Gå til innhold

Sykemelding fra uke 5 pga kvalme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
jeg er gravid i uke 5. jeg har den siste halvannen uken slitt med ekstrem kvalme til alle døgnets tider. Jeg jobber i hovedsak natt og er alltid alene på jobb. Jeg får kun sove 2,5-3 timer etter hver nattevakt og kjenner at jeg holder på å gå ut av mitt gode skinn snart med så lite søvn og så mye kvalme. Er det innafor å dra til legen å spørre om en sykemelding? Eller er dette noe man bare må regne med når man blir gravid? 😣 

Anonymkode: 1070a...390

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er for syk til å kunne gjennomføre jobben din på en god/forsvarlig måte er sykemeldig riktig. Høres ut som du passer inn der! Med heldøgns-kvalme er det jo svært vanskelig for arbeidsgiver å tilrettelegge også. Gravide hos oss som sliter med morgenkvalme har fått tilrettelegging i form av noen uker med bare seinvakter feks, men når du er kvalm hele døgnet går jo ikke det. Drøft det med legen din :) 

Anonymkode: c5bc7...fb0

• Liker 8
Skrevet

Gå til lege. Både sykemelding og/eller medisiner kan hjelpe om det er ekstremt 

Anonymkode: 007f6...ec1

• Liker 2
Skrevet

Ble sykemeldt på det tidspunktet. Spørsmålet er om du klarer å jobbe og evt i hvilken grad. Årsaken har ikke noe å si. 

Anonymkode: 2d81a...a35

Skrevet

Jeg synes du skal snakke med legen og be legen foreslå. Kan godt hende sykmelding (hel eller gradert) er riktig, men kanskje finnes det også andre ting som kan hjelpe.

Jeg har graviditeter som suger alt av krefter, og kastet opp hele døgnet på pga. det. Med andremann ble jeg gradert sykmeldt fra uke seks, noe som hjalp, og jeg jobbet mer igjen noen uker seinere.

Anonymkode: 4ca7e...a65

• Liker 3
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hei!
jeg er gravid i uke 5. jeg har den siste halvannen uken slitt med ekstrem kvalme til alle døgnets tider. Jeg jobber i hovedsak natt og er alltid alene på jobb. Jeg får kun sove 2,5-3 timer etter hver nattevakt og kjenner at jeg holder på å gå ut av mitt gode skinn snart med så lite søvn og så mye kvalme. Er det innafor å dra til legen å spørre om en sykemelding? Eller er dette noe man bare må regne med når man blir gravid? 😣 

Anonymkode: 1070a...390

Ja, det er innafor. Vet ikke hvor kvalm du er, men ofte prøver man gradert sykemelding og eventuelt tilrettelegging.

Anonymkode: d74be...98f

Skrevet

PS! Legen vil forgåpentligvis også gi deg medikamenter mot kvalmen. Da kan det godt hende du føler deg bedre og kan jobbe mer enn du tror nå. Jeg brukte selv Postafen etter avtale med lege, og etter en uke med jevnlig bruk, så ble kvalmen mye bedre og jeg kunne fint jobbe 5 timer på dagtid.  (Én glemt tablett, så kom kvalmen fort tilbake)

Man blir veldig trøtt av disse, så å bobbe fullt kan være vanskelig, men i tillegg tkl at jeg kunne bobbe fikk jeg mye bedre livskvalitet.

Anonymkode: d74be...98f

Skrevet

Bare det at du jobber natt er grunn nok til å ikke dra på jobb. Det er forska på at nattejobbing øker sjansen for spontanabort. Ring deg inn syk og gå til legen. Ikke dra på jobb før du har vært hos legen!

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...