen med karantenehotell om personens som ankommer Norge har familie som har bosted hvor karantenen kan utføres? 1
velociraptor Skrevet 24. november 2020 #15 Skrevet 24. november 2020 Diamondlady skrev (Akkurat nå): Hva er vitsen med karantenehotell om personens som ankommer Norge har familie som har bosted hvor karantenen kan utføres? det må du nesten spørre Erna om. Personlig synes jeg alle som kommer fra utlandet burde sitte i isolat, ikke bare en meningsløs «karantene», og da hadde vi innen kort tid kunne droppe nesten alle andre tiltak annet enn god håndhygiene og holde seg hjemme ved sykdom. 1
Outlander Skrevet 24. november 2020 #16 Skrevet 24. november 2020 1 minutt siden, Diamondlady said: Hva er vitsen med karantenehotell om personens som ankommer Norge har familie som har bosted hvor karantenen kan utføres? Fordi folk enten gjør ikke det som er krevet - som er å holde seg i karantene- og bare gir F i reglene, ellers så er de rundt andre i husstanden som går til jobben og skolen som vanlig. Deretter når de blir påvist med corona, har de andre i husstanden som har gått ut og levd livet sitt smittet x antall andre som har smittet x antall av sine nærkontakter. Etter 9 laaaange måneder med corona skjønner jeg ikke hvorfor det er så vanskelig for enkelte å forstå. og egentlig kan dere ofre 1 jul for å ikke spre smitte.:....så mye sutring jeg har sett på disse diverse "nå la mine kjære få komme" grupper på facebook må mann lette lenge etter. Mange her i Norge som får ikke feire jul som vanlig på grunn av dere som ikke holder dere borte fra Norge! 4
Diamondlady Skrevet 24. november 2020 #17 Skrevet 24. november 2020 1 minutt siden, Outlander said: Fordi folk enten gjør ikke det som er krevet - som er å holde seg i karantene- og bare gir F i reglene, ellers så er de rundt andre i husstanden som går til jobben og skolen som vanlig. Deretter når de blir påvist med corona, har de andre i husstanden som har gått ut og levd livet sitt smittet x antall andre som har smittet x antall av sine nærkontakter. Etter 9 laaaange måneder med corona skjønner jeg ikke hvorfor det er så vanskelig for enkelte å forstå. og egentlig kan dere ofre 1 jul for å ikke spre smitte.:....så mye sutring jeg har sett på disse diverse "nå la mine kjære få komme" grupper på facebook må mann lette lenge etter. Mange her i Norge som får ikke feire jul som vanlig på grunn av dere som ikke holder dere borte fra Norge! Vel nå er det faktisk folk som trenger besøk av sine (kjære) ikke bare fordi de savner de men fordi de av helsemessige årsaker kanskje ikke har noe annet valg en at de må komme!?
Outlander Skrevet 24. november 2020 #18 Skrevet 24. november 2020 Just now, Diamondlady said: Vel nå er det faktisk folk som trenger besøk av sine (kjære) ikke bare fordi de savner de men fordi de av helsemessige årsaker kanskje ikke har noe annet valg en at de må komme!? og det er ingen som nekter de å reise hit heller. Det er bare å oppholde seg 10 dager på hotellet med alle måltidene, slik de får komme på besøk, istedenfor å sutre. Så leie alle egoisme - karantene er for å passe på du ikke spre smitte. At folk klager over det er et under. 4
Diamondlady Skrevet 24. november 2020 #19 Skrevet 24. november 2020 2 minutter siden, Outlander said: og det er ingen som nekter de å reise hit heller. Det er bare å oppholde seg 10 dager på hotellet med alle måltidene, slik de får komme på besøk, istedenfor å sutre. Så leie alle egoisme - karantene er for å passe på du ikke spre smitte. At folk klager over det er et under. Reglene bør gjelde alle som kommer fra ett rødt land ikke bare de som ikke er folkeregistrert! Man blir ikke mindre utsatt for korona om en er folkeregistrert herregud 3
Diamondlady Skrevet 24. november 2020 #20 Skrevet 24. november 2020 7 minutter siden, Outlander said: Fordi folk enten gjør ikke det som er krevet - som er å holde seg i karantene- og bare gir F i reglene, ellers så er de rundt andre i husstanden som går til jobben og skolen som vanlig. Deretter når de blir påvist med corona, har de andre i husstanden som har gått ut og levd livet sitt smittet x antall andre som har smittet x antall av sine nærkontakter. Etter 9 laaaange måneder med corona skjønner jeg ikke hvorfor det er så vanskelig for enkelte å forstå. og egentlig kan dere ofre 1 jul for å ikke spre smitte.:....så mye sutring jeg har sett på disse diverse "nå la mine kjære få komme" grupper på facebook må mann lette lenge etter. Mange her i Norge som får ikke feire jul som vanlig på grunn av dere som ikke holder dere borte fra Norge! Og hva så? Om en er folkeregistrert trenger man ikke og reise på karantenehotell!! Så da kan vedkommende komme fra ett rødt land og drite i reglene vedkommende kan også drite i karantene fordi vedkommende kan reise rett til din bostedsadresse siden vedkommende er folkeregistrert. Man blir ikke mindre utsatt for korona om en er folkeregistrert regelen bør da gjelde alle 1
Anbefalte innlegg